Annons

Blod, svett & tårar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristian-

Ny medlem
Efter månader av ångest, sömnlöshet och grubblande så ser jag äntligen ljuset....Jag har fått "tummen ur" och inhandlat en digital systemkamera. Det blev tillslut en Nikon D70 med nikkor 18-70, SB-600 och ett Sandisk ultra II 1GB. Så nu behöver jag bara lite feedback angående mitt köp:
Det här är bra..??
Det här är jättebra..??
Det här är ju inte alls bra..??

Tack på förhand!
Mvh// Kristian

Jo, det är absolut jättebra! Och i morgon kommer jag att hämta ut en sprillans ny Canon 10 D på mitt närmaste utlämningsställe. 9995 kronor! Det är väl också jättebra? Någon?

Hans: du lär bli nöjd. Jag är fortfarande dundernöjd efter drygt ett år med min 10D. Och det jag sett av D70 med kitobjektiv gör att jag tror att även Kristian kommer att vara en glad gosse inom kort :eek:)

Picture skrev:
Jo, det är absolut jättebra! Och i morgon kommer jag att hämta ut en sprillans ny Canon 10 D på mitt närmaste utlämningsställe. 9995 kronor! Det är väl också jättebra? Någon?
Jättebra!

Det var väldans vad det behövdes bekräftelser idag då :D

Tackar allesammans!!

Det låter som att jag har gjort ett bra köp.
Hoppas att man kan få till några bra bilder inom kort :eek:)

Vad skulle problemet vara? Med en sådan kamera finns bara en begränsning - du själv.
Men det är givetvis inget som är specifikt för dig, det är inte så jag menar.
Har en kamera de tre enda betydelsefulla inställningsmöjligheterna: tid, bländare och avstånd (övrigt är bara kosmetika eller variationer på de tre) så är möjligheterna obegränsade.
Bara människan kan vara hindret för Bilderna.
Lycka till med nya kameran!!
Us

Men ha inte för stora förväntningar bara. Själv blev jag skitbesviken när jag köpt en D70. Hade vant mig vid alla "färdiga" bilder från min lilla Konica och tyckte att D70:s bilder sög rejält.

Men - när man väl vant sig vid att bilderna från en digital systemkamera inte är "färdiga" utan måste köras i Photoshop så blir man jättenöjd.

Lite kurvor, lite oskarp mask och lite nivåer behövs på nästan varje bild.

Lycka till!!

Slowfinger skrev:
Men ha inte för stora förväntningar bara. Själv blev jag skitbesviken när jag köpt en D70. Hade vant mig vid alla "färdiga" bilder från min lilla Konica och tyckte att D70:s bilder sög rejält.

Men - när man väl vant sig vid att bilderna från en digital systemkamera inte är "färdiga" utan måste köras i Photoshop så blir man jättenöjd.

Lite kurvor, lite oskarp mask och lite nivåer behövs på nästan varje bild.

Lycka till!!

Prova att göra inställningarna i kameran istället för PS...

Jag har tagit ca:4500 bilder med min D70 och är mer än nöjd...redan från första bilden

Helgesson skrev:

Jag har tagit ca:4500 bilder med min D70 och är mer än nöjd...redan från första bilden

Håller fullständit med! Dock fotar jag uteslutande i NEF så varende bild kräver datorjobb. Många är dock de bilder som direkt kan konverteras till jpg. Ibland kollar jag hur bilderna ser ut med mer/mindre kontrast och/eller +/- 1 bländarsteg med det är ofta bra som det är.

Sedan jag lärde mig att köra Adobe RGB är jag mycket nöjd.

/AnWi

Helgesson skrev:

Vad jag har hört från diverse håll av folk i branschen, så verkar den allmänna uppfattning vara att man uppnår bättre resultat med ett redigeringsprogram än att göra det direkt i kameran.

Med tanke på vad "skärmen" på kameran har för visningsprestanda kontra en bildskärm, så låter det ju rimligt. Har själv gjort erfarenheten att vissa bilder på kamera-skärmen inte har upplevts så värst bra, men på bildskärmen (datorn) blev resultatet bättre.

Det finns säkert situationer där ett visst inställningsarbete på kameran är att föredra, men generellt torde väl det bäst göras vid datorn.

Oscar

Livsfarligt att göra det i kameran. Olika bilder kräver ju olika behandling. Trots att jag kör en kurva med ständig överexponering på 0,3 så får 80-90 procent av bilderna justeras "åt höger" i levels. Dessutom producerar D70 lite "platta" bilder men var kontrastkurvan ska placeras är ju olika från bild till bild, liksom skärpningen.

Ett barnporträtt ska ju knappast ha samma skärpning som en actionbild t.ex...

Plåtar man uteslutande NEF är det egentligen bara av tidsbesparande skäl man använder kurvor i kameran. Är man bekant med en profil och inte rör de mycket efter att de lämnat minneskortet så finns det ju ingen anledning att inte köra med profilen. Själv har jag inte direkt haft något behov att efterbehandla så många bilder. De flesta lämnar kameran utan extra insats.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar