Annons

Bra Canonobjektiv för filmning?

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Har säkert, iallafall delvis, varit uppe tidigare. Men tror fler med mig vill ha lite tips på bra objektiv (helst zoom) som lämpar sig extra bra för filmning (tänkt för amatörfilmaren, så helst IS för att slippa stativ).

Här är några egna reflektioner på bra och dåliga objektiv.

Bra:
24-105/4L IS, ganska bra IS för filmning och relativt mjuk zoomning (kunde dock vara bättre)
70-200/2.8L IS II, om man vill ha tele, bra IS för filmning, i synnerhet i panoramaläget, skön mjuk zoomning

Dåligt:
28-135/3.5-5.6 IS, bildstabilisering som verkligen är gjord för stillbilder gör att den vid panorering försöker IS vara still ända tills det inte går, då hoppar bilden till. Zoomningen är riktigt hackig och i princip oanvändbart att zooma under filmning.

Hur är tex nya 24-70/4L IS?

Fyll gärna på med tips på både bra och dåliga objektiv (endast ur filmningsaspekten..).
 
Jag tänkte precis fråga vilket av zoom eller fasta objektiv som är bäst för filmning. Synd att det inte finns några fasta L objektiv med IS.

Hur är nya 24, 28 och 35 med IS?

En sak man kan tänka på också är att med FF kamera så är en 50mm breddvidd ungefär som en 35mm på Super 35 film. Då är det ett måste att skaffa någon zoom med IS om man vill ha den breddvidden eftersom det inte finns någon fast 50mm med IS.
 
Senast ändrad:
Jag tänkte precis fråga vilket av zoom eller fasta objektiv som är bäst för filmning. Synd att det inte finns några fasta L objektiv med IS.

Hur är nya 24, 28 och 35 med IS?

En sak man kan tänka på också är att med FF kamera så är en 50mm breddvidd ungefär som en 35mm på Super 35 film. Då är det ett måste att skaffa någon zoom med IS om man vill ha den breddvidden eftersom det inte finns någon fast 50mm med IS.

Visst finns det fasta L-objektiv med IS, t. ex. 100/2,8 L macro IS. Har inte provat att filma med det men jag läste någonstans att just det objektivet skulle vara optimerat för filmning.
 
Makroobjektiv är nog sällan optimerade för just filmning, men annars finns ju också 200/2, 300/2,8, 400/2,8, 500/4, 600/4 och 800/5,8 - alla med L, stabilisering, fast brännvidd och används nog också för filmning ;)
 
If it is zoom try for the difference between focus length to be the minimum (e.g.: 24-70). Th slenses are easier to design and has less elements (the big exemptions is the classical 7--200). Of course gry to choose the series L (way, but way much better). After said that... you won't to set the focus on manual anyway....why not to search for old and great lenses? are cheap does a perfect job, add a different style to your movie you can but a replacement mount on LEITAX doesnt matter wich brand is the lens, i have a full set of leicas with Nikon mount from Leitax (google it) for whatever the camera you want to use, for sure your parents and friend of your parent has many of them (you will get for free). After all many of the best lenses ever were made in a time when labor and material was something to be proud.
If you were going to buy new lenses i would go for the 24-70L 70-200LII 2,8 (all arounders) and some fixed lenses like 24l, 50l and 85l but it will cost an eye (hopefully not the one you need to shoot :). If you want to go even higher end the CP line is awesome!!
 
Just remember one thing: not twolenses are the same, even the same model with the same brand and batch. More than that, both the mount of the lenst and the mount of your camera has tiny misalignments not seen by the naked eye but that has a profound impact in the quality of the image so if you can, go to the shop and try every single unit, blow to the image in the computer to see the differences and then make your choice. It is annoying for the vendor but...what to do...you want the best for your money. And believe me, the differences can be HUGE.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar