Annons

blixt + d70 / d100

Produkter
(logga in för att koppla)

david.roennlund

Aktiv medlem
Hej !

Jo jag undrar vilka blixtar man kan ha till d70/d100 ?? har hört att man måsta ha spaciella blixtar , är det så ??

/david

För D70 "måste" du ha en blixt som stödjer i-TTL. Bland nikonblixtarna är det SB-600 och SB-800 som gäller. Sedan har väl både Sigma och Metz ett par modeller som åxå har stöd för i-TTL, även om det har pratats om lite inkompatibilitetsproblem med iaf Sigmas EF-500 super-tjosan.

På D100 är det väl, om jag inte är helt ute och snurrar, D-TTL som gäller. Nikonblixtarna ovan har ju stöd även för D-TTL.

Men om du inte måste ha blixtmätning utan kör manuellt får det bra med vilken som som inte har för hög triggspänning.

Jag har en SB-800 och två SB-600, där jag började med att köpa de två SB-600 när Kameradoktorn kampanjade dem för under 2000:- styck. Sedan upptäckte jag att jag inte var nöjd med fjärrstyrningen av SB-600:eek:rna med den inbyggda, så jag köpte till en SB-800. Ska du inte hålla på med att fjärrstyra lösa blixtar tycker jag att det räcker med en SB-600 då den kostar c:a hälften av SB-800. Men om du i framtiden vill ägna dig åt lite "creative lightning" ska du tänka efter innan och satsa på en SB-800, för att sedan komplettera med SB-600:eek:r. i-TTL-funktionen är mycket bra, även om det inte är en revolution jämfört med D-TTL. Jag kör dock mest manuellt eftersom jag oftast fjärrstyr mina 600:eek:r med 800:an vid produktfoto och liknande stilleben-situationer. Glöm inte en bouncer (den lilla vita "mössan" på blixthuvudet) som ger ett behagligare och mjukare ljus - den ingår i SB-800 (tillsammans med div. filter), men inte i SB-600.

//Lasse

Läste i instruktionsmanualen att även andra Nikon blixtar funkar till d70n. Dock utan div. funktioner. men som extra ljus så borde de duga.
har själv en sb600. är riktigt nöjd med den. Men omnibouncen fick man köpa separat.

Man får ingen TTL-mätning med andra blixtar än den som stöder i-TTL, så med andra nikonblixtar än SB-600 och 800 så får köra manuellt. Men visst funkar det annars.

sb-800 med ett antal sb-600 är såklart den mest "kreativa" uppställningen. Har själv en sb-600 som jag fjärstyr med den den unbyggda blisten i min D70. Genom att variera placering av sb-600:an och kamerablixten mellan 1/1 och 1/128 i effekt blir variationsmöjligheterna hyggligt bra. Pristips: Kolla www.samys.com
mvh//mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar