Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

giger

Avslutat medlemskap
Tänkte köpa en blixt till min Canon 40D inför vintermörkret. Det finns några att välja på. Några frågor poppar upp. Cyberphoto skriver att 580EX II är "Canon 1D Mark III men fungerar förstås även med alla andra EOS-kameror på marknaden". Är det då mycket funktioner som inte kan utnyttjas på 40D och passar därför 430EX bättre - så att man inte betalar för något som inte kan användas?

Dessutom, kan Sigmas nya Sigma EF-530 DG Super utnyttja de möjligheter som 40D ger blixten? Betyder denna beteckning "ELECTRONIC FLASH EF-530 DG ST EO-ETTL II" från Sigmas sidor att de faktiskt kan det, dvs ETTL II.

I en annan tråd framgick att den gamla varianten av sigmas blixt var mer prisvärd än 430EX? Jag kan se att det gäller ledtalet, 53 mot 43, men gäller det även samspelet med kameran, och då för den nya Sigman:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=300738

Oj, många frågeställningar blir det...
 
Jag har för mig att även 40D kan styra blixten från kamerans interface, fast då krävs EX580 II???? Kolla i manualen till 40D, jag har för mig att det står något om det där!
 
580EX är ju helt klart en kraftigare och mer avancerad blixt än 430EX. Tror inte att den har en massa funktioner som du inte kan utnyttja med din 40D, däremot har den flera funktioner som saknas på 430EX. Att 580EX är den bättre råder det nog inga tvivel om, men hur det högre priset står sig mot dina behov är ju en annan fråga. Hur kraftig och avancerad blixt du behöver vet nog bara du själv.

Hur Sigmas nya blixtar fungerar vet jag inte, men tidigare modeller har iaf inte fungerat 100% mot canonkamerahusen. Det var iaf vad jag fick höra från cyberphoto när jag köpte min blixt, som förövrigt blev en 430EX.
 
f16 skrev:
Jag har för mig att även 40D kan styra blixten från kamerans interface, fast då krävs EX580 II???? Kolla i manualen till 40D, jag har för mig att det står något om det där!

Bra idé Christian, manualen, tänke konstigt nog inte på den. Så här står det: "Speedlite i EX-serien för EOS. När ett speelite i EX-serien ansluts till kameran sköts nästan all kontroll av blixtautomatik av kameran. Med andra ord är det som en blixt med hög kapacitet som är separat ansluten i stället för den inbyggda blixten. Detaljerad information finns i användarhandboken för Speedlite i EX-serien. Detta är en kamera av typ A och alla funktioner hos speedlite i EX-serien kan användas".

Får se om jag kan hitta manualen till 580EX II på Canons webbsidor.

Men som jag tolkar det är Cyberphotos info lite gammal och att även 40D (som är sprillans ny modell) även kan utnyttja alla funktioner i 580EX II. Eller?
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=580EX2
 
zuukit skrev:
580EX är ju helt klart en kraftigare och mer avancerad blixt än 430EX. Tror inte att den har en massa funktioner som du inte kan utnyttja med din 40D, däremot har den flera funktioner som saknas på 430EX. Att 580EX är den bättre råder det nog inga tvivel om, men hur det högre priset står sig mot dina behov är ju en annan fråga. Hur kraftig och avancerad blixt du behöver vet nog bara du själv.

Hur Sigmas nya blixtar fungerar vet jag inte, men tidigare modeller har iaf inte fungerat 100% mot canonkamerahusen. Det var iaf vad jag fick höra från cyberphoto när jag köpte min blixt, som förövrigt blev en 430EX.

Tack Robert, jo, jag tror nog att det blir en 580Ex II eller 430EX. Man kan ju köpa 430EX nu och om man tycker att den inte räcker så kan man byta upp sig och ha 430EX som slavblixt - fast den kanske är för dyr för att använda som slavblixt...? Är extremt ovan i att använda blixt överhuvudtaget.
 
Sidan 104 (Setting the external Speedlites))i den engelska manualen så står det en något grumlig hänvisning till att 580EX II har stöd för blixtstyrning från kamerans blixtinterface (lika som den interna blixten).

Det verkar inte som några fler Canonblixtar har stöd för detta i dagsläget.
 
Nej, det är helt riktigt. Jag har precis köpt en EOS 40D och funderat på om jag ska komplettera den inbyggda lysmasken med något modernt. Fast jag är inte säker på om jag vill ha den ganska klumpiga EX 580. Jag har ett äldre muskedunder från Metz, som inte har stöd för alla tekniska finesser i 40D, men effekt saknas i alla fall inte. Men den är stor som en slägghammare, så det är inget jag tar med på en flygresa.

Därför ligger en EX 430 nära till hands att tänka sig. Men jag skulle gärna vilja ha inställningsmöjligheten från kameran, vilket just nu alltså bara EX 580 II har.

Går och väntar på en EX 430 II. En sån borde de väl göra snart?
 
Jag har också funderat på om inte EX 430 II är i görningen. Jag sökte på Google men fick inte en enda träff, så det verkar inte ens finnans några rykten.

Som du säger Anders, så är ju inte storleken helt obetydlig. När jag uppgraderade min utrustning från insteg till mellanklass har allt blivit tyngre. Vanligtvis får man ju bara ha 5 kg i handbagaget på flyget.
 
giger skrev:
... Cyberphoto skriver att 580EX II är "Canon 1D Mark III men fungerar förstås även med alla andra EOS-kameror på marknaden"...

Med den formuleringen gissar jag att de menar att den kombinationen blir vädertätad. 40D och 580 EXII blir inte en vädertätad kombination eftersom inte kameran är det.
 
580 EXII kan jag styra helt och hållet från kamerahuset. Alla Cn och samtliga inställningar som kan göras på blixten finns under menyn "Blixtstyrning" i 40D.
 
Jo, vädertätningen fungerar mellan blixt och kamera med kombinationen 580 EX II och 40D. Jag förmodar att blixten har packningen på sin del. På kameran sitter en tryckkant, som packningen ska täta mot.

En annan sak jag funderat på är att någon, någonstans, skrev att blixten inte tände när han använde Live View på 40D. Men jag kan inte hitta tråden. Minns inte ens om det var i detta forum? Minns heller inte säkert om det var så att den interna fungerade, men inte en blixt kopplad till synkuttaget.
Nåväl, jag kom att tänka på detta när jag testade en kabelansluten blixt (min gamla Metz). Den blixtrade inte heller i Live View, men fungerade utmärkt annars. Lite experimenterande gav vid handen att det inte går med någon av de två tystare exponeringssätten, men däremot när man kör på "vanligt" sätt, hur vanligt nu Live View är på en spegelreflex.

Så nu vet ni det, om någon tänkt försöka.
 
För det första har ingen 580 varit inblandad i mina prov. Jag har ingen sån.

Men det som du refererar till är inte sant. Det fungerar i normal drift, bara inte i "silent mode". Nu har jag bara provat synkuttaget, inte blixtskon på ovansidan, men det är nog samma sak.

När jag sedan tillgrep nödlösningen att läsa i bruksanvisningen står det mycket riktigt att det bara ska fungera i normalt läge, inte i varken Silent mode 1 eller Silent mode 2. Så det kunde jag läst om innan jag experimenterade.
 
Efter att nu ha skaffat mig en Canon Speedlite 580 EX II, som den kort och gott heter, kan jag bekräfta att med en sådan fungerar det precis likadant som med den inbyggda blixten. Oavsett vilken tyst metod man väljer till live-view, inser kameran att det finns en blixt på taket, och stänger av de tystare funktionerna, så att blixten ska fungera. Man kan välja tyst metod 1 eller två, men det blir som om man ställt den på "avaktivera".
 
Jag har en 580EX II och det är en bra blixt. Även 430 EX är bra. Vad gäller storleken tycker inte jag att skillnaderna mellan blixtarna spelar någon större roll. Det blir i mitt tycke aldrig betydande skillnader som det kan bli mellan två olika objektiv. Tyngden ligger alltid centralt på kameran oavsett blixtmodell, medans olika objektiv verkligen kan förskjuta tynmgdpunkten på enheten. 580EX II är en mycket robust blixt och jag gillar verkligen isättningen av blixtskon som är betydligt smidigare än traditionella skruvfattningar.
 
Ja, till det priset jag betalade i USA var 580 EX II helt klart det rätta. Jämfört med min gamla Metz, modell slägghammare, väger 580 EX II ingenting.
 
Är det någon som har förstått beteckningarna på Sigma's blixtar? I cyberphoto's länk i första inlägget står det i texten om EF-530 DG ST, medan det på bilden står Super istället för ST.
Hade väl inte gjort något om jag inte har sett bilden på en ST hos Netonnet.se som har texten ST tryckt på blixten.

Det var likadan soppa när jag köpte föregångaren EF-500 till min Canon, men jag trodde de hade lärt sig något sen dess...
 
Foto-Gabbe skrev:
Är det någon som har förstått beteckningarna på Sigma's blixtar? I cyberphoto's länk i första inlägget står det i texten om EF-530 DG ST, medan det på bilden står Super istället för ST.
Hade väl inte gjort något om jag inte har sett bilden på en ST hos Netonnet.se som har texten ST tryckt på blixten.

Det var likadan soppa när jag köpte föregångaren EF-500 till min Canon, men jag trodde de hade lärt sig något sen dess...

OK, det var inte svårare än att läsa innantill på Sigma's hemsida. De har blivit bättre på att förklara skillnaderna sen förra modellen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.