Annons

Bleka färger med transparent paraply

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Hej hopp.

Försöker komma igång med lite blixtfotografering hemma i vardagsrummet. Har ännu bara ett silver och ett transparent vitt paraply. Mina första intryck är att det silvriga ger mest naturliga hudtoner medan det transparent vita känns blekt och tråkigt. Visserligen mjukare men en tendens till trist, livlöst och kontrastlöst.

Hur stämmer det med era erfarenheter? Se bifogad jämförelse nedan.

Bilagor

• jämförelse1.jpg
    jämförelse1.jpg
    27.3 KB · Visningar: 607
Jag tycker det ser ut som om du har fått ett färgstick i bilden till vänster. Kanske en reflektion från en färgad yta i närheten? Men jag är ingen x-pert så jag kanske har fel...
Vi får se om det dyker upp ett "proffs" som kan hjälpa till.

Vilken är den korrekta färgen på tröjan?

Ursäkta okunnigheten men ett transaparent paraply? Betyder inte det genomskinligt?

Ett vitt transparent paraply kommer inte påverka blixtljusets färg anmärkningsvärt. Det ger dock en annan karaktär åt ljuset som du ser. (skuggorna ligger annorlunda.)

Guld ger varmare ljus, silver mer neutralt. Det finns även randiga paraplyn med silver/guld.

Det finns många andra faktorer som spelar in. Filmval (vitbalansen i den digitala världen), blixtarnas temperatur och bakgrundsljus.

Senast ändrad:
Betonar det jag skrev tidigare. Transparent vitt paraply är det som använts till den vänstra bilden.

Tröjan är neutralt vit. Håller med om att det känns som en aning rödstick i den vänstra bilden. Den högra kanske lite åt det varma hållet men känns ändå trevligast.

Jag har plåtat med diafilm, Fuji Sensia 100 som brukar vara mycket neutral.

Rummet är helt vitt med ljus träparkett. Möjligen påverkar två smala panellängder röd gardin som finns på andra sidan rummet. Det kan ju spela in när det vita transparenta paraplyet används eftersom ljus då sprids över hela rummet. Är det rimligt att det påverkar så mycket? Golvytan är 3,5x7,5 meter. Och gardinerna finns på motstående kortsidan jämfört med fonden.

testa utan gardinen. Dia är ganska svårt att skanna så det kan också vara där felet ligger. Sedan är det lite skillnad mellan dagsljus och blixtljus men det borde dra åt det blå hållet och inte mot rött.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar