Annons

Blixt och teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Brav

Aktiv medlem
Hej!
Kan någon tipsa mig om var jag kan läsa om hur man använder blixt tillsammans med långa telen. Canons 580 EX går ju bara att ställa upp till 105 mm. Hur gör man med ex 300 mm eller 400 mm telen?

Brav skrev:
Hej!
Kan någon tipsa mig om var jag kan läsa om hur man använder blixt tillsammans med långa telen. Canons 580 EX går ju bara att ställa upp till 105 mm. Hur gör man med ex 300 mm eller 400 mm telen?
Bara att fota. Det viktiga är att blixten fyller bildvinkeln (Hela bilden vill säga) uppåt inga problem problemen kommer vid vidvinkel då blixten inte lyser upp hela bilden. Det löser man genom att sätta en bouncer eller diffusor på blixten för att sprid ljuset. Anledningen till att moderna blixtar går att zooma är att då klämmer man ur ett par meter till på ledtalet./MVH Christer

Tack för informationen!
Hur långt maximalt fotograferingsavstånd kan man ungefär räkna med med en extender på Canon 580EX?

Med min SB-800 har jag fotat blixt på över 20 m i kolmörker.
Men det kräver höga ISO-tal för att få den räckvidden.

Jag har nyss köpt en BetterBeamer till min blixt! den gör underverk kan jag upplysa:)
Blixten når 2-3gånger längre! det står att du tjänar 2-3 bländarsteg!

Den gör dessutom att batterierna räcker längre! samt att omladdningstiden kortas!

/mvh
Magnus

Flash X-tender dörr daf 42

Någon som vet vilken better beamer, flash x-tender som skulle kunna passa till min Dörr DAF 42 P? eller vart man kan söka på storlekar till dom.
storlek på min blixt är: 155x72x55mm. antar man utgår från 72mm då.

Det var fx-4 passar även nikon SB-800.
men nu undrar jag om nån vet vart jag kan beställa/köpa en flash bracket till blixt till tele. Har sett som en ring runt objektivet med blixten på. För att slippa röda ögon. Eller vad jag kan söka på för svensk ord på en sådan grej. Tacksam föe svar.

Har sett som en ring runt objektivet med blixten på. För att slippa röda ögon. Eller vad jag kan söka på för svensk ord på en sådan grej. Tacksam föe svar.

Ringblixtar har riktigt dålig räckvidd och är avsedda att fota insekter och blommor på nära håll. De kommer att ge röda ögon om du använder dem till porträtt eftersom de sitter så nära den optiska axeln.

Ringblixtar har riktigt dålig räckvidd och är avsedda att fota insekter och blommor på nära håll. De kommer att ge röda ögon om du använder dem till porträtt eftersom de sitter så nära den optiska axeln.

Ringblixt är inte alls dåligt för porträtt och är rätt vanligt inom modefoto. Det är dock förstås inte samma typ av ringblixt som de som används för makro.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar