Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt 580ex genom softbox?

Produkter
(logga in för att koppla)

Karl Larsson

Aktiv medlem
Tjena.

Någon som provat köra en Canon 580EX genom en softbox eller är den för klen?

Om det går, någon som har en softbox som går att fästa utan att använda två rullar silvertejp?

Mvh Karl

Chimera har två softboxar för kompaktblixtar med hållare för Canonblixtar.

Det blir inte för klent med de modellerna i alla fall eftersom man ändå inte ska ha dem på för stort avstånd om man vill ha mjukt ljus eftersom frontarean är mindre än hos de stora softboxarna för de stora studioblixtarna.

Mjukheten på ljuset beror på den relativa storleken på den lysande ytan. Liten box = kort avstånd.

Det är främst utomhus som man behöver kraftiga blixtar om man ska överträffa solljuset eller ska ha som upplättnad. I en liten studio ger ofta studioblixtar för kraftigt ljus, vilket gör att man är tvungen att använda väldigt små bländare. VIlket i sin tur leder till fult skarp bakgrund.

Billigast och mjukast till en kompaktblixt är stora paraplyer.

Hej!
Jag var på kurs i AIFO:s lokaler i Stockholm. De hade en katalog från Lastolite. I den katalogen fanns, bland reflexskärmar och mycket annat, tre storlekar av softboxar avsedda för vanliga blixtaggregat. Fästes med kardborrband. Men jag vet inte vad de kostar eller hur de är. Lite sugen att prova när jag tagit reda på pris.
www.aifo.se

Mvh/Leif Berglund

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar