Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtproblem med DSC-H5

Produkter
(logga in för att koppla)

tomos739

Aktiv medlem
Far min äger en DSC-H5 som han dels tycker drar hemskt mkt batteri. Där hjälpte jag honom med att sänka ljusintensiteten på skärmen för bättre resultat, men nu frågar han mig om blixten - och jag kan tyvärr inte hjälpa honom.

Hans problem är blixtens intensitet. Utomhusbilder blir perfekta, men när han fotar inomhus blir ansikten 9/10ggr utfrätta pga den starka blixten. Jag har försökt hjälpa honom genom att läsa manual och kolla i inställningar - men jag hittar ingen funktion för att ändra blixtens intensitet, bara "på", "av" samt "för-" och "bak-blixt". Normalt brukar man ju kunna ställa blixten i iaf två eller tre "plus-" eller "minussteg".

Ni med erfarenhet av kameran, posta gärna era erfarenheter och synpunkter. Har sökt genom forum efter idéer men inte lyckats bli ngt klokare.

Tack på förhand!

Senast ändrad:
I alla PASM-lägen och vissa Scen-lägen kan blixtnivån ändras om man går in i "Meny". I automatläget går det inte att ändra blixtnivån.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar