Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billigt men bra stativ till digitalkamera och videokamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Banshee

Aktiv medlem
Hej,

Jag har idag en Sony RX100 och en Canon HF200. Till dessa har jag ett Gorilla Hybrid stativ men det hade även varit fint med ett lite högre stativ.

Tanken är att montera upp stativ med kamera och sen från avstånd ta foto/film när det behövs.

Jag söker något som är nybörjar inspererat och därmed med lågt pris, runt 500 kr. Har tittat på Anderssons olika modeller som ser ut att vara en bra början : http://www.netonnet.se/art/foto/stativ/stativ-digitalkamera/andersson-cat12/173744.3317/

Men vad tror ni? Kan jag få mer för pengarna på något annat håll? Finns det något jag bör tänka på?
 
Tror du kommer att ha väldigt svårt att hitta något som egentligen är värt pengarna i den prisklassen. Visserligen har du lätta kameror, så du behöver inget stort tungt, men även så utsätts ju stativet för t.ex. vindlast om du använder det utomhus. Ska du dessutom använda det för video behöver du ett huvud som rör sig mjukt och fint om du vill kunna göra snygga panoreringar.

Rent generellt att tänka på:

Undvik vevar och kuggstång för att höja och sänka mittpelare, det är bara fler grejor som kan gå sönder. Ha inte för många bensegment, eftersom de yttersta då oftast är tunna och klena, dessutom får du fler lås att låsa och låsa upp vilket gör att det tar längre tid att sätta upp och fälla ihop. Dessutom återigen fler prylar som kan gå sönder. Undvik snäpplås eftersom de kan haka i saker och ting, och är de olämpligt utformade kan de utgära momentarmar som gör att låsen lätt slås sönder. Vridlås är bättre i det här avseendet, dessutom är de tystare att arbeta med.

Se till att du kan fälla ut metallpiggar på fötterna så att stativbenen står bra utomhus.

När det gäller höjd, räkna inte med mittpelaren när du bestämmer höjd. Så fort du drar ut mittpelaren förlorar du mycket stabilitet. Se mittpelaren mera som ett sätt att enkelt justera stativet i höjdled ett par centimeter hit eller det, snarare än ett sätt att få stativet att bli högre.

Vad det gäller material så är kolfiber bättre på att dämpa vibrationer än aluminium, men det är tveksamt om du kommer att ställas inför dete materialvalet i de lägre prisklasserna, dessutom blir skillnaden nog mera märkbar på större stativ.

Ett bra stativ är ett tungt stativ, men de är trista att bära på, det är därför bra om det finns en krok undertill där du kan hänga fotoväskan eller något annat tungt för att stabilisera.
 
unoengborg : Tack för all info. Jag förstår att stativ får man betala för om man ska ha ett fint. Jag planerar dock att endast använda detta inomhus och jag vet inte häller hur mycket det kommer användas därför siktar jag på ett riktigt billigt först.

Vad jag förstår av dig ska man dock välja ett som har en hyfsad längd på benen och räkna bort center staven så gott som helt.
 
Billigt, stadigt, lätt.

Dessa tre går inte att kombinera allihopa. Det går endast att få två av dem.

:)

Det lönar sig att inte snåla på stativ. Ett rejält stativ håller hela ens livstid, så det blir inte många kronor per dag (om man inte är väldigt gammal ...) även om stativet kostar rätt mycket i inköp.

Många tycks göra misstaget att köpa ett för billigt och rangligt stativ, och sen köpa ett lite bättre, och sen köpa ett lite bättre (i varierande antal omgångar). Till slut har de ett bra stativ, men det hade varit billigare att köpa det sista stativet på en gång.
 
Billigt, stadigt, lätt.

Dessa tre går inte att kombinera allihopa. Det går endast att få två av dem.

:)

Det lönar sig att inte snåla på stativ. Ett rejält stativ håller hela ens livstid, så det blir inte många kronor per dag (om man inte är väldigt gammal ...) även om stativet kostar rätt mycket i inköp.

Många tycks göra misstaget att köpa ett för billigt och rangligt stativ, och sen köpa ett lite bättre, och sen köpa ett lite bättre (i varierande antal omgångar). Till slut har de ett bra stativ, men det hade varit billigare att köpa det sista stativet på en gång.

Håller tyvärr inte med, skulle du tänka lika dant om du skulle börja spela trummor? Piano? Hur dyrt blir det då? Hur länge är du säker på att du håller på?

Nä, jag är ingen inbiten fotograf utan fotograferar bara familjen vid olika händelser. Än så länge har jag inte behövt stativ men när man börjar fundera på det så kan det ju kanske vara tänkvärt någon gång då och då så att man själv kan vara med på bild.

Att gå att köpa ett stativ för 3000-4000 kr och använda det 1 gång och sen få sälja det beg efter 5 år för 500 kr känns inte som bästa valet. Ser många på blocket som säljer stativ som är använda typ 1-2 gånger.

Så min plan är att antingen nöja mig med det Gorila stativ jag nyss köpt eller så köpa ett billigare större stativ för att se om det används. Används det kan man väll lägga lite mer pengar på det sen.

Säg att jag köper ett för 500 kr sen skulle jag av någon anledning använda det väldigt mycket, då har jag på sin höjd förlorat 500 kr om man nu verkligen inte kan få något beg för det.

Så vad vill jag med denna tråden då?

Jo självklart vill jag veta om det finns något stativ där man får mer för pengarna. Så brukar det normalt vara inom de flesta kategorier. Självklart får man vad man betalar för men man kan ändå få liite liite mer för pengarna om man vet vad man köper.

Förövrigt så ser det ut som att även de billigare stativen har fått ganska okay betyg, självklart med tanke på priset, men ändå. Jag söker helt enkelt det bästa möjliga stativet för runt 500 kr.
 
Om det är något du har användning för och vill spara ett tag så råder jag dig att köpa något för runt 1000-lappen iallafall om du inte springer över ett bra erbjudande.

Köpte nåt billigt Hama 62 en gång i tiden på Media Markt för 106 kr eller liknande, nåt mellandagsrea erbjudande de hade. Så jag köpte två för vi skulle ha till lite tester jag och syrran men de var så rangliga att jag kunde handhålla bättre efter ett tjog groggar. Efter bara några dagars användning ramlade snabbplattan isär och vevarna funkade knappt alls.
Jag har sett att de ligger på runt 300 kr idag så vi kom nog undan med ett riktigt kap men det var inte värt det i slutändan. Bara mer skit att släpa med till återvinningscentralen.

Sirui verkar ha prisvärda stativ vad jag testat, tryckte lite på ett Induro stativ i Norge med en gång vilket kändes rätt stabilt med. Det enda stativet som är billigt och jag är nöjd med är faktiskt en gorillapod, men en sån hade du redan såg jag och de är ganska låga. Lycka till med letandet, hoppas någon kan komma med riktig input.
 
Att gå att köpa ett stativ för 3000-4000 kr och använda det 1 gång och sen få sälja det beg efter 5 år för 500 kr känns inte som bästa valet. Ser många på blocket som säljer stativ som är använda typ 1-2 gånger.
Visst. Om man inte tänker använda sitt stativ mer än ett par, tre gånger så är det nog ingen vits att köpa ett bra stativ. Å andra sidan kan man fråga sig om det är värt att köpa ett stativ överhuvudtaget då?

Risken med att köpa ett billigt, dåligt stativ "för att prova på" är att man antingen tröttnar helt, eftersom stativet var undermåligt, eller att man behöver köpa ett bättre stativ, eftersom stativet var undermåligt.

För 500 kr är jag rädd att du inte får så värst mycket. Ett instabilt stativ är ibland sämre än inget stativ alls, men om du hänger på tyngder på det så kanske det blir stadigt nog för vissa ändamål.

För din videokamera kan det kanske vara bättre med ett enbenstativ än ett rangligt trebent stativ. Ett enbenstativ stagar man ju upp en del med sin egen kropp, och det kan vara lättare att följa motivet vid videofilmning med ett enbenstativ. (Bättre är ett rejält trebenstativ med ett riktigt videohuvud, men också mycket dyrare).

Och ja, jag tänker likadant om jag skulle börja spela trummor eller piano. Jag tror inte att det är kul att använda dålig utrustning (givetvis finns det en gräns där man inte tjänar speciellt mycket på att gå uppåt i prisklass, men upp dit blir det njutbarare). Om jag bara ville prova på trummor eller piano så skulle jag börja med att ta lektioner där utrustning ingår. Eventuellt skulle jag hyra utrustning ett tag tills jag visste om jag var seriöst intresserad eller inte. Det är förstås möjligt att det går att hyra stativ. I så fall rekommenderar jag det.
 
Förövrigt så ser det ut som att även de billigare stativen har fått ganska okay betyg, självklart med tanke på priset, men ändå. Jag söker helt enkelt det bästa möjliga stativet för runt 500 kr.


Om det nu är så att du ofta ser nästan oanvända bra stativ begagnade för en femhundring, varför inte köpa ett sådant. Det är förmodligen så du får bästa möjliga stativ för 500 kr. Det är inte ovanligt att t.ex. dödsbon säljer prylar till helt "fel" priser eftersom de som säljer helt enkelt inte förstår vad sådant här kostar.
 
3 förslag
Manfrotto, antingen 055 eller 190 (vet inte om det heter 190 idag)
Nytt eller beg.

Gör ett eget.
Klassikern med kvartstumskruv i kameran o ett snöre som du ställer dig på.
Eller en vandringsstav med fäst skruv på toppen.

Eller så lägger du bara kameran på ngt o använder självutlösaren.
 
3 förslag
Manfrotto, antingen 055 eller 190 (vet inte om det heter 190 idag)
Nytt eller beg.

Gör ett eget.
Klassikern med kvartstumskruv i kameran o ett snöre som du ställer dig på.
Eller en vandringsstav med fäst skruv på toppen.

Eller så lägger du bara kameran på ngt o använder självutlösaren.


Nu fungerar det väl inte så bra om man som TS tänker lämna kameran och utlösa från avstånd.

Det slår mig dock att det här nog i lagens mening kan tolkas som kameraövervakning
så det får kanske TS se upp med.

Annars bra tips för stabilare bilder
 
Tack för all input!

Med hjälp av informationen så har jag nu bestämt mig för att strunta i ett större stativ helt. Jag kommer köra så långt det går på Gorilla stativet.

Huvudanledningen till att jag ville ha ett stativ var för att kunna montera kameran lite högre och då få med hela familjen(inkl mig själv). Men det går säkert att få till med Gorilla stativet också, om inte annat kan jag säkert sätta fast det på en stol.

Något säger mig att köper jag ett stativ så blir det använt knappt 1 gång om året om ens det och då är det inte värt 1000-1500 kr (enligt mitt tycke).

Jag vet att min far köpte ett kraftigt stativ till hans tunga videokamera för säkert 20 år sen och det användes inte särskilt mycket.

Även om man skulle köpt ett stativ så finns det problem även här med tanke på hur jag hade tänkt använda det. Säg att jag monterar upp det och låter den stå där på lite avstånd på ex julafton, det kommer bli väldigt mycket att klippa och man kan fråga sig om det kommer ens finnas något alls som är intressant att behålla. Dyker det upp något man ville ha på film är ändå risken stor att man ändå inte ser något efter som kameran står en bit bort.

Däremot hade ett stativ fungerat utmärkt om man ex ska ha en lekstund/brädspelsstund med barnen, då hade man kunnat sätta kameran på ett närmare avstånd och det hade blivit mer fokuserat. Självklart hade man fått klippa materialet senare men det är ju standard. Jag tror dock att detta ska gå att improvisera med hjälp av gorilla stativet.

Man kan ju såklart hoppas på att min fars gamla stativ har samma montering som dagens men chansen är säkert inte överhängande stor. Dessutom är det stativet STORT och klumpigt.

kameraövervakning behöver jag knappast ens fundera på med tanke på att det bara rör familjen och alla vet om det, de lär ju inte missa kameran direkt.
 
Man kan ju såklart hoppas på att min fars gamla stativ har samma montering som dagens men chansen är säkert inte överhängande stor. Dessutom är det stativet STORT och klumpigt.

Det är nog väldigt stor chans att det är samma montering. 1/4-tums UNC-gänga har varit standard på stativ sen hedenhös. Ibland är det 3/8-tumsgänga, men det finns adaptrar att köpa billigt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.