Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bröllop - prissättning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Happy Horse

Aktiv medlem
Hej.
Jag har fått backning på en offert pga högt pris och jag undrar vad ni säger om följande:
- 40 st tackkort 8x12cm
- 1 st förstoring 24x30cm
- 15 st 15x21 cm
- 9 st 10x15 cm
- album i skinn
- CD
- arbetstid
för 4500 kr exkl.moms

Plåtningen är utomhus på kundvald plats i sthlmsområdet. Kunden vill ha alla rättigheter till bilderna och kunna göra egna kopior.
//
Nina

Jag plåtar analogt, EOS 10 och en hel del olika objektiv. Det blir både sv/vitt och färgbilder.Jag tar drygt 100 bilder som kunden sen väljer bland. Jag ägnar alltid minst 15 timmar åt ett bröllop men offererar bara 10. Jag skriver alltid fast pris i offerterna.
//
Nina

Det där var väl inget överpris direkt. Bara materialet blir ju åtminstonde c a sjuhundringen.

Men vad är det kunden upplever att de inte får valuta för som motsvarar arvodet? Du kanske ska fråga dem vad de anser att det får kosta och anpassa ditt "paket" därefter?

det låter extremt billigt.
hur mycket vill du kunna ta ut i ren vinst?
utgå ifrån det och lägg till materialkostnader å sånt.
filmrullar, framkallning och kopiering, album, cdskiva, utrustning, timpris, bildrättigheter, bensin osv.
om du inte plåtar privat, lägg på hälften i skatter o dyl osv.

jag tycker det verkar som om du betalar kunden för att du gör deras bilder.
kanske du måste sätta in kunderna i vad de faktiskt betalar för och vilka utgifter du har för att göra jobbet...

Jag har räknat exakt på vad de har bett om men kommer att ge dem en ny offert med minskat innehåll. Vad tar ni andra i arbetskostnad/timme?
By the way, skinnalbum är dyrt...
Jag är företagare och skall betala moms, skatt osv. I min offert har jag specat varje del och dee tycker att tackkort borde kosta max 2 kr/st...

//
Nina

Låter inte alls dyrt...jämför på stan och se vad motsvarande kostar, sen beror det på typ/kvalitet av bilder, din kunskap och hur duktig du är..dom får vad dom betalar för. Det är mycket mer tid som går åt än att bara plåta, förberedelser, inköp av matr. tid att träffa brudpar före och innan etc m.m..

Inte dyrt!

Absolut inte dyrt, tycker du ligger ganska rätt!!

CD´n innehåller väl bara lågupplösta bilder typ 72 dpi 600 px höga?
Eller lämnar du ifrån dig de högupplösta filerna??

vill bara som en bifråga i denna tråden fråga hur vanligt det är att man ger bort rättigheterna till bilderna till brudparet? I övrigt tycker jag att ditt pris låter ganska billigt, stå på dig.

/Jon

Tack för svaren, jag tycker själv att jag är lite för billig men innan man har fått sig ett namn så...
CDn innehåller bilder på 8Mb, dessutom innehåller CDn alla bra bilder, inte bara de som de vill ha papperskopior på.
De påpekar att de inte behöver superkvalitet på pappersbilderna men jag vägrar leverera annat än vad jag själv är nöjd med.
//
Nina

Happy Horse skrev:
Kunden vill ha alla rättigheter till bilderna och kunna göra egna kopior.
//
Nina

DET får dom inte gratis av någon seriös yrkesfotograf!!

Vill mina kunder köpa filer/neg så visst går det, men inte ingår det helt gratis i fotograferingspriset inte!!!!!

Happy Horse skrev:

De påpekar att de inte behöver superkvalitet på pappersbilderna men jag vägrar leverera annat än vad jag själv är nöjd med.

Annat är väl inte att tänka på!
Du får väl också kanske förklara att det du gör är ett fackmannamässigt arbete och att du inte släpper ifrån dig jobb du inte kan stå för.

De väljer ju att anlita en yrkesfotograf av en anledning eller hur?

Happy Horse skrev:

CDn innehåller bilder på 8Mb, //
Nina

8 mb tif...det räcker ju till att göra 18x24 cm kopior av bra kvalitet ....på tok för stora bildfiler i mitt tycke!! Ger du dem det så ser du aldrig dom igen :-(, i varje fall inte vid best av förstoringar!

Happy Horse skrev:
//
Nina
dom menar alltså att dom vill du ska göra ett sämre jobb för att dom ska få det billigare?

Precis! Inte ett sämre jobb av mig men ett sämre labb... Billig kvalitet pysslar jag inte med och jag har i min offert skrivit attt jag har rättigheterna. De invände mot den skrivelsen och vill ha rättigheten själva samt ta bort papperskopiorna i ny offert. Hm, det lutar åt att jag tackar nej till det här jobbet...
//
Nina

Jag tycker att det priset du har offererat är alldeles för billigt. När vi gifte oss 2001, betalade vi 7500:- för ett skinnalbum med 12 bilder och fyra timmars utomhusfotografering. Det var värt varenda krona och bilderna blev tokbra. Dessutom visste vi inte att fotograferingen skulle ta fyra timmar - Det stod ingenstans.

Inte en enda sekund har jag tyckt att vi betalat för mycket. Jag har funderat en del på varför det är så. Slutsatsen är att firman som vi anlitade inte sålde kvanitet utan kvalitet. Firman pratade aldrig om timmar, antal bilder och utrustning.

Dom pratade om olika typer av album och vilken känsla dom gav. När det gällde fotograferingen pratade dom om olika miljöerna man kunde använda samt hur man kunde få vackert ljus i bilderna osv.

Inte en enda gång nämnde dom timmar eller teknik - Dom sålde album med bilder - That's it. Sen att det var en fotograf och två assistenter vid fotograferingen samt vad det kostade, det var helt transperent för mig som kund. Sevicen var toppklass och dessutom erbjöd INTE någon CD - Eftersom det förhindrar eftersäljet, vilket också är en viktig inkomstkälla för fotografer. Detta tyckte jag var helt ok.

Nu är ju alla kunder inte som mig, som eventuellt har en djupare insikt i branschen. Men frågan är också vem som skall diktera kraven - Du eller kunden?

Jag tror att man kan svänga om försäljningsargumenten genom att visa tidigare jobb samt prata om kvalité och framtoning istället för timmar och kostnader. Låter man kunderna fila på timmarna, så kan det gå evigheter av diskussion.

Erbjud "bildpaket", utan timmar eller teknik, i olika prisklasser som passar alla plånböcker. Sen styr du arbetsmängden i kulisserna, i förhållande till priset och det som levereras. Sväng om kunden till att tänka kvalité och bildspråk.

Nu är det inte sagt att detta är det lättaste att göra, men kommer man inte överens med kunden så kan man ju fundera på om det hade blivit ett så bra förhållande i längden - En kund som hela tiden bråkar om priserna släpper jag eftersom jag inte har råd att sänka mig till deras "prisförväntning". Jag ser också en potentiell risk att dom även kommer att bråka om det som levereras senare i förhållande till det pris dom får.

Senast ändrad:
Janne H skrev:
8 mb tif...det räcker ju till att göra 18x24 cm kopior av bra kvalitet ....på tok för stora bildfiler i mitt tycke!! Ger du dem det så ser du aldrig dom igen :-(, i varje fall inte vid best av förstoringar!
vill verkligen alla göra efterbeställningar?
jag slipper gärna det och erbjuder därför mina kunder att köpa fullstora bildfiler på skiva.
något som man får räkna in i prissättningen.
trots det så återkommer många kunder ändå med efterbeställningar.

Happy Horse skrev:
Precis! Inte ett sämre jobb av mig men ett sämre labb... Billig kvalitet pysslar jag inte med och jag har i min offert skrivit attt jag har rättigheterna. De invände mot den skrivelsen och vill ha rättigheten själva samt ta bort papperskopiorna i ny offert. Hm, det lutar åt att jag tackar nej till det här jobbet...
//
Nina

Stå på Dig!

Jag brukar erbjuda mig att sparka lite på stativet vid varje exponering för att det ska bli lite suddigare o sämre bilder ;-)

Du har mail Nina.

Janne H skrev:

Men i gengäld kanske de istället använder önskefoto eller vad de nu heter...
Det är nog ärligt talat hugget som stucket.

De har ju inom lagens råmärken rätt att göra kopior för eget bruk, så isf varför bråka med dem om sådant?

Nöjda kunder återkommer - precis som Christel skriver.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar