Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra macroobjektiv till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

novaphoto

Medlem
Hej!
Har sett en massa jättefina macrobilder på fotosidan och vill nu själv testa. Därför behöver jag tips om ett bra macroobjektiv till min Nikon d50. Har tittat runt lite och hittat bl a Sigma 18-50 EX DC Macro. Synpunkter? Finns något annat bättre i ungefär samma prisklass? Tacksam för hjälp att hitta i objektivdjungeln?

Hälsningar
Eva

Det är inget makroobjektiv. Det är en kitzoom som Du kan ta närbilder med. Ja, jag vet att det står "Makro" på den, men det hjälper inte - inget makroobjektiv.

Lite som lastbilen i filman Repmånad, med vita stora bokstäver på sidan - HELIKOPTER - inte f-n kunde den flyga.

Om du vill satsa på ett renodlat makroobjektiv så är det något av dessa som gäller. Tex Sigmas 70/2,8 är nog ett trevligt allround-makro. Är det mer specifikt lättskrämda småkryp du vill plåta så vill du ha ett med längre brännvidd för att inte behöva gå så nära, då är Sigmas 150/2,8 en prisvärd favorit.

Per

Om det verkligen är macro du är ute efter och det skall vara "billigt" så är Tamron SP90mm f2,8 macro för runt 4000 kr ett mycket bra och prisvärt alternativ..... Finns säkerligen begagnat oxå.....

Lite länkar med liknande frågeställningar:

Här nedan kommer exempel på tidigare trådar avseende macro-objektiv. Gör du en ordentlig sökning på forat, hittar du säkert fler länkar med samma frågor.

Jag hoppas att du får någon nytta av dessa äldre trådar. :)

/Nonno

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=89460

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=84729

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=81274

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=79590

Det måste vara den mest tacksamma typen av glugg att köpa idag.
Det finns en uppsjö och ingen är dålig!

Det gör nästan alla av dom mycket prisvärda.

Köp Nikon om du vill ha hög klass på byggkvalitet. = Lite dyrare. De övriga är också mycket bra optiskt, men har lite olika egenskaper beroende på brännvidd och är ofta lite plastigare än orginal.

/K

keckax skrev:
Det måste vara den mest tacksamma typen av glugg att köpa idag.
Det finns en uppsjö och ingen är dålig!

Det gör nästan alla av dom mycket prisvärda.

Köp Nikon om du vill ha hög klass på byggkvalitet. = Lite dyrare. De övriga är också mycket bra optiskt, men har lite olika egenskaper beroende på brännvidd och är ofta lite plastigare än orginal.

/K
Dessutom har det kommit nya varianter på både Nikon AF 105mm f/2.8D Micro-Nikkor och snart också på Nikon AF 60mm f/2.8D Micro-Nikkor, vilket troligen innebär att du kan köpa dessa två äldre D-varianter (som är riktigt, riktigt bra!) begagnade till säkerligen ett bra pris och i gott skick.
/Nonno

Senast ändrad:
Tack alla!

Tack för alla goda råd och tips. När jag började titta runt på nätet kändes det som att marknaden var gigantisk. Nu känns som att jag börjar få koll på utbudet för min del. Det lutar åt Tamron SP90mm f2,8 eller Sigma EX 70/2,8. Tack än en gång.

MVH
Eva:)

Har diskussionen slutat?

Jag har ett Nikon 105/2,8 Jag uppskattar den tämligen långa brännvidden som ger litet längre avstånd. Mindre risk för att smutsa ner linsen och mindre skrämmande för insekter. Fast för fjäriler vill man nog helst ha 200 mm.

Nikons nya 105makro har VR. Jag fotar makro på stativ, så jag klarar mig utan det. Jag tycker det kommer många begagnade gamla 105or (utan VR) på marknaden till bra priser.

Handen på hjärtat, även om man är glad över sina makrobilder så är det inte särskilt många som man tar. Så också ett äldre objektiv är nog oftast i bra och ganska nära nyskick.

Så sammanfattningsvis, ett begagnat Nikon 105/2,8 är inte fel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar