Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blanda olika fabrikatörers studioblixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Jag menar kan jag ha en Elinchrome-blixt + en Interfit-blixt och kanske även en Profilux-blixt och få dem att avfyras samtidigt i min studio?

Dum fråga kanske...

Har inte alla studioblixtar ett slav-läge (dvs att de detekterar ett annat blixtljus och då utlöser sin egen blixt)?

Det borde bara vara att koppla sync-sladden till en av dem (Elinchrom borde vara den stabilaste) och sätta de övriga i slav-läge.

FredrikArvidsson skrev:
Jo, jag misstänkte att det borde funka, men jag var inte säker...

Hade satt synksladden i den blixt som laddar slöast. På så sätt är det ingen risk du slår någon innan alla hunnit ladda, på så sätt slipper du halvmörka bilder.

Ett problem kan vara att blixtar av olika fabrikat kan variera lite i färgtemperatur. Jag vet dock inte om det har någon betydelse i praktiken.

Kristofer G skrev:
Ett problem kan vara att blixtar av olika fabrikat kan variera lite i färgtemperatur. Jag vet dock inte om det har någon betydelse i praktiken.

Jodå olika färgtemperaturer är inte bra, i princip omöjligt att retuschera bort. Går inte vitbalansera 2 olika temperaturer i en bild.

Problemet blir som sagt att du få olika färger på ljuset, det kan va jobbigt att fixa efterhand.

Håll dig till ett och samma märke. (speciellt om du har en studio) Blir dyrt om du skall köpa massa olika tillbehör pga av att du har olika märken.

Satsa på ett kvalitets märke som Elinchrom eller Profoto de har gott med tillbehör.

/P.L

Daniel: Det går alldeles utmärkt... kolla tex på magnus fröderbergs klättrare... där har han gjort 2 vitbalanseringar.

Men, man kan väl säga så här: Det går bra att blanda olika fabrikat, så länge som färgtemperaturen är likadan. (Man kan ju förvissa sig om den saken innan man gör sitt inköp...)

Hur mycket brukar färgtemperaturen skilja sig åt egentligen, mellan olika fabrikat? Brukar den inte ligga på 5600?

Japp, om man kan garantera att de håller samma färg temp. så skall det väl funka.

Men de billigare märkena är oftast inte lika konsekventa när det gäller styrka och färg temp.

/P.L

FredrikArvidsson skrev:
Men, man kan väl säga så här: Det går bra att blanda olika fabrikat, så länge som färgtemperaturen är likadan. (Man kan ju förvissa sig om den saken innan man gör sitt inköp...)

Hur mycket brukar färgtemperaturen skilja sig åt egentligen, mellan olika fabrikat? Brukar den inte ligga på 5600?

färgtemperaturen varierar nog mest pga nyare eller äldre blixtrör och mer eller mindre gulnade paraplyer och softboxar än mellan fabrikaten...

/b

Hur är det med inställningsljuset för olika fabrikat? Har det samma ljusstyrka för samma blixteffekt? Om inte blir ljussättningen omöjlig om man blandar fabrikat.

Paul.r.Lindqvist skrev:
Utmärkt ? Utan att behandla varje enskild bild i photoshop?

Eller finns det något annat sätt?

*Nyfiken*

gör två rawkonverteringar och blenda i ps... det går snabbt. Självklart är det smidigast att ha samma vitbalans men det går fortfarande utmärkt.

jag har två elinchrom som jag brukar använda till att belysa modellen och en liten hama till bakgrunden. Så länge som båda fabrikaten itne belyser samma objekt är det inga problem med färgtempen.

jag brukar koppla synksladden till de snabba elinchrom-blixtarna. Att hama-blixten itne alltid har laddat fullt innebär bara att bakrunden blir lite mörkare på de bilderna. Och eftersom de är i serie med andra bilder ser jag variationen mer som en tillgång än ett problem :)

hailstorm skrev:
gör två rawkonverteringar och blenda i ps... det går snabbt. Självklart är det smidigast att ha samma vitbalans men det går fortfarande utmärkt.

Ja för en enstaka bild, men jag skulle inte vilja behöva göra det med 150 bilder tagna under en studio session. (men det är bara jag)

/P.L

Problematiken angående färgtempraturen är i praktiken mindre än i teorin.
Jag använder nästan uteslutande blixtar från hensel men ibland när det behövs slänger jag in ett par från multiblitz eller pro. (+ mindre slavar) Jag har aldrig upplevt att detta "tillskott" påverkat färgtempraturen märkbart. Vad jag däremot tycker kan vara ett problem är att vissa paraplyer, softboxar mm gulnar och ger ett för varmt ljus.
Hur som är det slälvklart smidigt att hålla sig till ett märke så att allt faller sig naturligt när man jobbar med det.
Nåväl det var mina tankar i ämnet..;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar