Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra glaslösa diaramar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjarne

Aktiv medlem
Hej på er! Vilka diaramar tycker ni är bra? Vad är en bra ram förresten? Tja, en som håller filmen bra och så plant som möjligt, som fungerar bra i projektorerna och som är lätta att både öppna och ta ut fimen ur, och att "ladda" med film. Jag kör med vanliga magasin, och behöver inte CS-ramar (men man kan ju använda dem i alla fall, om de är bra!). Kanske inte så dumt om det går att skriva på dem också...

Är en CS-ram en smal ram? Jag vill helst ha tjocka ramar (dvs. 3mm till vanliga magasin) då de inte är så sladdriga och inte riskerar att fastna i projektorn.

Gepes ramar går bra att öppna och stänga om man har någorlunda skarpa naglar. Den ljusa framsidan fungerar bra att skriva på.

Däremot gillar jag inte att bilden beskärs. I Gepes oglasade ramar finns ett litet spelrum inbyggt för att justera beskärningen men om jag vill ha med filmen exakt hela vägen ut på någon sida får jag klippa lite på filmen. Betydligt jobbigare är det om bilden är tajt på bredden eller höjden - för några enstaka bilder har jag orkat fila ramen så den inte beskär bilden...

Gepes glasade ramar har metallkant som beskär bilden och det ger mycket snyggare kant när bilden projiceras. Min drömram är oglasad och har justerbara metallkanter. Det vore grejer det att kunna beskära bilden perfekt och även enkelt få med exakt hela rutan om jag så vill.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar