Annons

Blåtoner i svartvitt utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

josefv

Aktiv medlem
Nu vet jag inte om jag hamnade i rätt diskussionsgrupp men iaf...
Jag har en Canon i450 bläckskrivare, och jag är ganska nöjd med färgutskrifterna jag får ( de duger iaf i de flesta fall)
Men däremot så fort jag ska köra svartvita bilder så får jag en störande blå ton i utskiften. Även fast bilderna är svartvita från början (antingen från digitalkameran eller inscannade i sv/v) och jag ställer printern på "grayscale" utskrift, så blir inte bilderna gråa utan snarare monokromt blåa.
Nån som vet vad det kan bero på???

mvh
/Josef

använder färg

Din skrivare använder färg även till sv-utskrifter, alltså inte bara svart bläck utan även de andra färgerna. Prova att justera färgerna i skrivarprogramet och använd sedan den inställningen till det specifika pappret du använder. Det brukar bli olika färgton med olika papper men ofta går det att justera så att resultatet blir ganska bra. Testa lite så ska du se.Dra ner cyanfärgen lite och/eller öka på det gula. Kan du inte göra så på din skrivare får du testa annat papper eller lägga på lite gult i ditt bildbehandlingsprogram.

Menar du att den använder färgpatronerna även fast jag specicerar grayscale utskrift? Trodde den bara använde den svarta då.

/Josef

japp

För att skrivaren bara ska använda svartbläcket så måste man på något sätt stänga av de andra färgerna. Detta går mig veterligt inte att göra på din skrivare. (jag kan ha fel). Har själv en canon 9100 och det går inte utan att man köper till ett program (har något med RIP att göra-fattar nada) för flera tusen. Däremot finns det speciella svartvit-patroner med bläck i olika grå nyanser som man kan sätta in i stället för färgpatronerna. Kolla på dina utskrifter med lupp så ser du ju om där finns bläckpunkter med andra färger än svart. Det brukar heller inte bli så bra att bara skriva ut med en svart färg utan det krävs flera nyanser av svart för att klara tonövergångar så det ser OK ut.

Låter som att Canon verkligen har tänkt igenom denna skrivare...

Det där med gråtoner istället för färgpatron låter intressant, men var köper man sånt? Har aldrig sett det förut.
Annars får jag väl leka med färginställningarna på skrivaren för att få bort det blåa...

/Josef

finns flera

Har sett att det finns flera olika varianter på gråbläck. Vore kul om någon här på FS, som testat, kunde dela med sig av erfarenheterna!
Här är en länk till tidigare tråd om svarttvitt

Senast ändrad:
tips

Prova gärna något annat papper. Själv får jag mycket bra sv-utskrifter, helt utan färgstick, med Scandinavian Photos "satin"-papper, och det är ganska billigt också. Se bara till att kalibrera skrivaren efter det nya pappret. (Det medföljer en notis med detta papper på ungefärliga värden för olika skrivare - denna visade sig stämma ganska bra)

Tack Tony,

själv kör jag med Canons original matte photo paper och med Ilfords Printasia Glossy photo paper, och jag får blåstick på båda, men jag ska som sagt testa o ändra på färginställningarna på skrivaren.

/Josef

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar