Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blinda fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
Såna här "bitterhetsprojekt" brukar ha en och samma upprinnelse. Nämligen att projektstartaren inte står ut med att medelsvensson klarar av att prestera bättre med modern teknik än vad projektstartaren gör. Därför måste projektstartaren bevisa sig vara bättre än medelsvensson, genom att tvångsmässigt gå tillbaka till en teknik som projektstartaren sedan tidigare är familjär med, men som medelsvensson inte behärskar.

Att ta en bra bild med förbundna ögon är väl ingen konst. Det är bara att ta tillräckligt många och välja ut en som är bra. Alltså; jag anser att hela den här tråden är ett svårt bottennapp från en person som antagligen är frustrerad över sin egen oförmåga att hänga med i den tekniska utvecklingen.

Jag kan ditt och lite mer var så säkert. Jag har pro vänner som jobbar med ditt men grejen är att du inte kan vad jag kan. Och bara för att jag kan ditt behöver inte betyda att jag måste använda det. Men håller mig updated och trivs med vad jag har.
 
Jag kan ditt och lite mer var så säkert. Jag har pro vänner som jobbar med ditt men grejen är att du inte kan vad jag kan. Och bara för att jag kan ditt behöver inte betyda att jag måste använda det. Men håller mig updated och trivs med vad jag har.
Jag kan bara önska dig all lycka med att bli kvitt dina svåra attitydproblem. Krya på dig!
 
Hej Frank!
Har du tagit några bra digitala bilder ännu? Det skulle vara kul att se några exempel på vad du menar.
 
Det borde finnas spärr i den här forumet. Den här fortfarande kallas för det analoga mörkrummet Jag har inte ens begärt att nån ska kommentera nåt. Jag kom in eftersom jag är analog och har informerat de analoga om det fins någon kvar om vad jag håller på med. Så simpelt är det hela.
Visst kallas denna del av forumet "det analoga mörkrummet", men det betyder ju bara att din tråd ligger på helt fel ställe -- eftersom den (om jag inte helt har missuppfattat) varken handlar om analog fotografi eller om mörkrumsarbete.

Om du vill slippa kommentarer och diskussion ska du nog helt undvika att skriva på ett publikt forum som FS.
 
Jag kan ditt och lite mer var så säkert. Jag har pro vänner som jobbar med ditt men grejen är att du inte kan vad jag kan. Och bara för att jag kan ditt behöver inte betyda att jag måste använda det. Men håller mig updated och trivs med vad jag har.

Du har en del snygga portfolior som håller bra konstnärsklass. Det svåra är att få main stream att gilla speciella bilder. Så absolut du kan fota men den sociala biten verkar kanske inte vara din bästa gren. Angående analogt/digitalt så går det att få fram likvärdigt resultat i många fall själva tekniken att ta bilden är ingen skillnad antingen har du talang eller ej. Jag kommer ifrån analoga sidan körde mellanformat med bla Hasselblad/Pentax och klev in digitalt först när canons 1ds kom. Jag tyckte inte att digitala höll tillräcklig kvalitet innan. På den tiden lämnade man in bilderna o fick pro kopior från från yrkeslabb som inte finns kvar idag pga det digitala intåget där flera fotografer valde att köpa en pro storformats skrivare med alla dess möjligheter. Då fick flertalet yrkeslabb bomma. Om det digitala alltid är bättre? Nja det är upp till en själv hur duktig man är. Däremot så är det lite enklare/snabbare med digitalt till slutprodukten.
 
John Dugdale -Den blinde fotografen...

Att man kan fotografera även som i princip helblind visar den amerikanske fotografen John Dugdale. Han fick en stroke som relaterades till att han var HIV-positiv och förlorade iom det nästan alla sina tidigare kunder. Han blev också helblind på ena ögat och har 10% av synen kvar på det andra. Men han gav inte upp för det utan började göra fotografier med hjälp av sin assitent. Bilderna blev nu mera poetiska och han började utforska gamla tekniker som Cyanotypi och Albumen-kopior från 1800-talet. FOTO nr 2 2008 hade ett reportage om John D, men på hemsidan kan man också se hans fantastiskt vackra bilder.
 
Lars Vilks?

Jag får kraftiga Lars Vilks-vibbar av den gode Frank.

Trådskaparen upplever sig som "konstnär" och den provokationen är en del av "verket".
Skulle i och för sig inte bli förvånad om han verkligen har den - låt oss neutralt säga smala - synen på fotografi som han framför här och det får han väl ha om han vill, det lär inte gå att påverka. Men varför bry sig? Han har fetfel, att han är högljudd ändrar inte på det. Inte heller det faktum att en och annan jamsar med i sin rädsla för att inte heller hänga med i utvecklingen.

Så för min del får Frank gärna vara pretantös; jag hakar på mig fotoryggan och går ut...
 
Hej Frank!
Har du tagit några bra digitala bilder ännu? Det skulle vara kul att se några exempel på vad du menar.

Hej Per!

Har massor med bilder men om de är bra det vet jag inte. Jag väljer ut de bästa, de som jag tycker är mest intressanta. Den här tråden börjar med ett utav bilderna. Jag har valt att publicera bara en bild resten kommer att visas i sin helhet när jag är klart vilket jag skrev i början av den här tråden. 10x10 bilder, alltså promenader med tio personer och tio bilder publicerad med under deras namn.
Bilden som är publicerades här kommer ut ur serien "Blindfolded with Attila" .
Attila är en kille utav mina gamla vänner.
 
Hej Per!

Har massor med bilder men om de är bra det vet jag inte. Jag väljer ut de bästa, de som jag tycker är mest intressanta.

Tycker du sviker din grundidé, hur ska en blind fotograf kunna välja ut de bästa ;-)

Lycka till med projektet och hoppas få se det någon gång.

Stefan
 
Hej Per!

Har massor med bilder men om de är bra det vet jag inte. Jag väljer ut de bästa, de som jag tycker är mest intressanta. Den här tråden börjar med ett utav bilderna. Jag har valt att publicera bara en bild resten kommer att visas i sin helhet när jag är klart vilket jag skrev i början av den här tråden. 10x10 bilder, alltså promenader med tio personer och tio bilder publicerad med under deras namn.
Bilden som är publicerades här kommer ut ur serien "Blindfolded with Attila" .
Attila är en kille utav mina gamla vänner.

På vilket sätt skulle den bilden bidra till att visa någon att man kan vem som helst kan göra vad som helst med digital utrustning. Annorlunda uttryckt: Vad i bilden skulle du misslyckats med ifall du använt en analog kamera?
Du skriver att du skulle välja ut de bästa. Vad är bra i den där bilden tycker du?
 
På vilket sätt skulle den bilden bidra till att visa någon att man kan vem som helst kan göra vad som helst med digital utrustning. Annorlunda uttryckt: Vad i bilden skulle du misslyckats med ifall du använt en analog kamera?
Du skriver att du skulle välja ut de bästa. Vad är bra i den där bilden tycker du?

Typ att ställa in ASA/ISO talet på min Nikon F2. Skärpan på mitt 4x5" kamera :)

Den bilden är publicerad men kommer inte med i serien, det är bara för att se vad som kommer. Jag har högre krav än det. :) Men kanske att den är taget utan några som helst syn bland brummande bilar mitt på ett övergångstället. :) och att bilden är den första i serien.
 
Typ att ställa in ASA/ISO talet på min Nikon F2. Skärpan på mitt 4x5" kamera :)

Den bilden är publicerad men kommer inte med i serien, det är bara för att se vad som kommer. Jag har högre krav än det. :) Men kanske att den är taget utan några som helst syn bland brummande bilar mitt på ett övergångstället. :) och att bilden är den första i serien.
Så det handlar om ett motstånd mot bl a auto-ISO och autofokus? Att en bild är skarp och rätt exponerad gör den inte till en bra bild, sådant är ju bara självklarheter. Din exempelbild förmedlar inget av det du skriver om brummande bilar mitt i trafiken.
Varför publicerade du en bild som du inte var nöjd med?
 
Min semester är helt förstörd eftersom jag var tvungen att FLYGA till Mallorca, det är ju jätteenkelt! Vad är det för fel med en båt? Åka med i ett flygplan kan ju alla göra men att segla själv ända till Mallis, det är grejer det! :p

Jag bryr mig inte ett skvatt om hur bilden blir till så länge slutresultatet tilltalar mig. Om man lägger hundra timmar på att ta en bild och slabba med olika vätskor i ett rum som lyser rött för att skapa en färdig bild så blir den bilden inte bättre i mina ögon.

Man kanske kan ta ett lyckoskott med förbundna ögon och få en pangbild men vad är problemet? Om man måste berätta för alla andra hur duktig man är med att fota analogt och framkalla bilder så är man ute och cyklar i mina ögon. Det låter som att anonymous är rädd för konkurrensen som finns nu när gemene man kan få fram lika bra bilder som alla "riktiga" fotografer måste kämpa för.

Fast mina ord är nog inte värda så mycket, jag är ju ingen riktig fotograf. ^^
 
Tyvärr är det väl så att gemene man inte heller med den nya tekniken kan få fram så speciellt mycket bättre bilder?

Våtplåt med kollodion, lithkopiering, fiberpapper i kvadrat, etc, men har man inte känslan i processen eller bildseendet, spelar det ingen roll. Det blir inget bra ändå. Likadant med digitala bilder och photoshoppande, där finns ju 100-fallt större möjligheter att trixa till det än i ett mörkrum. Men har du inte känslan för bild spelar det ingen roll, det blir lika dåligt ändå.
 
Våtplåt med kollodion, lithkopiering, fiberpapper i kvadrat, etc, men har man inte känslan i processen eller bildseendet, spelar det ingen roll. Det blir inget bra ändå. Likadant med digitala bilder och photoshoppande, där finns ju 100-fallt större möjligheter att trixa till det än i ett mörkrum. Men har du inte känslan för bild spelar det ingen roll, det blir lika dåligt ändå.
Inte helt sant. Vem som helst kan ha tur och råka ta en riktigt grym bild med kameran inställd på full automatik. Inte heller är den bilden sämre än om exakt samma bild skulle ha tagits fullt medvetet av ett proffs. Vägen från kamera till färdig bild spelar ingen som helst roll för en ovetande betraktares ögon.
 
Senast ändrad:
Inte helt sant. Vem som helst kan ha tur och råka ta en riktigt grym bild med kameran inställd på full automatik. Inte heller är den bilden sämre än om exakt samma bild skulle ha tagits fullt medvetet av ett proffs. Vägen från kamera till färdig bild spelar ingen som helst roll för en ovetande betraktares ögon.

Tror du och Nils avser lite olika delar. Du talar om att råka få en bild registrerad, Nils om att bearbeta denna bild fram till en bra print. Och visst kan en blind höna, eller i detta fall en blind Frank, göra en fantastisk bild, men att sedan göra en print av den som tar tillvara denna bild på bästa sätt, det kräver exakt det som Nils talar om, känsla för bild och kännedom om de material man arbetar med.

Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.