Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtprotokoll till SP-350?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_A

Aktiv medlem
Är det någon här som vet om blixtskon till SP-350 stöder det gamla blixtprotokollet för olympus (OM?) eller det nya (Olys digitala spegelreflexer). Jag vet att de flesta digitala kompakter till Olympus med blixtsko stöder det gamla protokollet men har inte hittat någon info för modellen SP-350 som var deras senaste (sista?) kompakt med blixtsko.

Det spelar en stor roll för vilken blixt jag ska köpa.

T

FL-36, som ju fungerar med E-seriens dSLR

Blixtskon från OM-serien och nya E-serien är ju olika, endast ett extrastift sitter vad jag kan se på samma ställe. Samtidigt med E-10/E-20 kom ju FL-40 blixten. När så senare E-1 kom behövdes ytterligare en funktion, nämligen FP TTL AUTO och FP MANUAL, vilket kom med FL-50. Till kompaktkamerorna kom även den lilla FL-20. Med E-300 kameran kom FL-36.

Jag kikade på Olympus svenska sidor. SP-350 är ju fortfarade listad bland de kameror som nu säljs, så på dess tillbehörssida är FL-blixtarna listade.

Mitt råd är därför, kika på blixtkontakten. Har den presumptiva blixten de tre extrastiften som SP-350 har, så torde även en blixt med samma pin-konfiguration passa. FL-36 och större modeller har ju motoriserade zoom-huvuden, men jag vet inte om den funktionen fungerar med en SP-350. Den är mycket smidig på alla E-seriens dSLR.

Förhoppningsvis får du något mer svar här, och om du inte hittar svaret i manualen, så kanske det är bäst att kontakta Olympus supporten med din fråga.

Ref:

Hej!

Tack för svar (sorry för atr det dröjt med svar från mig). Det verkar som att SP-350 är den enda kompakten som stöder det senaste blixtprotokollet. Den fungerar alltså bara med FL-20, FL-36/50 och ej så bra med Fl-40.

Från Olympus sägs det att SP-350 inte stöder den inbyggda AF-assistlampan. Men det har de även sagt för andra kompakter, och det verkar som FL-36 AF-assist och de nya blixtarna fungerar för dessa kameror!

"With the C-5050Z, C-5060WZ, and C-8080Z, the camera's built-in (non-patterned) AF light was overwhelming the flash beams (I haven't checked this feature with the '7070). My experiments indicate that when the camera's AF assist is disabled, both these models use the flash beam assistance, although autofocusing is much slower than in the E-300 (which generally is the case).
Don't try to find more on this in the manufacturer's data: camera manuals refer you to flash instructions, and the latter — to the Olympus Web site, where all you can find is a general (yes/no) compatibility information. Instead, Olympus treats you to an animation of a flying butterfly; that's exactly what most people are looking for, one would think.
With the E-10/E-20 the AF assist is not activated; these cameras seem to rely in the built-in (infrared) beam source."

Från:

http://www.wrotniak.net/photo/oly-e/fl-36.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar