Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt +totalt misslyckade +varför??

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Kom ett helt underbart åskoväder med blixtar likt inget annat till mig ute på Värmdö nyss. Försökte rigga stativ och kamera och sköt iväg lite bilder med lång slutartid. Absolut nada funkade, blixten kom inte med trots att den fanns där framför linsen.. vad i h-vete kan jag ha gjort fel?

Försökte använda både låga och höga bländartal för att på så sätt få ner ljuset från himlen, försökte få det mörkt så att blixten skulle framträda.

Använde pol-filter samt ISO 100.

Fotade genom fönsterruta om det kan ha betydelse.

Använde manuellt fokus, ställde på oändlighet mot himlen.

Beskriv gärna en grundinställning för blixtfotografering!

// Jocke, som behöver hjälp.
 
Såg du blixtarna som streck på himlen? Eller var det bara "diffusa blink"?
 
På dagtid skulle jag exponera på vanligt sätt och låta dagsljuset styra. Möjligen skulle jag underexponera ett steg för att ge mer dramatik i bilden. Jag skulle köra med minsta bländare (22 eller liknande), lägsta ISO-tal och gärna med ett neutralt gråfilter (ND-filter) för att få längre exponeringstider.
 
Detta drog fram över Väsby för en stund sedan.
EOS 20D, 18-55 (kitlinsen...), f22, 15s, iso100
 

Bilagor

  • blixt1_väsby_mg_4060.jpg
    blixt1_väsby_mg_4060.jpg
    50.1 KB · Visningar: 2,171
Joakim A skrev:
Hmm, hur sätter man in bulb på en Canon 300D? Har endast lyckats med 30 sek.. bulb-läget verkar inte funka.. eller så gör jag fel.

// Jocke

Bulb funkar i M-läget och är öppet tills du släpper avtryckaren. Kan naturligtvis bli beäkvämare med hjälp av en fjärrutlösare, som inte är allt för svårt att lödaihop med hjälp av en 2,5 mm stereokontakt för hörlurar och en sladdstump med tre ledare och en eller två återfjädrande brytare och en som kan ställas öppen eller stängd. Matrialkostad under femtiokronor inklusive några decimeter kabel. En lödkolv och lämplig plastask är bra att ha till hands. Finns strängar som beskriver bygget.
 
bive skrev:
Detta drog fram över Väsby för en stund sedan.
EOS 20D, 18-55 (kitlinsen...), f22, 15s, iso100

Samma som hos mig troligen. Det drog västerut..

Nu är det i Enköping där flickan min bor.. eller iaf Bålsta eller liknande då det inte hade dragit in över Enköping än :)

// Jocke, som lämnar över blixten till näste man/kvinna..
 
RolandM skrev:
Bulb funkar i M-läget och är öppet tills du släpper avtryckaren. Kan naturligtvis bli beäkvämare med hjälp av en fjärrutlösare, som inte är allt för svårt att lödaihop med hjälp av en 2,5 mm stereokontakt för hörlurar och en sladdstump med tre ledare och en eller två återfjädrande brytare och en som kan ställas öppen eller stängd. Matrialkostad under femtiokronor inklusive några decimeter kabel. En lödkolv och lämplig plastask är bra att ha till hands. Finns strängar som beskriver bygget.

Har fjärrutlösare så jag slipper bygga :)

Ska testa, men fattar inte varför inte blixten fastnade, exponeringen verkade ju rätt, men det syntes inte ett skvatt...!!??

// Jocke
 
Joakim A skrev:
Har fjärrutlösare så jag slipper bygga :)

Ska testa, men fattar inte varför inte blixten fastnade, exponeringen verkade ju rätt, men det syntes inte ett skvatt...!!??

// Jocke

Jag trodde inte heller att vissa av mina bilder fick med något, men det fanns svaga antydningar till blixtar då min exponering var åt skogen (på tok för långa slutartider och bländare 8 brände ut himlen och blixten).
Men då jag körde med f22 och en slutartid som gav c:a ett stegs underexponering funkade det fint.
 
Joakim A skrev:
Har fjärrutlösare så jag slipper bygga :)

Ska testa, men fattar inte varför inte blixten fastnade, exponeringen verkade ju rätt, men det syntes inte ett skvatt...!!??

// Jocke
Hur lång slutartid körde du med?

På 70 exponeringar fick jag ut en bild som blixten fastnade på. Trots att jag såg blixten medan slutaren var öppen på flera andra exponeringar. Kanske måste blixten ha en viss ljusstyrka.

15 sekunder, bländare 14
Större: http://no1atall.com/foto/pic/321
 

Bilagor

  • blixt_400.jpg
    blixt_400.jpg
    27.3 KB · Visningar: 2,070
Helt otroligt åskväder, bidrar med dessa 2 bilder (av ca 400), båda handhållet.

File Name IMG_8167.JPG
Camera Model Canon EOS 20D
Shooting Date/Time 7/21/2005 10:06:05 PM
Shooting Mode Program AE
Tv( Shutter Speed ) 1/30
Av( Aperture Value ) 5.0
Metering Mode Evaluative Metering
Exposure Compensation 0
ISO Speed 3200
Lens 17.0 - 85.0mm
Focal Length 28.0mm
Image Size 3504x2336
Image Quality Fine
Flash Off
White Balance Mode Auto
AF Mode Manual focusing
Parameters Settings
Contrast Standard
Sharpness Standard
Color saturation Standard
Color tone 0
Color Space sRGB
Noise Reduction Off
File Size 3526KB
Drive Mode Continuous shooting
Owner's Name unknown
 

Bilagor

  • img_8167.jpg
    img_8167.jpg
    54.7 KB · Visningar: 2,025
File Name IMG_8316.JPG
Camera Model Canon EOS 20D
Shooting Date/Time 7/21/2005 10:11:25 PM
Shooting Mode Program AE
Tv( Shutter Speed ) 1/13
Av( Aperture Value ) 5.0
Metering Mode Evaluative Metering
Exposure Compensation 0
ISO Speed 3200
Lens 17.0 - 85.0mm
Focal Length 38.0mm
Image Size 3504x2336
Image Quality Fine
Flash Off
White Balance Mode Auto
AF Mode Manual focusing
Parameters Settings
Contrast Standard
Sharpness Standard
Color saturation Standard
Color tone 0
Color Space sRGB
Noise Reduction Off
File Size 4019KB
Drive Mode Continuous shooting
 

Bilagor

  • img_8316.jpg
    img_8316.jpg
    51.1 KB · Visningar: 2,026
Räknade ungefär hur lång tid efter mullret nästa blixt kom, ingen exakt vetenskap så det vart ju ca 400 bilder på serietagning. Ungefär som att skjuta en anka i en vattentunna med k-pist, man träffar tillslut :)
 
Senast ändrad:
Snygga bilder!

Ska testa med bländare 22, bulb och ISO100 samt pol-filter på. Kanske var det t.o.m så att jag fick blixten på bild, men att jag inte kollade i datorn utan på lilla LCD-skärmen..?

// Jocke
 
Joakim A skrev:
Snygga bilder!

Ska testa med bländare 22, bulb och ISO100 samt pol-filter på. Kanske var det t.o.m så att jag fick blixten på bild, men att jag inte kollade i datorn utan på lilla LCD-skärmen..?

// Jocke

Det är inte alls omöjligt. LCD-skärmen är ju inte idealisk för att detaljgranska foton...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.