Men vissa saker går faktiskt att mäta och signal/brusförhållande är en sådan sak.
Mja, gör det de, egentligen?
Vet du mer, får du gärna förklara för mig eller posta länkar.
Jag har funderat en del på det där, tidigare, och då kunde jag inte hitta nån beskrivning av metodiken som DxO mark använder. Bara att de räknar om mätresultatet (med megapixlar) på ett idiotiskt sätt, som de en gång i tiden tyckte var mer relevant för kamera konsumenter, och som bla resulterar i DxO-score av 81 för D3200 och 82 för 6D, t.ex.
Jag är helt okunnig om hur man skulle göra, men jag föreställer mig att man uppskattar signal-brus förhållandet med nån matematisk filtreringsprocess. Det är bara det att en sådan metod inte kan fungera. Det finns dels en elektrisk utjämning i sensorn, dels en utjämning i utläsningen i vissa sensorer. Sony försöker ju tydligen klippa bruset, har jag förstått. En sån här utjämning ser ju inte 'brusig' ut, men är ju i själva verket en minskning av signal-brus-förhållandet, men kommer att registreras som en ökning, med en sån metod.
Så tills jag vet bättre, lutar jag nog åt att signal-brus mätningar kanske är mest relevanta i jämförelser mellan sensorer med samma teknik?
Edit: P.S. Jag håller dock helt med om åsikten att användaren "måste göra något fel", om han upplever D300 som bättre än D7100. (Ett annat alternativ är naturligtvis att det är nåt fel på hans D7100.) Min kommentar är enbart ett sidospår avseende signal-brus mätningar.