Annons

Blixt till Nikon F75

Produkter
(logga in för att koppla)

tex-76

Ny medlem
Jag är på jakt efter en blixt till min Nikon F75 med ledtal 20-30. Blixten får max kosta 600 spänn. På Photax hittade jag en budgetblixt för 480 :-, en Nissin 34i AF men frågan är om det kanske är mer prisvärt att införskaffa en begagnad Nikon eller Metz blixt då dessa är av högre kvalitet? Skiljer det mycket rent effektmässigt mellan t.ex en Nissin och en Nikon-blixt av samma ledtal?

du skulle nog satsa på en blixt med möjlighet till automatik... någon nikonist kan säkert hjälpa dig lite mer...

Men: en manuell är alltså inte så himla trevligt... iaf inte på fältet...

Jag skulle definitivt försöka hitta en SB-24, SB-25 eller SB-26 istället. Dubbelt så mycket effekt och helt andra inställningsmöjligheter. Eftersom de inte funkar med digitalarna så är det knappast några problem att köpa en för 600 kr heller.

Jag vet inget om Nissinblixten, men många av de där billiga blixtarna saknar dessutom en funktion som jag betraktar som ytterst viktig: En lampa som tänds om blixten laddat ur helt. Utan den lampan får man många underexponerade bilder när man börjar studsa i väggar och tak.

Jag tog bort dublettråden.

Jag skulle gå på Jims råd. Jag äger också en F75 och jag köpte mig en begagnad SB-24 på Tradera för 550kr, den har stöd för nästan alla F75:ans blixtfunktioner. Jag är iallafall väldigt nöjd med min.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar