Annons

Blixt till liten hemmastudio?

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
Har en Nikon D50 som jag tänkte använda för att ta lite modellbilder, nu funderar jag på lite billigare studioblixtar för nybörjare, om ni har någon lr några speciella som ni rekomenderar som passar till den kameran??
Hur kopplar man in en studioblixt till en sån kamera?? och måste man ha paraply till studioblixtar??

xenon666 skrev:
Har en Nikon D50 som jag tänkte använda för att ta lite modellbilder, nu funderar jag på lite billigare studioblixtar för nybörjare, om ni har någon lr några speciella som ni rekomenderar som passar till den kameran??
Hur kopplar man in en studioblixt till en sån kamera?? och måste man ha paraply till studioblixtar??

http://www.kaffebrus.com har både billiga paket och lösa prylar. Normalt ansluter man en studioblixt meden sync-kabel och då behöver du en liten adapter du sätter i blixtskon, den adaptern kostar några 10:eek:r. För porträtt vill man ofta ha lite mjukare ljus och då behöver man en stor ljuskälla, så ett paraply att slå blixten i eller igenom kan vara till stor hjälp.

Tack så jättemycket för ditt svar, och om man vill ha flera studioblixtar, för det är väl ganska vanligt att man har flera, då är det bara att koppla på flera på synckabeln lr??

xenon666 skrev:
Tack så jättemycket för ditt svar, och om man vill ha flera studioblixtar, för det är väl ganska vanligt att man har flera, då är det bara att koppla på flera på synckabeln lr??

Ja (man kanske måste ha förgreningar), men de flesta av de studioblixtar idag har även slavsensor, så de tänder på blixtljuset från andra (tänder på, haha). Så det räcker med att ansluta en blixt till kameran.

Oki! ja det va ju fiffigt, får ta och spana in den sidan sen...
Den octoboxen som du har, hur fungerar den?? sitter den på en blixt istället för paraply lr??
Ursäkta alla dessa dumma frågor, men frågar man inte så lär man sig ju inte =)

xenon666 skrev:
Oki! ja det va ju fiffigt, får ta och spana in den sidan sen...
Den octoboxen som du har, hur fungerar den?? sitter den på en blixt istället för paraply lr??
Ursäkta alla dessa dumma frågor, men frågar man inte så lär man sig ju inte =)

Det är en åttakantig softbox man monterar på blixten istället för tillexempel paraply.
Fråga på du, ingen fara.

xenon666 skrev:

Du synkar bara en blixt till kameran, sedan triggas de andra av blixtljuset. Du behöver alltså bara en kabel oavsett antal blixtar.

Hur mycket pengar vill du lägga? Mer pengar = bättre kvalitet på blixtarna. Men det beror ju på hur mkt du ska använda dom.

Mvh /Peter

Jag köpte från kaffebrus (tradera) ett minimalt set med två stativ två paraplyn och två lamp/stativ hållare. Det är enklast möjliga
blixtar, har bara slavfunktion, en enda styrka (45 Ws) och glödlamps fäste.

För mig har de funkat utmärkt. jag skaffade två lite starkare glödlampor på clasohlsson (150W)
så man kan köra lampljus också.

Jag använder den inbyggda blixten för att
trigga slavarna. Man ställer in manuell blixt
och drar ner styrkan till minimum 1/16 del.
Även fast man ställt ner blixten så
kan den ställa till problem med skugga på bakgrunden (beror på hur du arrangerar paraplyna)
i så fall kan man dämpa blixten med någon lämplig diffusor (någon halvgenomsynlig plastbit man pillar dit framför blixten, till min analoga har jag använt en bordtennisboll jag skar upp lämpligt hål i)

Självklar vore det ännu bättre med riktiga studioblixtar med ställbar styrka och modelleringsbelysning men...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar