Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blinda fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

anonymous

Avslutat medlemskap
Har jag nämt till er att jag har börjat med en ny serie sedan förra sommaren som jag kallar för "Blindfolded with....." ?? Det sker med mint Kodak 1 billion pix easyshare digi kamera. Jag kommer att promenera med olika människor, mestadels vänner eftersom jag klarar inte att gå själv. :) Jag är inte en erfaren blind människa och vill inte skada mig i processen! .-) Det är farligt där ute! Jag ta bilder med kameran med ögönen förtäckt. Hoppas att de blir lite bättre än några XX fotograf gör. :) Detta bara för att visa till de digitala artister att med digital alla kan göra vad som helst och jag kan göra det i blindo.
Redan har massor med bilder och när jag är klart kommer jag radera min sida och publicera bilderna där i from av directscan från små C-prints.
När serien blir klart kan jag inte svara på eftersom svårt att få fölk att ställa upp som de säger gå ut och löjla sig. :) samt att jag ville göra det lite varstans.

Men för er att se vad som väntar pulicerar jag en bild här. Det är en direktscan från ett C-print. Den här bilden kommer ut ifrån "Blindfolded with Attila"
 

Bilagor

  • Blindfolded with Attila.jpg
    Blindfolded with Attila.jpg
    26.2 KB · Visningar: 2,392
Senast ändrad:
Jag kan inte låta bli att undra varför du är så arg på bildskapare som använder sig av digital utrustning.
Tror du verkligen att det är så enkelt att alla bilder blir fantastiska bara för att man gör bilderna med den ena eller andra tekniken?

Snus är snus om än framvaskat i gyllene fixerbad.

I vilket fall, kör hårt och lycka till med ditt projekt.
 
Jag kan inte låta bli att undra varför du är så arg på bildskapare som använder sig av digital utrustning.
.

Är inte direkt arg bara har tröttnat på deras snack och höra på att det är så svårt och vad ska man har analog kamera och film till och att de är miljövänner också. :) Dessutom jag är trött på alla självutnämd konstnärer som tror att de är någoting bara för att har hållit en digi kamera och förstår sig NADA när det kommer till det riktiga fotografin.

Jag kan hålla med om att det är svårt, ungefär lika svårt som att andas. :)

Men här grejen är grymmt intressant Jag kan ta 50 bilder på samma grej och manipulera också och säkert får jag en pang bild. Jag valde ändå att publicera bilderna som kommer ut ifrån kameran utan efterbehandling från en small C-print. Skulle jag göra ändringar och manipulera det då antar att jag skulle få några fantastiska bilder med. kanske jag gör det mycket kan hända under resans gång. :)

Tack för dina lyckoönskningar!
 
Senast ändrad:
Jaså på så vis. "Riktig fotografi", vem ska bedöma det? Alltså, det går ju att göra riktigt usla grejer på film också, det duger inte att gömma sig bakom att man har gjort sina usla bilder med "riktig" teknik, lika lite som en bild automatiskt blir bra för att man har den fräsigaste digitalutrustningen. Med det menar jag inte att du skulle göra dåliga saker, tvärtom gillar jag många av dina bilder.

Jag gissar att vi har helt olika perspektiv på det här med fotografi bara. Jag förstår inte varför man ska göra religion av sin metod. Själv finner jag nöje i bildframställning med analoga grejor likaväl som digitala, eller för den delen med penna och tusch om jag bara vore lite bättre på att hantera det.
 
Jo vi har det, eftersom en digital bild är oftast en konstruktion och i mitt ögon är inget annat än en affisch eller a plansch. A kopia görs på papper i ett mörkrum är en reflektion hur fotografen mår just den dan när han gör bilden och är unikt i alla lägen eftersom man mår olika dag efter dag. Det är ju mer än bara knäppa en bild. Även när man exponerar påverkar man bilden med att över, normal eller underexponerar med tanke på senare mörkrumsarbetet. Det är en helhet. Jag har kopierat mycket i mitt liv och kan säga att jag är rätt så bra på det men kan inte göra två likadana bilder på mina negativ bara några dagar i mellan.

Jag skulle fråga dig (en grovt jämförelse men funkar) vad vill du hellre köpa en original målning av Dali eller ett affisch gjorts ett utav hans verk? Det är nog likadant med fotografi också Vad vill du ha en original signerad av Adams eller en digi bild av hans verk?

Och du har rätt många skit kommer ut av filmkameror också. En konstnär har mycket med sig från födelsen i sina gener. Det går inte att lära sig att bli en och en kamera hjälper inte heller. Har man det så har man det.
 
Jag kan ge dig några poänger i att fotografiet som materiellt objekt blir mera värt och unikt osv om man bökar i mörkrummet.
Personligen ser jag sällan fotografier som objekt i den meningen, utan ser bilder framförallt på utställningar och i böcker. I båda fallen ofta med ganska stora inslag av digitala produktionsmetoder visserligen, men jag fattar vad du menar. Men jag kommer inte gå med på andra saker du påstått, som att digitalt fotografi inte skulle kräva kunnande. Det är både respektlöst och felaktigt.

