Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blå Aura runt objekt

Produkter
(logga in för att koppla)

rillton

Ny medlem
Ja, som rubriken lyder har jag problem med att det uppstår en blå aura runt objektet jag fotar. Ibland mer och ibland mindre. Centrum av bilden är varken för ljus eller för mörk, utan har ett "perfekt" ljus. Det är alltså bara runt om, som skenet uppstår. Är objektet vitt blir skenet starkare. Vad gör jag för fel? Fotar med manuella inställningar, så kameran gör ju inget åt mig. Och som sagt det blir bra kort, förutom detta irriterande sken.. Tacksam för tips!

En bild säger mer än tusen ord.
Med det ville jag bara säga. Bildexempel tack.

/Stefan R. Nilsson

Det låter som kromatisk abberration, ett optiskt fel hos objektivet. Alla objektiv har det, mer eller mindre och det syns tydligast i kontrasten mellan ljust och mörkt.

Kan du lägga upp en exempelbild?

Tack för era svar. Kollade snabbt upp kromatiskt abberration och det gick ju att ordna till i camera raw, men man skulle ju helst slippa.. ;)

Det är dyrt att minimera den typen av effekter i objektiv, var därför glad åt att det går att ta bort på digital väg. Annars blir det till att köpa fast optik i Leicaklass...

Det vore som någon redan nämnt bättre om du laddade upp ett bildexempel. Det är väldigt svårt att veta vad problemet beror på enbart från din beskrivning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar