Annons

Blixt för enkla foton? Intervjusituationer osv.

Produkter
(logga in för att koppla)

martinwik

Ny medlem
Hej!

Jag är en frilansskribent som alldeles, alldeles nyligen börjat intressera mig för foto. Nu till mitt problem.

När jag gör frilansuppdrag så vill de ofta ha bilder, inte bara den text jag skriver. Ofta är det i intervjusammanhang de vill ha bilder på de intervjuade. Då är min fråga vad för blixt krävs som allra minst för att få till ett hyfsat foto? Räcker det med en extern blixt?

Jag har en canon eos 600d.

Kan någon hjälpa mig? Skulle vara guld värt.

Hej!

Jag är en frilansskribent som alldeles, alldeles nyligen börjat intressera mig för foto. Nu till mitt problem.

När jag gör frilansuppdrag så vill de ofta ha bilder, inte bara den text jag skriver. Ofta är det i intervjusammanhang de vill ha bilder på de intervjuade. Då är min fråga vad för blixt krävs som allra minst för att få till ett hyfsat foto? Räcker det med en extern blixt?

Jag har en canon eos 600d.

Kan någon hjälpa mig? Skulle vara guld värt.

Hej!
Själv så har jag en canon 430 exII sedan ca ett år tillbaka. Är väldigt nöjd med den. Mångsidig och till ett bra pris, strax över 2000.
En blixt med rörligt huvud är nästan ett måste, då man kan få till ett mycket finare ljus.
Jag har även en kabel som gör att jag kan ändra placering på blixten, även detta gör ett bättre ljus.
/Markus

YN560 av senaste modell kostar 500 kr på eBay och är både starkare och snabbare än Canons. Ett mycket bra alternativ om man kan leva utan TTL.

Ett exempel på att man inte alltid får vad man betalar för, har haft mina i 3-4 år och dom har inte krånglat en enda gång, still goding strong som man säger.

Kabel (eller radiotrigger), blixt, färgfilter för att matcha blixten till glödljus och något som gör ljuset mjukare. Jag skulle föreslå ettl-blixt eftersom det går mycket fortare att få till ett porträtt med exponeringsautomatik än att själv hitta den bländare som ger rätt exponering vid avstånd mellan blixt och motiv. Ett litet paraply eller hopfällbar mini-softbox ger ljus så där mjukt som annars bara bilder tagna vid (lika stora) norrfönster har.

Blixt är "nästan" aja baja för min egen del om det inte är studiofotografering
då jag anser att det naturliga ljuset ger så mycket bättre bilder, t.ex från ett fönster.
Har du inget ljusstarkt objektiv kan jag rekommendera Plastic Fantastic EF50/f1,8 ;-)

MVH Julle - www.bildeffekt.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar