Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt som komplement till Nikon SB 800

Produkter
(logga in för att koppla)

Chrillan04

Aktiv medlem
Då jag inte har råd med en 800 ytterligare just nu undrar jag om någon har ett förslag på något billigare alternativ att använda som komplement?

Då informationen från dig är något knapphändig vad avser hur du vill använda din komplementblixt så uteblir kanske svaren.

Om du vill kunna slava blixten tillsammans med din SB-800 så har du väl inte så mycket val än att hålla dig till SB-800 och SB-600 (2795:).

Är du ute efter enbart i-TTL så finns det ju även Sigma EF500 DG Super NA i-TTL och Metz 44 AF-4i (1850:), Metz 54 AF-1N (2679:).

Mitt tips måste nog bli SB-600 då du enkelt kan nyttja den som slav till din SB-800. Metz 54 kan också agera slav med en extra adapter, men då blir den nästen lika dyr som SB-800.

Priserna har jag hämtat från företaget med reklambanner på FS.

Informationen var kanske lite knapphändig!

Jag vill i samband med bla porträtt fotografering använda mig av 2 eller 3 blixtar. Det är inte nödvändigt i dessa situationer att dessa har i-TTL utan jag kan ställa dessa manuellt, det som jag är ute efter är någon enkel blixt som går att trigga samtidigt med 800:an.

Chrillan04 skrev:

Jag vill i samband med bla porträtt fotografering använda mig av 2 eller 3 blixtar. Det är inte nödvändigt i dessa situationer att dessa har i-TTL utan jag kan ställa dessa manuellt, det som jag är ute efter är någon enkel blixt som går att trigga samtidigt med 800:an.

Ska du köra helmanuellt kan du i princip köpa vilken blixt som helst och komplettera med en slavadapter med blixtsko för nån hundralapp. Finns hur stor marknad som helst isåfall.
Kolla dessa från photax.se.

Chrillan04 skrev:

Precis som sagts här. Kör du i manuell mode. Inga problem alls.
Vill du använda iTTL kommer SB-800 att ge förblixtar som triggar slavsändaren. Då har blixten redan gått när exponeringen sker. I detta läge fungerar bara SB-600 och Sigmas nya (som skall ha fullt stöd för iTTL).

Med kabel från SB-800 monterad på kameran eller via SC-17 borde det dock gå. Har inte kunnat prova det.

/AnWi

Någon som har en erfarenhet med SB-800+D70 och Metz MZ54-3 som slav? Kan man använda SCA-3083 i den kombinationen eller ska man använda nikons motsvarighet

Jag funderar antingen på att leka igång ordentligt eller att sälja min gamla Metz.

Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar