Jag trodde att man använde blixt i första hand när omgivningsljuset inte har någon nämnvärd styrka i förhållande till vald slutartid och bländaröppning, så att man vid blixtfotografering inomhus i de flesta fall inte räknar med något annat ljus än blixtljuset. Då har exponeringsmätningen inte någon betydelse, men om man tar med så lång slutartid som man får när kameran står på Av, så kommer ju ljuset runtomkring att exponera bilden fullt tillräckligt. Det som blixten i det läget för till tänker jag mig att det borde leda till överexponering, om inte blixtkompensation används för att minska styrkan och man använder blixten till att lysa upp ett motiv som är nära och ligger i skugga från övrigt omgivningsljus.
Inte heller har jag föreställt mig att man ändrar slutartiden när man kompenserar vid läget Av, utan det är kameran som ställer in slutartiden, och självklart ändras den när man kompenserar, men kameran är fortfarande automatisk. Den ställer in slutartiden efter ljuset som kommer in genom objektivet.
Vid blixt inomhus tar man sällan hänsyn till omgivningsljus. Det gör man kanske mest när det är starkt ljus, som dagtid med stora fönster. Annars är det blixten som ger det huvudsakliga ljuset, och kameran mäter hur mycket ljus blixten ska dosera ut, genom att skicka en förblixt innan den exponerar och mäta ljuset som kommer tillbaka. Det som kommer tillbaka - "Flash fired, return light detected" - används av kameran för att bestämma hur mycket energi blixten ska dosera ut. Precis vilka sensorer som är aktiva vid den mätningen framgår inte av bruksanvisningen, men det kan vara en dålig idé att bara använda spotmätningssensorn, eftersom ljusmätningen sker i omedelbar anslutning till exponeringen, bara några millisekunder innan. Jag misstänker att kameran automatiskt står på centrumvägd mätning vid TTL-blixt.
Det finns en blixtfiness till som förrycker det hela lite grann, och det är om man har en blixt som kan användas med korta slutartider och ridåslutare. Den pumpar då ut energi under hela ridåslutarens löptid med korta intervaller, så att man får jämn belysning, men med betydligt lägre ljusstyrka än när man använder slutartid på 1/200 eller längre.
TTL är inte helt förutsägbart. Näraliggande föremål, och särskilt sådana som reflekterar mycket av förblixtens ljus, kan dra ner blixtstyrkan så att bilden blir underexponerad. Likaledes om en slavblixt eller annan blixt aktiveras, så att det finns mer ljus än förblixten skickade ut medan kameran mäter ljuset, kommer blixten sedan att dosera ut mycket mindre energi. Och många blixtar kan lösas ut innan de är fulladdade, och då är det möjligt att den lagrade energin i kondensatorn inte räcker, så att bilden blir underexponerad.
Så om man vill få förutsägbart resultat ska man inte fyra av blixten med för kort intervall, utan det är lämpligt att vänta tills den talar om att den är laddad innan man tar nästa bild. Man bör också själv bestämma slutartid, och bara använda eventuell annan exponeringsautomatik när man ska använda blixten för att lätta upp skuggor. Slutartiden när man inte vill ha några spår av annat än blixtljuset väljer man till "kortaste blixtsynktid", som vanligen är 1/200. När man gör på annat sätt är man ute på mer osäker mark och får lov att pröva sig fram.