Annons

Bra telezoom till Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

novaphoto

Medlem
Hej!
Jag har en Nikon d50. Ska köpa en telezoom och vill gärna ha tips om bra sådana, gärna med macrofunktion. Har kollat på Sigma 70-300 (flera olika varianter) och Nikons motsvarande men det är svårt att veta vilken som är bäst. Ska användas till naturfotografering i huvudsak.

Novaphoto

novaphoto skrev:
Max 5000 kr, gärna billigare. Eva:)
Nikons 70-300 med VR är nog det bästa alternativet. Den kostar dock ca 6500 men kan kanske inhandlas billigare från USA alternativt begagnad. Tycker absolut inte du skall nöja dig med mindre än den. På den får du både bildstabilisering och af-s. Ingen macrofunktion, fast ändå en sjysst närgräns på 1,5 m. Med din kameras cropfaktor kommer du nästan ner i skala 1:2. Utav Nikons alla varianter på 70-300 så lär det här vara den bästa hittills. Piratalternativen tror jag inte är lika bra.

En beg. Nikon 80-200/2.8 borde du kunna hitta för ~5000SEK

En mkt bra glugg, men du skall inte välja skjutzoomen, allså den tidiga modellen där man zoomar genom att dra en ring mot/ifrån dig. Välj hellre den lite nyare modellen där man skruvar på ringen istället.

Mvh // Martin

Jag har själv ett Nikon 70-300mm VR och är riktigt nöjd med det. Ett mycket bra objektiv som passar perfekt för naturfoto.

Själv skulle jag aldrig köpa ett teleobjektiv utan VR för det är riktigt användbart. Jag vet att det råder delade meningar om bildstabilisering men för mej innebär det skarpa bilder på längsta telet (300mm=450mm croppat) och 1/20 sek. Inte varje bild men en av fyra blir skarp i genomsnitt.

Eftersom jag alltid plåtar i befintligt ljus utan blixt och inte vill släpa på stativ så återstår bara VR.

Köpte mitt 70-300mm hos Fotokungen(i Stockholm) för 5.900 kr.

Jag kan bara hålla med o att VR är guld värt! Skulle aldrig köpa ett tele utan VR igen. Annars är som sagt ett 80-200 f2.8 en mycket fin optik optiskt. Jag hade den första varianten med skjutzoom och den funkade faktiskt kalasbra. De kostar runt 3500 kr begagnade.

mvh Fredrik

telezoom

Hej!

Har både 70-300 (g) som är löjligt prisvärd (typ 600-800 kr beg) samt den gamla skjutzoomen 80-200 2.8 som även om den är gammal ger fantastiska bilder (köpte den för 4000 beg).

Skall du köpa en ny zoom i den prisklass du nämnde, så är nog den nya 70-300 VR ett överlägset köp. Säker är Sigma/Tamron varianterna bra också, men de är ju alltid mer kul/värdebeständigt med ett Nikon objektiv.

Happy hunting!

M

rallipics skrev:
Läste att nån sa att man kan #köpa billigare i USA? nån som vet nån bra webb sida för USA handel?

www.bhphoto.com eller www.adorama.com Jag själv handlade på B&H photo när jag var där, betalade ungefär 10000 kr där istället för nästan 16000 kr i sverige för mitt Nikkor 80-400 VR. Problemet är att om man bara beställer från deras webshop så kommer tullen i sverige att lägga på 25% moms och då har man inte tjänat så mycket längre. Det bästa är att handla själv när man är där, slänga kartongerna, skicka kvittona med posten hem och stoppa grejerna i sin kameraväska. Då är det lugnt.

B&H Photo and Video är en erkänt bra affär med bra priser. Köper du en 70-300 därifrån går den på cirka 4800kr då har jag lagt till 30% för tull och moms.
Köper du samma lins i SVerige kostar den cirka 5600kr och från Europa cirka 5000kr. En erkänt bra affär nere i "europa" är tex Pixxass.de, de tar (åtminstone förrut) också "Cash on Delivery".

För pengarna verkar just 70-300VR vara ett bra alternativ och för den ovane är ju alltid VR ett bra alternativ, fler skarpa bilder ;-) Så denna lins är min rekommendation också. Du missar förståss macromöjligheterna men det är det värt tror jag. Spana in någon gammal manuell 55mm 2.8 eller 3.5 så är du NÄSTAN hemma rung 5000kr. Annars är en begagnad 80-200 skjutzoom från nikon ett alternativ och sedan en begagnad riktig macrolins runt 3000kr. Inte heller något dåligt alternativ.

www.pixxass.de (europamarknad)
www.bhphotovideo.com (från USA till Världen)

EDIT: JA, Fredrik har förståss rätt men inte sällan tjänar man ändå på att handla från USA eller staterna, inte alltid men ibland, och med varierande förtjänst förståss.

Senast ändrad:
Ett ytterligare tips kan kanske vara den nya Nikon AF-S 55-200 VR.

Kostar ca 3000 kr och är lätt och liten. Själv har jag nästan slutat använda min 70-200/2,8 (Sigma) för att den är så stor och tung.

Jag har bara haft min 55-200 några dagar och inte hunnit testa den så mycket ännu. Den verkar lite mjuk i skärpan på längsta brännvidden men annars helt ok från 55 upp till ca 150 mm.

Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar