Annons

Blixt till Canon-kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

marina_s

Medlem
Hej!Jag kommer snart att köpa en Canon Eos 300V och undrar vilken blixt man ska köpa till den?Jag tänker främst på en inte så superdyr blixt som är bra för både utomhus och porträtt fotografering.Jag är amatör men om man kanske blir brå om några år och övergår till en bättre kamera(varför inte Eos 10D)-går det att behålla samma blixt? Tack för hjålpen! :)
 
DEt finns en mängd olika alternativ för din del.
Det mest uppenbara är begagnade Canon blixtar men det finnsa även mycket bra "pirater".
Foto testade ett antal blixtar under året och gav ett mycket bra betyg till Sigma EF-500 Super, eller rättare sagt toppbetyg för en blixt som kostar runt 3000 SEK (sannolikt billigare nu).
Jag har själv EF-500 standard som jag är mycket nöjd med samt en enklare Sunpak. Titta på EF-500 Super.

MvH

Benny
 
Jag har en sigma 430 & kan säga att jag ångrar bittert att jag inte köpte en metz i stället .
Min är seg i motorzoomen & då menar jag seg !
Låter som bara den gör den ok .
Kompisens metz är riktigt bra .
 
Annars måste jag säga att Canons egen 420ex är en fin rackare. Inte onödigt stor som storebrorsan 550ex, men med klart tillräckligt mycket styrka för de flesta.
 
Numera har jag för mig att Sigma drog in den vanliga modellen och bara har kvar DG modellen som även passar dom digitala.

Men med tanke på att Sigma blixten motsvarar en 550EX och kostar mindre än en 420EX så har den blivit lite av en favorit för dom som absolut inte måste ha canons egna saker.

Den gamla icke-dg modellen kostade även hälften av en DG... med andra ord också hälften så mycket som en 420EX.

Det var ett bra del..
motsvarande 550EX för halva priset av en 420EX.
 
Jag har en 440EX och vet också att 550EX, liksom alla kraftigare blixtar är rejält mycket större. Min 440 är precis så stor som de får vara tycker jag. 550EX är en jätte-klump...tror knappt att blixtskon i en stackars 300v håller för den.
En 440EX är super, original, gedigen och går att hitta för under 2000:- om man letar lite. Jag gav 1600:- med moms (i USA).
 
Tack för alla svar!:) Så det ser ut som att Sigma EF 500super eller canon 420ex är att föredra.. Men går det att köpa begagnad och var i så fall(kommer inte att köpa just nu,men kan vara bra att veta när jag väl har bestämt mig)? Och hur vet man om blixten är i bra skick? Marina
 
Kolla ,på tradera . eller blocket . brukar dyka upp med jämna mellanrum till bra priser .
Glöm inte bort loppmarknaderna , man kan hita det mest oväntade
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.