Jag tycker att det priset du har offererat är alldeles för billigt. När vi gifte oss 2001, betalade vi 7500:- för ett skinnalbum med 12 bilder och fyra timmars utomhusfotografering. Det var värt varenda krona och bilderna blev tokbra. Dessutom visste vi inte att fotograferingen skulle ta fyra timmar - Det stod ingenstans.
Inte en enda sekund har jag tyckt att vi betalat för mycket. Jag har funderat en del på varför det är så. Slutsatsen är att firman som vi anlitade inte sålde kvanitet utan kvalitet. Firman pratade aldrig om timmar, antal bilder och utrustning.
Dom pratade om olika typer av album och vilken känsla dom gav. När det gällde fotograferingen pratade dom om olika miljöerna man kunde använda samt hur man kunde få vackert ljus i bilderna osv.
Inte en enda gång nämnde dom timmar eller teknik - Dom sålde album med bilder - That's it. Sen att det var en fotograf och två assistenter vid fotograferingen samt vad det kostade, det var helt transperent för mig som kund. Sevicen var toppklass och dessutom erbjöd INTE någon CD - Eftersom det förhindrar eftersäljet, vilket också är en viktig inkomstkälla för fotografer. Detta tyckte jag var helt ok.
Nu är ju alla kunder inte som mig, som eventuellt har en djupare insikt i branschen. Men frågan är också vem som skall diktera kraven - Du eller kunden?
Jag tror att man kan svänga om försäljningsargumenten genom att visa tidigare jobb samt prata om kvalité och framtoning istället för timmar och kostnader. Låter man kunderna fila på timmarna, så kan det gå evigheter av diskussion.
Erbjud "bildpaket", utan timmar eller teknik, i olika prisklasser som passar alla plånböcker. Sen styr du arbetsmängden i kulisserna, i förhållande till priset och det som levereras. Sväng om kunden till att tänka kvalité och bildspråk.
Nu är det inte sagt att detta är det lättaste att göra, men kommer man inte överens med kunden så kan man ju fundera på om det hade blivit ett så bra förhållande i längden - En kund som hela tiden bråkar om priserna släpper jag eftersom jag inte har råd att sänka mig till deras "prisförväntning". Jag ser också en potentiell risk att dom även kommer att bråka om det som levereras senare i förhållande till det pris dom får.