För mig är det precis som för dig att min tolkning av negativet vid kopieringen avspeglar hur jag mår och så vidare. Precis så är det också när en råfil ska bli en bild. Det handlar inte om några slumpvisa knapptryckningar, utan en analys av bilden och användning av olika verktyg för att få bilden att lyfta och förmedla det jag vill. Skillnaden mellan digital och analog process är i den meningen för mig minimal.

Man brukar ju tala om fotografiets dubbla ursprung, dels från naturvetenskapen som står för de fysiska och kemiska förutsättningarna, och dels som en del av allmän visuell produktion. Jag gissar att du i din uppfattning fokuserar på det förra mer än jag.
 
Låter kul och spännande. Ska bli intressant att se resultatet. Intressanta bilder på din profilsida.
 
Intressant projekt även fast jag inte håller med dig för fem öre i åsikterna och analog/digital. Jag kör med bägge och är lika glad för det.
 
Det låter jäkligt bittert hela grejjen. Lite som att tycker andra inte som en själv så "förstår" de inte grejjen. Kontraproduktivt och smalt tänk tycker jag...men what the hey...vi är alla olika. Go for it :)
 
Intressant projekt även fast jag inte håller med dig för fem öre i åsikterna och analog/digital. Jag kör med bägge och är lika glad för det.

Det är okay vi lever i ett fritt land! Det här med vad du tror på eller inte ta vi sen när serien är klart. :)
Jag kör digitalt med när jag säljer min bil eller nåt annat men det här är nåt helt annat. Och kameran är en minimal Kodak ”One billion pix”. Jag tror att det är den modernaste på marknad nu. :)

Mitt analog är allt ifrån 6x24 cm till 8x10" som jag visar inte på nätet och får ett kvalité som ni om inte har de kamerorna jag har kommer inte i närheten. Det liksom duger åt mig. Några äldre eller street shuts har jag använt 135 mm Nikon F2 med ett objektiv på 20mm.

Digitalt folk håller aldrig med nåt i alla fall det har jag vant mig vid. Jag kommer att visa motsatsen i blindo vad ni tror. En kul grej sen pensionerar jag min digi eller går tillbaka till original ändamålet jag köpte den för.
 
Det låter jäkligt bittert hela grejjen. Lite som att tycker andra inte som en själv så "förstår" de inte grejjen. Kontraproduktivt och smalt tänk tycker jag...men what the hey...vi är alla olika. Go for it :)

Hey, det är inte bittert bara en kul grey, bara tänkte påpeka några grejor samtidigt.
Kontraproduktivt? varför?
 
Ja, då får vi se om det blir nån som håller med dig. Alla vet nog redan att det går att få fram någonting utan att titta. Men ska man vara noga så tror jag nog att det går att få fram någonting genom att sätta en film man inte känner till i vilken analog kamera som helst, blunda och plåta, framkalla rullen på måfå i hästurin. Eller för den delen lämna in rullen på fotoquick, vilket skulle motsvara att låta kodaken fixa bildbehandlingen själv. Skulle det övertyga dig om att analogt foto inte kräver någon kunskap och är till för idioter?

Men jaja, ska bli kul att se resultatet iallafall.
 
Inte riktigt Mattias. Man måste ställa in skärpan, bländare, och mycket annat. Jag skulle inte göra samma sak med en 8x10" kamera.

Och när du kommer till hästurin då är du rätt så kört hos mig.
 
Nä, men man kan använda fixfokuskompakter, som Olympus Pen EE. Jag vet inte om man blir helt dum i huvet av att använda den heller ;-)
 
Nä, men man kan använda fixfokuskompakter, som Olympus Pen EE. Jag vet inte om man blir helt dum i huvet av att använda den heller ;-)

Där har du hittat skallen på spiken. De kamerorna gjordes för amatörer och så digitala med. Man behöver inte vara dum men man behöver inte tänka och lära sig hur man ska ställa in en kamera heller.
 
Nåja, då kan vi ju blanda in Contax T2 och T3 också, som används flitigt av åtminstone fem yrkesfotografer i min omgivning, trots autofokus och annat otyg.

Men då är det inte det analogas överlägsenhet över det digitala det handlar om längre?
Det finns ju som bekant olika sorters digitala kameror också, bland annat nån 6x17 cm om jag inte missminner mig, och ett antal bälghistorier.

Jag tycker det är intressant på riktigt att vi har så olika ingångar i det här med foto. För mig är inte det knepiga att ställa bländare och skärpa, utan att få ihop någon vettig berättelse av bilderna.
 
Olympus-kompakt med kodak GOLD från stormarknaden, och postorder-framkallning, det var enkelt det.

Det känns som att först nu de senaste fyra åren med digital kamera som jag tillslutligen antligen börjat få nån ordnign på det här med att redigera bilder, och börjat lite med raw också.

Ställa bländare och skärpa det kunde jag göra när jag var 6 år med pappas yashica, nuförtiden är problemet att tycka att det som hamnar på minneskort överhuvudtaget skulle va använbart till något. Ett mycket svårare problem.

Tur att man inte är ensam om sina grubblerier och misstag, åkte förbi det här huset och funderade på hur det kunde bli som det blev....
 

Bilagor

  • PICT3399_edit_ram.jpg
    PICT3399_edit_ram.jpg
    19.4 KB · Visningar: 448
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.