Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blanda HCA i lösvikt

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Groop

Aktiv medlem
Häromdagen kom jag över lite kemikalier ifrån ett gammalt labb och bland dessa påsar och flaskor fanns en öppnad påse med HCA. Det jag undrar är om det går att blanda utifrån vikt eller volym på pulvret, dvs om någon vet förhållandet mellan pulver och vatten? På förpackningen står det att man ska blanda pulvret med 22,5 liter vatten, alternativt 4-5 liter stock solution. Men detta gäller ju oöppnad och full påse.

Sedan finns ju frågan om hållbarhet på HCA oblandat i öppnad påse, jag har ingen aning om när påsen öppnades och han som hade labbet mindes inte.

/Niklas

Enligt diskussion i ett annat forum: 500 g pulver ger 4 liter koncentrat, som man sen använder 1+4 (som vanligt).

Hållbarheten på det oblandade pulvret tror jag inte man ska oroa sig över. Den är nog närmast oändlig, iaf om det förvaras torrt.

För övrigt är väl toleranserna på koncentrationen av HCA ganska vida. Man behöver alltså inte vara så noga.

Häromdagen kom jag över lite kemikalier ifrån ett gammalt labb och bland dessa påsar och flaskor fanns en öppnad påse med HCA. Det jag undrar är om det går att blanda utifrån vikt eller volym på pulvret, dvs om någon vet förhållandet mellan pulver och vatten? På förpackningen står det att man ska blanda pulvret med 22,5 liter vatten, alternativt 4-5 liter stock solution. Men detta gäller ju oöppnad och full påse.

Sedan finns ju frågan om hållbarhet på HCA oblandat i öppnad påse, jag har ingen aning om när påsen öppnades och han som hade labbet mindes inte.

/Niklas

Hej!
Kodak HCA har leverats som förpackning för tillredning: 4,7 liter brukslösning resp, 19 liters brukslösning.
Förrådslösning från 4,7 liter förpackning: Tillsätt pulvret i 950 ml vatten +30 grader och rör om till kemikalierna är helt löst.
Förrådslösning från 19 liters förpackning: Tillsätt pulvret i 3,8 liter vatten +30 grader osv.
Brukslösning från förrådslösning: Blanda förrådslösningen med 4 delar vatten.
Brukslösning direkt från förpackning: Tillsätt pulvret i 4,7 liter 30 liter vatten vi +19 grader.Rör om till kemikalierna osv.
Vad gäller förvaring så är det så att tillredd brukslösning amvänd i skål hälls bort inom 24 timmar.
Förrådslösning kan förvaras upp till 3 månader i väl försluten flaska.
Vad gäller HCA pulvret så finns det en borte gräns där som med allt, men exakt var den går vet jag inte.
Ett alternativ till HCA är Tetenal Lavaquick .

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar