Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtfoto manuellt

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Efter många års fotografering har jag gått på pumpen. Förmodligen är detta en osedvanligt dum fråga men jag ställer den ändå, man vill ju knappat dö nyfiken.

På lördag skall jag fotografera inne och måste använda blixt och skall fotografera helt manuellt. Om jag tittar på blixten ser jag vad jag skall ställa in för bländartid.

...min fråga är: Vad i herrans namn skall jag ställa in för exponeringstid på kameran vid blixtfotograferingen?

Hoppas att någon vill hjälpa mig ut ur okunskapens mörker.

Mvh

/Lasse

Har du bara tillräckligt mörkt i rummet så spelar det nästan ingen roll. Om du har en kamera med ridåslutare (den vanligaste) så har den kanske en synktid på 1/250 eller runtomkring där. Snabbare tid än så ska du inte ställa in. Då kommer blixtljuset inte att belysa hela filmen.

Dock kan du ta långsammare tider då blixtljuset som varar i cirka 1/1000 sekund kommer att göra att resten av tiden är det ju svart och då kommer det inte bli någon rörelseoskärpa. Men om du har mycket ljus i rummet så får du ju inte ha för lång tid heller då det ljuset kommer påverka bilden.

Men runt 1/100 borde vara helt ok.

/ Marcus

...Jag skall ta bilder där det är ganska mörkt. Vad skall jag då välja för iso-värde på filmen?

Tack för ditt snabba svar!

/L

Vill du bara ha kallt blixtljus behöver du inte gå upp i känslighet. Vill du däremot ha blandljus, vilket ofta är snyggare, kan du gärna gå upp i filmkänslighet (ISO). När du exponerar låter du blixtljuset lysa upp huvudmotivet och allmänljuset resten av lokalen.

Blixtljus, rätt på, blir trist och hårt. Har du möjlighet slår du blixten i taket eller en vägg. De skall då vara hyggligt vita. Någon sorts soft dome underlättar om du måste rikta blixten rakt fram.

Tänk på att blixtljuset avtar mycket fort om du riktar blixten rakt fram.

Det finns jättemycket att lära om blixtfotografering.

/AnWi

Om du har en gammal blixt utan automatik har den väl en tabell som visar vilken bländare du skall ha på vilket avstånd? Många blixtar har vrid-/skjutbara skalor där du bara ställer in ISOtal och avstånd och får ut vilken bländare du skall ha.

Annars får du räkna... Blixtens ledtal är lika med den bländare du skall använda på en meters avstånd, med ISO 100. Fördubbling av avstånd, öppna två bländarsteg. ISO 200, minska ett bländarsteg.

Om ljusmätaren tycker att du skall exponera på fyra sekunder *utan* blixt, kan du ju testa att exponera på en sekund *och* använda blixt. Sådana bilder kan bli väldigt roliga eller väldigt misslyckade!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar