Annons

Bra mäklarbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har kameran mitt i rummets höjd om du förstår vad jag menar.
Det måste vara 10mm brännvidden som vrider linjerna.
Så som du beskriver med att räta bilderna så har jag gjort.

Det är inte brännvidden som vrider linjerna utan det faktum att kameran inte är parallell med golvet, den pekar nedåt, och då störtar linjerna innåt i bilden. Titta i sökaren innan du trycker av, lutar linjerna så prova luta kameran /uppåt/nedåt tills de är raka. Detta är inte detsamma som distortion - distorsion betyder att linjer som ska vara raka är BÖJDA eller buktar åt något håll, detta syns särskilt med vidvinkelobjektiv.

Jag har kameran mitt i rummets höjd om du förstår vad jag menar.
Det måste vara 10mm brännvidden som vrider linjerna.
Så som du beskriver med att räta bilderna så har jag gjort.

Nej, det är för att kameran riktas lite nedåt som gör att vertikalerna blir sneda. Objektivets distorsion gör att de även blir böjda. Du kan inte ha gjort som jag beskrev eftersom alla dina bilder har detta fel.

Edit;
hoppsan, Przemek var snabbare :)

Så lösningen är att sänka stativet och vinkla upp så man slipper "lutningen"

Det är inte brännvidden som vrider linjerna utan det faktum att kameran inte är parallell med golvet, den pekar nedåt, och då störtar linjerna innåt i bilden. Titta i sökaren innan du trycker av, lutar linjerna så prova luta kameran /uppåt/nedåt tills de är raka. Detta är inte detsamma som distortion - distorsion betyder att linjer som ska vara raka är BÖJDA eller buktar åt något håll, detta syns särskilt med vidvinkelobjektiv.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto