Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinB

Aktiv medlem
Vill inskaffa mig en kompaktkamera av bra kvalité..Mina kandidater är Minox 35 GT-s, Leica C1 och Yashicas nya Tzoom...vilken tycker ni? har ni andra förslag?
Vet ni vilka funktioner Leican har? kan man reglera slutartiden, skärpan med den?

Tack!
 
Jag har en Ricoh GR 1v som fått toppbetyg i FOTO. Kameran är i metall och har ett superskarpt 28mm objektiv. Exponeringen är mycket bra så det går att köra med diafilm. Det finns goda inställningsmöjligheter. Bäst med kameran är att den är superslim.

På Ricoh:n kan man ha program eller bländarstyrd automatik. Det finns olika mätmetoder, exponerings komp, alternativ exp, belyst sökare och display, förinställd skärpa om det önskas.

Jag gav 4700 för min i Tyskland, men i Sverige går den lös på cirka 6000.
 
Senast ändrad:
Har en Minox GT-E sen slutet på 80-talet. Bra kamera men har tyvärr behövt lagats 2 ggr. De nyare skall enligt uppgift vara mer hållbarare. Mycket kompakt och bra optik men jag skulle önska större möjlighet till exponeringsinställning. Den är ju tidsautomatik med ISO-ratten som enda justeringsmöjlighet (förutom 2x motljuskompensation). Exponeringen är dock så bra att dia är inget problem (ibland kan den dock underexponera om man en väldigt stark/ljus himmel - men vilken AE-kamera utan mega-matrixmätning gör inte det?).

Kolla www.minoxography.org för mer info.

Ricoh GR1 - skulle jag oxå titta närmare på om jag skulle köpa en ny kompaktkamera, men ett fast 28mm objektiv blir kanske lite begränsande i längden?

Lycka till!
 
Kan instämma med föregående inlägg angående Ricoh GR1v. Jag har själv en GR1s (tidigare modell) som jag är mycket nöjd med. Liten smidig kamera som tar bilder i samma klass som en systemkamera.

Innan jag köpte GR1s:en tittade jag en del på utbudet. Jämförbara kameror är bla Leica minilux, Contax T3 och Nikon 35Ti. Det som avgjorde för min del var priset samt optiken.

Titta gärna på http://www.photo.net/ och http://www.photographyreview.com/ för att få en uppfattning om vad folk tycker om kamerorna.

Lycka till!
 
Har tittat på GR1s nu också..den verkar också vara nåt. Har kollat på photo.review och där har i stort sett alla kameror fått bra betyg. I en fotobutik i min hemstad så har jag också sett en demo contax tix för 5000 kr! men de e ju aps=(..
Fortfarande mycket sugen på minox dock. Den har väl mest manuella inställningsmöjligheter eller?
Men ska man köpa den beggad eller en ny från tyskland?

Tack för mig!
 
Tänk på att Ricoh GR-1 har mycket vignettering. Den liksom Leica minilux, Nikon 35Ti och Contax T3 har tidsautomatik och exponeringskompensation. Exponeringlås endast med samtidigt fokuslås.

Minox 35 G-serie har tidsutomatik och manuell ISO.

Minox 35 MB eller ML har som G-serien men även exponeringslås. Då har man mycket bättre kontroll över exponeringen. Manuell fokus är faktisk att föredra många gånger. Då vet man exakt var skärpan ligger och man slipper tidsfördröjningen i avtrycket.

Jag skulle helt klart rekommendera en begagnad Minox 35 MB/ML som går att hitta för ca 1500 kr. Optiken är i toppklass med mycket låg vignettering. I en normal bildvisning med Minoxbilder blandade med systemkamerabilder ser man ingen skillnad.
 
Håller med Olle om Minoxoptiken. Tyvärr har jag haft otur(?) med mina exemplar. Alla fyra (GT, PL, GT och ML) har pajat efter olika lång tid.

Min rekommendation är Contax T (om du vill ställa avståndet själv) eller Contax T2 med autofokus. Även en så automatiserad kamera som Minolta AF-C ger mycket bra bildresultat, men är inte så lätt att jobba kreativt med.

De ovan nämnda har ju en brännvidd på 38mm (Contax) och 35 mm (Minolta) och Minox har ju 35mm. Ricohs 28:a är kanonbra, men passar kanske inte din fotografering?

Har också haft ett par Rollei 35, som är mycket robusta, men lite långsammare att jobba med. Här kan du dock hela tiden jobba kreativt!

Lycka till! /Berth
 
Hmmm...det här är svårt! Det verkar vara mycket problem med minox! Man kanske ska köpa en ny då..fast då får man ju ge 5000. Någon som har erfarrenheter av leica c1 då?
 
Mitt tips: Leta efter en begagnad Contax T2 om du önskar AF. Pris runt 3000 kr. Alternativet med manuell fokus kan vara Olympus XA, men ska du ha bra optik så köp en Minox ML som fungerar och sköt om den. Contax T kan vara svåra att hitta och dom finns också "muggiga" exemplar av... Lycka till!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.