Annons

Blixttest i senaste Kamera & Bild

Produkter
(logga in för att koppla)

The Mike

Aktiv medlem
Läste blixttesten och blev riktigt sugen på att införskaffa mig riktiga blixtar men i testen så framgår det inte hur man får blixtarna att avfyra? Måste man köpa nån ytterligare grej till dem?

De jag blev mest attraherad är Profotogrejorna. Jag hade tänkt haft dem till att fota studio/porträtt inomhus och utomhus sommar som vinter, natt som dag. Skall användas till Canon Eos 20D och en Eos 30 Date, Skulle det kunna funka?

Finns det batteripack till dem och vad kostar det? Jag har tillgång till ett litet Honda verk som ger 3000W så ström är egentligen aldrig något problem.

Jag har sedan tidigare en Canon ST-E2 med en 550EX som jag tänkte byta ut mot två 580:n men hur stor är skillnaden till profotos "Sverige" paket?

Vart köper man Profotgrjor till bästa pris?

Många frågor

1. Elverk, sök på det här på FS, många verk ger inte ren spänning ut = dödar studioblixtar

2. Du behöver en PC kontakt, antar 20D har det, annars finns adapter till din sko för 550EX att skaffa.

Roine

Fråga 0 också då.. :)

Antingen så använder du en PC-sync kabel (tror jag den heter) alltså en kabel från kameran till blixten, eller så köper du en radiosändare där du sätter sändaren i blixtskon på kameran och hänger motagaren på en av blixtarna.

Blixtarna själva reagerar på ljuset från den första blixt du löser ut. Eller med en kabel mellan dom.

Jag läste också blixttesten, och det blev tungan på vågen - jag har länge funderat på att skaffa ett litet studiokit. Jag köpte Elinchrom-paketet FX 400, och så här roligt har jag inte haft på länge!

Du behöver en PC-synkkabel (Jag kör 20D också)- i mitt fall medföljde det. Nu tog det dock bara en vecka så investerade jag i en IR-transmitter från Prolinca (950:) för att slippa snubbla på sladden i min minimala studio (vardagsrummet). Elinchromblixtarna har inbyggd slavtändare så det var smidigt värre.

Sedan hade jag en gammal Sunpak-blixt som jag skaffade en liten slavtändare till och använder som bakgrunds- och hårljus...

Ha det så kul med blixtarna - jag kan varmt rekommendera det!

bull_k skrev:
Jag läste också blixttesten, och det blev tungan på vågen - jag har länge funderat på att skaffa ett litet studiokit. Jag köpte Elinchrom-paketet FX 400, och så här roligt har jag inte haft på länge!

går in och lånar lite ...

köpte oxh ett kit med Elinchrom BX400. ett ganska rejält kit. bortsett från softboxen som käns som om den skall gå sönder när man försöker att sätta ihop den... tycker du ox¨det Anders??

Mikael: Elimchrom (finns andra oxå säkert) andra modeller med batteripack.. fast dom är ytterliggare lite dyrare. Elichrome har ett kit med ett blixthuvud, batteri, stativ och reflektor/softbox för ca 17000kr.

Elinchrom!

Profoto gör bra prylar, speciellt deras studiogeneratorer Pro-7, (Pro-5 o 6 heter de äldre modellerna) är mycket hållbara o stabila burkar.

Största nackdelen med deras Compakter är att de bara går att styra över 3 bländarsteg :-( , vissa andra märken går över 6 steg :)

The Mike skrev:
Läste blixttesten och blev riktigt sugen på att införskaffa mig riktiga blixtar men i testen så framgår det inte hur man får blixtarna att avfyra? Måste man köpa nån ytterligare grej till dem?

De jag blev mest attraherad är Profotogrejorna. Jag hade tänkt haft dem till att fota studio/porträtt inomhus och utomhus sommar som vinter, natt som dag. Skall användas till Canon Eos 20D och en Eos 30 Date, Skulle det kunna funka?

Finns det batteripack till dem och vad kostar det? Jag har tillgång till ett litet Honda verk som ger 3000W så ström är egentligen aldrig något problem.

Jag har sedan tidigare en Canon ST-E2 med en 550EX som jag tänkte byta ut mot två 580:n men hur stor är skillnaden till profotos "Sverige" paket?

Vart köper man Profotgrjor till bästa pris?

Om du skall köpa Profoto så köp deras 600w/s paket. Deras 300w/s har bara 3-stegs justering av styrkan.

Detta är väldigt viktig ifall du kommer använda blixtarna hemma och på en ganska liten yta. Då är det viktigt att kunna ställa ner styrkan på blixten.

Yfo säljer och hyr ut Profoto. www.yfo.se

Om du tycker a Profotos 600W/s paket ligger över budget, så kan jag varmt rekommendera Elinchroms Fx 100 paket.
MVH
P.L

Senast ändrad:
defiant skrev:
köpte oxh ett kit med Elinchrom BX400. ett ganska rejält kit. bortsett från softboxen som käns som om den skall gå sönder när man försöker att sätta ihop den... tycker du ox¨det Anders??

Ja, där kan jag hålla med. Framför allt första gången jag monterade ihop den kändes det som att nånting skulle spricka. Nu har jag plockat isär och ihop den några gånger och nu verkar det som materielet har töjt sig en aning, för nu känns det enklare.

Jag tycker den är väldigt enkel att sätta ihop. och inte speciellt rädd att den skall gå sönder. Jämfört med min photoflex 91x122cm softbox där det känns som spröten skall gå av varenda gång :)

Men det är klart, jag skulle föredragit deras 70x70 cm sb i paketet.

/P.L

bull_k skrev:
Ja, där kan jag hålla med. Framför allt första gången jag monterade ihop den kändes det som att nånting skulle spricka. Nu har jag plockat isär och ihop den några gånger och nu verkar det som materielet har töjt sig en aning, för nu känns det enklare.

ok det låter ju bra... man kanske skall sätta ihop den några ggr bara för att får den lite smidigare... tack..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar