Annons

Blanda filmer

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Jag har en patersondosa som klarar två rullar. Gör det nån skillnad om man lägger i t.ex. en TriX400 och en Tmax100 samtidigt när man framkallar eller ska man undvika det? Just i detta exemplet så har dom samma framkallningstid när jag läser i tabellerna.
Men jag vet ju inte om det är nåt speciellt i själva filmen som kan förstöra för den andra rullen osv.

En andra fråga. När man bara framkallar en rulle i en dosa som klarar två. Måste jag fortfarande fylla upp till toppen? Hur gör ni andra. Jag antar att man borde kunna fylla bara till halva. Men jag har inte vågat prova än för jag vill inte chansa och få en rulle förstörd. Tänkte höra med er först.

Hej! det är inga problem att framkalla olika filmer i samtidigt.
När det gäller vätskemängd så står det i botten på dosan hur mycket som krävs. Vanligen brukar det vara 290ml per film.

Hade du haft en daylight tank så hade du klarat dig med mindre vätskemängd.

En andra fråga. När man bara framkallar en rulle i en dosa som klarar två. Måste jag fortfarande fylla upp till toppen?
När man köper en Patersondosa så följer det med en svart plastring.

Först sätter du i spiralen och sedan trär du på plastringen. Den förhindrar att spolen börjar glida uppåt och ur framkallningsvätskan. Har man flera spolar kan man trä på en tomför att förhindra glidning. Men fler spiraler som stopp funkar ju inte om du tex har en 120 film.

Kan rekommendera diafine om du vill framkalla olika filmer samtidigt. Eftersom det är en kompenserande tvåbadsframkallare bryr den sig inte om tid, temperatur eller utspädning. Den bara kör på.

Diafine är förmodligen den mest ekonomiska framkallare du kan använda. Jag har använt samma lösningar för runt 110 rullar 120, och det bara fortsätter att fungera.

Om du vill fortsätta med engångsframkallare så skaffa rostfria tankar och spiraler, de är något snålare volymmässigt.

Helt appråpå ingenting, vart köper du din diafine?
Jag har kollat runt lite, men hittar inget i Sverige.

Jag köpte min från Mrcad i england. Har bara köpt en gång, och det funkar fortfarande som sagt. De har rätt bra priser på papper och film också, så passa på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar