Annons

Blixtfoto - inkonsekvent exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

fredric

Aktiv medlem
Kamera: Canon 5d Mk III
Blixt: Canon 580 EX II

Med blixten monterad på huset så har jag problem med att bilderna blir olika exponerade. Jag använder AV-läget och underexponerar 3 steg genom att minska slutartiden. Om jag tar två "likadana" bilder kan de skilja sig åt rejält i hur de exponeras. Blixten körs i ETTL-läge.

Kör i nuläget på evaluerande ljusmätning. Bör jag använda annan ljusmätning?

Att det ska vara svårt att plåta med blixt... :)

God jul och tacksam för hjälp!

Jag tycker din fråga är väldigt luddig och inkonsekvent. Du kan ju inte reglera exponeringen med slutartiden i läget Av, och inte heller när du tar med blixt. Du behöver antagligen läsa på lite grann om hur det går till. Om inte bruksanvisningen räcker för att förklara hur man gör, finns det en hel del kurser och tips att hitta på nätet. Men det grundläggande är att det är blixten som bestämmer tiden när man tar med blixt, och att man inte kan använda kortare än en viss slutartid, oftast 1/200.

Med TTL-blixt spelar det nog mindre roll vilken ljusmättningsmetod du har ställt in, men spot funkar inte. Om resultatet blir ojämnt är det nog oftast att man har använt hög effekt och blixten inte har laddat klart när man tar en del bilder.

Hej IngNer och tack för ditt svar.

Jag tycker din fråga är väldigt luddig och inkonsekvent. Du kan ju inte reglera exponeringen med slutartiden i läget Av, och inte heller när du tar med blixt. Du behöver antagligen läsa på lite grann om hur det går till. Om inte bruksanvisningen räcker för att förklara hur man gör, finns det en hel del kurser och tips att hitta på nätet.

Jo, visst kan jag ändra slutartid i AV-läget. Det är det som sker när jag exponeringskompenserar.

Varför korrigerar du exponeringen neråt? För att du vill ha scenen du fotar mörkare totalt sett?

Hur beter det sig om du ställer ner blixtkompensationen motsvarande istället?

När jag fotar med blixt kör jag oftast läge M, ställer bländare och tid till det jag vill ha och justerar exponeringen med blixtkompensationen vilket brukar funka fint. (Kör 580EX II och 40D resp 1Ds men jag misstänker att det finns liknande justering på 5D)

Jag har hela tiden levt i föreställningen att slutartiden spelar nära nog ingen som helst roll när man fotar med blixt. Det är blixtljuset som är slutartiden, liksom. Om man skojar lite, med blixtens hastighet. Man justerar exponeringen mha bländaren eller styrkan på blixten (om man kör med samma iso hela tiden) eller både och. Enda gången exponeringstiden spelar roll är om man vill fånga lite av det befintliga ljuset och då har man längre exponeringstid för att samla lite bakgrundsljus skillt från blixtljuset som redan exponerat bilden korrekt.

Om man skall fotografera saker som rör sig och man vill ha ljuspunkter som rör sig bakåt i rörelseriktningen, tex få en lucia att se ut som hon gått framåt, så använder man synk på bakre ridån, inte annars.

Varför korrigerar du exponeringen neråt? För att du vill ha scenen du fotar mörkare totalt sett?

Just vid detta tillfälle var det för att jag ville mörklägga bakgrunden/omgivningen samtidigt som jag vill fånga personerna, rätt exponerade. En annan tänkbar anledning till att vilja underexponera skulle kunna vara är att undvika skakningsoskärpa.

Men problemet jag vill få bukt med är varför kameran ger mig så skilda resultat med ovan angivna inställningar.

Exakt, om man minskar slutartiden svarar kameran med att lägga på mer blixt. Det finns garanterat en knapp som heter blixtkompensation, det är den eller den vanliga exponeringskompensationen du ska använda.

Angående den varierande exponeringen, kan det vara så att du tar bilderna så tätt efter varandra att blixten inte hinner ladda upp kondensatorbanken mellan varje bild? Testa att vänta lite längre isåfall. Halvdåliga batterier gör att det tar ännu längre tid.

Just vid detta tillfälle var det för att jag ville mörklägga bakgrunden/omgivningen samtidigt som jag vill fånga personerna, rätt exponerade. En annan tänkbar anledning till att vilja underexponera skulle kunna vara är att undvika skakningsoskärpa.

Men problemet jag vill få bukt med är varför kameran ger mig så skilda resultat med ovan angivna inställningar.

Ok, funderade mest på om du ville försöka sänka blixten med att sänka exponeringen. Hur beter den sig om du kör t ex centrumvägd på mätningen? (Om personerna är någorlunda centralt förstås). Inbillar mig att det är mer automatik inblandad i evaluerande som kan göra att mätningen/exponeringen varierar från bild till bild.

Hur är det med fokuspunkter och ljusmätningen på 5D mk III, påverkar vald fokuspunkt nånting? Komponerar du om efter fokusering?

Bildexempel skulle hjälpa lite, inte helt klart vad som felar med din beskrivning. Blir inte riktigt klok på alla svar du fått heller. Självklart funkar det att köra spot och TTL-blixt, varför skulle det inte göra det?

Är det blixtexponeringen eller den vanliga som diffar mellan bilderna? Är det den vanliga så gäller ju samma regler som utan blixt. Det korrigeras med exponeringskompensation, ändra ljusmätning eller köra manuellt.

Är det blixtexponeringen som är inkonsekvent ändras ljusmätningsmetoden för enbart blixten under blixtmenyn på kameran. Alternativt med blixtkonmpensation men det hjälper inte direkt mot att det är inkonsekvent.

Blixten går ju att köra manuellt också om situationen tillåter det. Eller så mäter du blixtljuset innan exponering mot samma referenspunkt på det du fotar och låser detta med FEL knappen. Jag har detta programmerat till den lilla knappen bredvid avtrycket på min 7D, tror den sitter på samma plats på 5D mark 3.

Självklart funkar det att köra spot och TTL-blixt, varför skulle det inte göra det?

Jo, visst fungerar det, om mätpunkten är det man vill mäta, vilket förutsätter att man vill exponera efter det som är precis mitt i sökaren när man trycker av. TTL mäter ju efter att man har tryckt ner knappen. Det inte alltid det man vill mäta är precis i mitten när man tar med blixt, och den som ställer de här frågorna har kanske inte mognat till att använda spotmätning.

Jo, visst fungerar det, om mätpunkten är det man vill mäta, vilket förutsätter att man vill exponera efter det som är precis mitt i sökaren när man trycker av. TTL mäter ju efter att man har tryckt ner knappen. Det inte alltid det man vill mäta är precis i mitten när man tar med blixt, och den som ställer de här frågorna har kanske inte mognat till att använda spotmätning.

I min värd så syftar man med spotmätning på funktionen som mäter det omgivande ljuset. Har Canon spotmätning för blixten på någon modell?

Kör man TTL-blixt så varierar man ju ISO, bländare slutare precis som vanligt för att få rätt exponering från omgivande ljuset. Sen får man leka med exponeringskomp. för blixt och FEL för att få rätt blixtexponering. Alternativt gå över till manuell blixt.

Men som sagt, lite bildexempel från trådskaparen skulle nog lösa några frågor. Med tanke på hans hemsida verkade han inte direkt som en nybörjare...

Hur är det med fokuspunkter och ljusmätningen på 5D mk III, påverkar vald fokuspunkt nånting? Komponerar du om efter fokusering?

Kul att så många engagerar sig och vill hjälpa till! Tack så mycket! (har en bjudning hemma ikväll så jag har inte kunnat svara så ofta).

Har plåtat en del och skulle inte kalla mig nybörjare men jag måste erkänna att jag inte känner mig über-säker på just blixtfotografering. Tycker det känns lite chansartat...

Vald fokuspunkt påverkar inte exponeringen på min kamera (rätta mig om jag har fel). Visst händer det att jag komponerar om efter att jag satt fokus med mittpunkten och då förstår jag att exponeringen kan bli "off" eftersom blixten skickar ut ljus baserat på det som finns inom en hyfsat snäv radie i centrum då jag sätter fokuseringen. Jag vet att jag kan använda mig av FEL-knappen, för att låsa blixtexponeringen och sedan komponera om, men det blir inte så snabbt handhavande då.

Ska försöka slänga upp några exempelbilder för att tydligare belysa vad jag menar. Längre upp i tråden var det någon som föreslog att blixten inte hunnit ladda upp tillräckligt mellan bilderna vilket låter som en rimlig orsak. Min reflektion till den teorin är att jag har alltid trott att blixten endast fyrar av då den återfått tillräckligt mycket kraft (?). Någon som vet mer om det?

Kör man TTL-blixt så varierar man ju ISO, bländare slutare precis som vanligt för att få rätt exponering från omgivande ljuset.

Håller med om allt - utom att "man" varierar ISO. Eller kanske jag gör det utan att jag tänker på det, men jag håller mig vanligtvis lågt. (Ursäkta lite förvirrande svar, men jag hade både analogt och digitalt fotande i huvudet.)
Funderar på, om inte annat för att utesluta det som felkälla, om det kan vara auto-iso av något slag som ställer till det för frågeställaren?

Sen får man leka med exponeringskomp. för blixt och FEL för att få rätt blixtexponering. Alternativt gå över till manuell blixt.

Nu verkade ju trådstartaren använda sig av slutartiden som exponeringskompensation, så inställningarna för blixtens styrka verkar inte vara aktuella här. Vill dock ändå bara påminna om att blixtens exponeringskompensation fungerar tvärtom mot kamerans, har åtminstone fungerat så tidigare.

Jag trodde att man använde blixt i första hand när omgivningsljuset inte har någon nämnvärd styrka i förhållande till vald slutartid och bländaröppning, så att man vid blixtfotografering inomhus i de flesta fall inte räknar med något annat ljus än blixtljuset. Då har exponeringsmätningen inte någon betydelse, men om man tar med så lång slutartid som man får när kameran står på Av, så kommer ju ljuset runtomkring att exponera bilden fullt tillräckligt. Det som blixten i det läget för till tänker jag mig att det borde leda till överexponering, om inte blixtkompensation används för att minska styrkan och man använder blixten till att lysa upp ett motiv som är nära och ligger i skugga från övrigt omgivningsljus.

Inte heller har jag föreställt mig att man ändrar slutartiden när man kompenserar vid läget Av, utan det är kameran som ställer in slutartiden, och självklart ändras den när man kompenserar, men kameran är fortfarande automatisk. Den ställer in slutartiden efter ljuset som kommer in genom objektivet.

Vid blixt inomhus tar man sällan hänsyn till omgivningsljus. Det gör man kanske mest när det är starkt ljus, som dagtid med stora fönster. Annars är det blixten som ger det huvudsakliga ljuset, och kameran mäter hur mycket ljus blixten ska dosera ut, genom att skicka en förblixt innan den exponerar och mäta ljuset som kommer tillbaka. Det som kommer tillbaka - "Flash fired, return light detected" - används av kameran för att bestämma hur mycket energi blixten ska dosera ut. Precis vilka sensorer som är aktiva vid den mätningen framgår inte av bruksanvisningen, men det kan vara en dålig idé att bara använda spotmätningssensorn, eftersom ljusmätningen sker i omedelbar anslutning till exponeringen, bara några millisekunder innan. Jag misstänker att kameran automatiskt står på centrumvägd mätning vid TTL-blixt.

Det finns en blixtfiness till som förrycker det hela lite grann, och det är om man har en blixt som kan användas med korta slutartider och ridåslutare. Den pumpar då ut energi under hela ridåslutarens löptid med korta intervaller, så att man får jämn belysning, men med betydligt lägre ljusstyrka än när man använder slutartid på 1/200 eller längre.

TTL är inte helt förutsägbart. Näraliggande föremål, och särskilt sådana som reflekterar mycket av förblixtens ljus, kan dra ner blixtstyrkan så att bilden blir underexponerad. Likaledes om en slavblixt eller annan blixt aktiveras, så att det finns mer ljus än förblixten skickade ut medan kameran mäter ljuset, kommer blixten sedan att dosera ut mycket mindre energi. Och många blixtar kan lösas ut innan de är fulladdade, och då är det möjligt att den lagrade energin i kondensatorn inte räcker, så att bilden blir underexponerad.

Så om man vill få förutsägbart resultat ska man inte fyra av blixten med för kort intervall, utan det är lämpligt att vänta tills den talar om att den är laddad innan man tar nästa bild. Man bör också själv bestämma slutartid, och bara använda eventuell annan exponeringsautomatik när man ska använda blixten för att lätta upp skuggor. Slutartiden när man inte vill ha några spår av annat än blixtljuset väljer man till "kortaste blixtsynktid", som vanligen är 1/200. När man gör på annat sätt är man ute på mer osäker mark och får lov att pröva sig fram.

---
Jag använder AV-läget och underexponerar 3 steg genom att minska slutartiden. Om jag tar två "likadana" bilder kan de skilja sig åt rejält i hur de exponeras. Blixten körs i ETTL-läge.
---
Exponeringen från blixten ändras INTE ALLS ifall du ändrar kamerans slutartid. Du kan ändra denna från flera minuter och ner till kamerans minimum synktid (den exponeringstid där slutaren fortfarande är helt öppen), och blixten ger fortfarande precis samma exponering. Den exponering bilden får från den kontinuerliga omgivningsbelysningen ökar däremot förstås ju längre slutartid du väljer. Ställer du in kortare slutartid än kamerans synktid (och inte använder HSS) så kan inte blixten exponera hela bilden, utan enbart i en spalt som blir smalare ju kortare exponeringstid du valt att ställa in.

Som redan tidigare angetts så får du använda blixtexponeringskompensation eller köra manuellt. Det enda som ändrar blixtexponeringen här är således förändring av bländarens storlek, inte ändring av slutartiden.

---
Längre upp i tråden var det någon som föreslog att blixten inte hunnit ladda upp tillräckligt mellan bilderna vilket låter som en rimlig orsak. Min reflektion till den teorin är att jag har alltid trott att blixten endast fyrar av då den återfått tillräckligt mycket kraft (?). Någon som vet mer om det?
Nej, blixter bränner av så fort du trycker av, oavsett ifall den är fullt uppladdad eller ej. Möjligen att så ej sker ifall kameran står i något autoläge.
.

Nej, blixter bränner av så fort du trycker av, oavsett ifall den är fullt uppladdad eller ej. Möjligen att så ej sker ifall kameran står i något autoläge.
.

Min blixt bränner inte av om inte röda lampan tänts. Jag har gott om bilder som är svartruta för att jag varit för ivrig att trycka av innan blixten laddat klart, när batterierna inte längre är så pigga. Och i alla lägen. Jag skulle uppskatta att blixten sa pip också när den var klar, inte bara tända en lampa.

Jag har nu kollat lite olika kameror och jag får korrigera mitt förra inlägg lite. Det är vanligt att bilden inte tas innan blixten är fulladdad. Eller rättare sagt, något innan blixten är fulladdad. Det syns tydligt på exponeringen ifall man väntar lite längre, tills blixten är fulladdad. Avvikelsen är i och för sig inte jättestor, det blev ungefär 1/3 EV-steg mindre exponering ifall jag höll ner avtryckaren så att blixten brände av så fort det gick jämfört med ifall jag väntade tills blixten var fulladdad..

Ingen av kamerorna jag provade gav någon pipsignal när blixten var fulladdad, utan istället tände de en blixtsymbol i sökaren. Pep gjorde de bara när autofokusen låste.
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar