Annons

Brusiga och oskarpa nattbilder, D70

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Hejsan. Jag har provat att ta lite nattbilder med min D70 och det blir inge bra. Jag hade förut problemet att jag hade ett riktigt dåligt stativ men nu har jag köpt ett bra, Manfrotto 055 Scandinavian Photo Jubileumsutgåva.

Jag har använt stativ, inget blåsigt väger, bländare 9, slutartid 10 sekunder, RAWformat, brusreducering.

Problemet är att de blir mycket brusiga och väldigt, väldigt oskarpa. Jag tar också med fördröjd bildtagning för att jag inte ska skaka kameran när jag trycker av. Varför blir det som det bli?

EDIT: Jag använder också manuell fokus fokuserat på oändlighet.

märligt. jag har inte haft några problem med brus med mina d70-nattbilder. om jag har haft skärpefel i bilderna så ligger nog bristen hos mig snarare än hos kameran... några exempel finns hära:

slussen #1
slussen #2 polis sthlm

/f - smudo.org

Jag skulle gissa på att Du har Auto-ISO påkopplad (CSM-menyn nummer 05) och med dom slutartiderna går kameran förmodligen upp på ISO 1600 och då blir det brusigt.

Iso 200 kör jag med och fokusen ligger så långt bort så jag ställer den bara så långt bort det går. Jag kan inte förstå vad som är fel.

Snygga bilder föressten Fredrik.

Torda skrev:
Jag skulle gissa på att Du har Auto-ISO påkopplad (CSM-menyn nummer 05) och med dom slutartiderna går kameran förmodligen upp på ISO 1600 och då blir det brusigt.

Skulle också gissa på det.

Var själv ute igår och tog nattbilder. Såg jätte bra ut på kamera-diplayen men när jag kom hem märkte jag att jag hade råkat ha ISO-600. Blev mycket brus :-(

Manuell fokusering är svår och oändlighetsmärket är inte tillräckligt exakt. Autofokusera i stället på en stark lampa eller annat kontrastrikt föremål på rätt avstånd. Gå sedan över till manuell fokusering.

iaf pa min tamron-glugg sa kan man fokusera lite bortom oandligt, dvs att allting blir suddigt. vet inte varfor det ar sa, men detta kanske ar kanske orsaken till ditt problem oxo?
/G

Och varför kör du med raw? Man brukar väl inte vitbalansera nattbilder? De är ju ett enda sammelsurium av olika ljustyper...

Ok. Jag vet varför man använder raw men tar aldrig nattbilder. Har du skrivit om just det och har du i så fall en länk till din guide?

G Nilsson, nej har itne skrivit direkt om nattbilder, men raw-formatet sparar sa mycket mer information an jpeg att man ar "dum" om man inte alltid anvander det... vid nattfoto kan det ju ofta bli ganska stora kontraster mellan ljusa och morka ytor, och da ar det speciellt intressant att kunna fa ut sa manga steg ur bilden som mojligt

titta i nikon-digitalt sa ser du guiden
/G

Slowfinger skrev:
Gör verkligen kameran en brusreducering när man kör med raw? Jag tvivlar...
Jo, det gör den. Kamerans brusreducering görs genom exponering av en extra bild utan öppen slutare och en jämförelse mellan de två bilderna.

Har inte heller råkat på några direkta konstigheter när jag har fotograferat med långa exponeringstider med min D70..

Brusreducering och manuellt inställd fokus, kitobjektiv 18-70

[2 sek, ISO 200] http://home.student.uu.se/c/caro7337/foto/DSC_01805-2.jpg

[10 sek ISO 600] http://home.student.uu.se/c/caro7337/foto/DSC_02033-m%e5ne-%f6ver-blacks%e5.jpg

[15 sek ISO 200] http://home.student.uu.se/c/caro7337/foto/DSC_02171-kvarnbo.jpg
http://home.student.uu.se/c/caro7337/foto/DSC_02177-kvarnbo.jpg

Jag var och testade lite natt bilder med manuell fokus och upptäckte åxå att bilderna blev väldigt oskarpa. Problemet med oskärpan beror helt på mitt objektiv som om man vrider det på oändlighet inte blir skarpt....men om man backar lite så blir skärpa klockren. Med autofokus och fokusering på nått långt bort försvann problemet.

Något direkt brus fick jag dessbättre inte på mina bilder testade hela iso området och inte ens med 1600 upplevde jag nått direkt störande brus och då körde jag med jpeg och fine och ingen brus reducering.

Verkar vara som någon skrev tidigare att markeringen på objektivet och oändlighet inte är riktigt i linje.
/Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar