Annons

Blixtfotografering i fält

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Jag disponerar en kamera och tre Sigma EF-500 DG Super, som kan slavas och chefa över slavar, inställbara så att upp till tre blixtgrupper kan styras frånmastern.

Tänkte fotografera modell i stadsmiljö utomhus med hjälp av dessa blixtar.

På kameran monterar jag en blixt som får bli master. Jag kan välja om den ska slå ljus eller inte.

Till höger ställer jag huvudblixten som jag sätter som slavblixt nummer 1, monterad på ett stativ.

Bakom modellen placera jag en slavblixt nummer 2, dåld för kameran med uppgift att slå bort slagskuggor och lysa upp bakgrunden.

Jag ställer in ljusets fördelning mellan de olika slavblixtarna och hur mycket mastern eventuellt ska dosera ut. Pilarna visar proportionerna och riktning på ljuset.

Inga paraplyer eller andra medtagna pryttlar som kan agera reflektorer tas med.

Kommer det här att fungera ljus och bildmässigt?

Erfarenheter av liknande fotografering?

/Roland - provar en idé

Bilagor

• image1.jpg
    image1.jpg
    10.9 KB · Visningar: 233
Nyfiken fråga som kanske inte hjälper dig att nå ditt svar; men varför? Är det för att du eftersträvar det resultat två små punktljuskällor ger, eller är det något annat som får dig att välja den här vägen?

jimh skrev:
Nyfiken fråga som kanske inte hjälper dig att nå ditt svar; men varför? Är det för att du eftersträvar det resultat två små punktljuskällor ger, eller är det något annat som får dig att välja den här vägen?

Det är de enda ljuskällor som jag disponerar med tillräcklig styrka och fältmässighet för att orka lysa upp, utan att oskärpa uppstår beroende på att modellen somnar eller så under exponeringen.

Tänkte eventuellt ställa in ljuset med 17 mm skivan aktiverad för bredaste ljusbild.

Ok, det handlar alltså om fotografering i mörker? Jag skulle nog trots det hellre släpa med mig en blixt och en reflektor än tre blixtar och ingen reflektor. Men då vet jag ju inte heller vad för typ av bild du eftersträvar.

jimh skrev:
Ok, det handlar alltså om fotografering i mörker? Jag skulle nog trots det hellre släpa med mig en blixt och en reflektor än tre blixtar och ingen reflektor. Men då vet jag ju inte heller vad för typ av bild du eftersträvar.

Tackar, tar med mig din idé in och funderar vidare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar