Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtsubstitut

Produkter
(logga in för att koppla)

ante10

Medlem
Ok, jag har läst mig till att om man som jag inte har en ofantlig mängd pengar kan använda byggstrålkastare som substitut (blir ju då någon slags b-version på b-ljus) för blixtar vid "studiofotande". Jag är novis som med allt annat rörande foto så visa lite barmhärtighet med min illusion. Det jag undrar över är hur man kan göra några enkla diffusor (stavas det så?) och visst är det så att även om man har diffusor bör undvika att direktrikta dem på modellen eller vad det nu är man tänkt sig fotografera.
Har tänkt mig tre strålkastare och experimenterande så tids nog lär jag ju få svar ändå men är tacksam för tips. Och ja, jag har läst artiklen om bilxtfotografering.

Om du har någon form av diffusor så bör du rikta den mot modellen, den är till för att göra ljus källan större och det är det du strävar efter när du studsar ljuset.

Jag har sett en del riktig bra bilder här som är tagna med bygglampor, om du kör digitalt så kan du ställa vitbalansen och kör du med film får du skaffa ett blå filter annars kommer modellen att bli väldigt gul.

Kolla i studio och modellfoto forumet det finns många trådar om detta.

Här är en.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=16834&highlight=bygglampa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar