Annons

Blixt sync på R6

Produkter
(logga in för att koppla)

PressPlayOnTape

Aktiv medlem
När jag fotograferade med studioblixtar (Elinchrom) senast märkte jag att jag fick den mörka kanten längst ner i bilden som tyder på att slutaren inte riktigt hänger med. På specifikationen för min kamera, R6 (mk1), står det att blixt sync ska vara 1/200 för mekanisk och 1/250 för elektronisk 1:a ridå. Jag körde med 1/200 och elektronisk 1:a ridå, dvs väl inom gränserna men fick ändå problemet. Ner ett steg till 1/160 löste problemet men jag undrar ändå om det är andra som sett liknande?
 
Jag har inte sett det problemet med just den kombinationen av kamera och studioblixt, för jag har ingen av dem. Däremot är fenomenet i sig självt mycket vanligt och inget att oroa sig för. Det är studioblixten som inte riktigt perfekt hänger med kamerans synksignal, och det åtgärdar man just så som du gjort. Ibland får man förlänga tiden ännu mer.

Slutaren går uppifrån och ner. Om den redan börjat stänga igen innan blixten tänder får man en mörk kant i bilden. Med längre slutartid tar det längre tid innan andra ridån stänger, och då blir man av med kanten.
 
Precis, jag har sett det förr och åtgärdat med längre slutar tid, inget konstigt i sig. Men då har det alltid varit att jag varit utanför den specifiserade gränsen. I det här fallet är jag ju väl inom gränsen och det gjorde mig konfunderad. Är specifikationerna inte mer exakta än så på en modern kamera?

Jag har inte sett det förut men det kan som du säger ha med blixtar och triggers att göra också.
 
Precis, jag har sett det förr och åtgärdat med längre slutar tid, inget konstigt i sig. Men då har det alltid varit att jag varit utanför den specifiserade gränsen. I det här fallet är jag ju väl inom gränsen och det gjorde mig konfunderad. Är specifikationerna inte mer exakta än så på en modern kamera?

Jag har inte sett det förut men det kan som du säger ha med blixtar och triggers att göra också.

Problemet är säkerligen inte kameran utan de aktuella blixtarna/sändarna/mottagarna, dvs sätter du på en originalblixt (eller Canons egen radioteknik) så kommer det att med mycket hög sannolikhet att fungera.

Det var nyligen en annan som hade samma problem med Nikon ihop med några fjärrstyrda blixtar av okänd sort.
 
Det är inget fel på din kamera eller blixtarna. Det är så här med många studioblixtar helt enkelt, man får välja aningen längre slutartid. Prova med en vanlig kamerablixt så ser du att kameran funkar som den ska.
 
Problemet är säkerligen inte kameran utan de aktuella blixtarna/sändarna/mottagarna, dvs sätter du på en originalblixt (eller Canons egen radioteknik) så kommer det att med mycket hög sannolikhet att fungera.

Det var nyligen en annan som hade samma problem med Nikon ihop med några fjärrstyrda blixtar av okänd sort.
Har tyvärr ingen Canon-sändare att prova med, men ska helt klart experimentera lite mer för att se vad som händer med olika Elinchrom-sändare och framförallt olika blixteffekter med olika brinntider.
 
Det är inget fel på din kamera eller blixtarna. Det är så här med många studioblixtar helt enkelt, man får välja aningen längre slutartid. Prova med en vanlig kamerablixt så ser du att kameran funkar som den ska.
Toppen, tack Magnus. Det känns skönt att höra att det är ett vanligt fenomen, även om jag inte upplevt det förut. Varken med den här kameran eller med tidigare.
 
Är specifikationerna inte mer exakta än så på en modern kamera?
Som några andra är inne på är svaret "jo" på den frågan, men inte när det gäller blixtarna. Särskilt inte med allehanda fjärrmanövreringsmöjligheter. Eftersom R6 saknar vanligt synkuttag kan du inte prova med en sladd direkt, men för den som har sådana här problem med kameror som har synkuttag är det en möjlighet.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.