Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brännvids mm

Produkter
(logga in för att koppla)

monsenius

Medlem
Hej, jag har ett 17mm ef objektiv som just nu sitter på en canon F1. Jag planerar att köpa ett af vidvinkel till min canon 40d och har hört att "mm"rarna på äldre objektiv inte är samma som idag. Så i sånna fall hur omvandlar man till dagens brännvidsmått?

Hej, jag har ett 17mm ef objektiv som just nu sitter på en canon F1. Jag planerar att köpa ett af vidvinkel till min canon 40d och har hört att "mm"rarna på äldre objektiv inte är samma som idag. Så i sånna fall hur omvandlar man till dagens brännvidsmått?

Ett objektiv med 17 mm brännvidd har alltid 17 mm brännvidd. Den "brännviddsförlängning" som det så ofta talas om är en välodlad myt, som tyvärr åtskilliga gör vad de kan för att hålla liv i. Vad det handlar om är att bildutsnittet man för med en kamera som din Canon 40D med en optik med brännvidden 17 mm blir ekvivalent med det bildutsnitt man erhåller med en optik med brännvidden 1,6*17 mm=27 mm monterat på en kamera med ett negativ-/sensorformat på 24*36 mm. Men den verkliga brännvidden är alltså hela tiden densamma.

Fast om jag nu inte är alltför trött så är det väl det omvända TS söker?
Dvs vilken brännvidd ska TS ha till sin 40D för att få motsvarande utsnitt som ett 17mm på FF (36*24).
10-11mm alltså.

Fast om jag nu inte är alltför trött så är det väl det omvända TS söker?
Dvs vilken brännvidd ska TS ha till sin 40D för att få motsvarande utsnitt som ett 17mm på FF (36*24).
10-11mm alltså.

Visst är det så. Det var jag som var den trötte. Grus i ögonen ger gnissel i tankemaskineriet. ;)

EF-objektiv använder du väl inte till en F-1? Inte för att det spelar någon roll för brännvidden, men ändå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar