Annons

Billiga bakgrunder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jepper

Aktiv medlem
Tjenare.

Jag har beställt 600w blixtpaketet från kaffebrus, men jag har ingen bakgrund och en liten inkomst över efter blixtarna.

Funkar bakgrunderna på Kaffebrus eller är dom till något annat?

Eller finns det billigare pappersbakgrunder än dom på Scandinavian och Cyberphoto? I såna fall vart?

tack i förhand //Jesper

Beror kanske på hur stora bakgrunder du behöver, jag har funderat på om rullgardiner kanske kan vara något, i alla fall för neutrala vita, grå eller svarta bakgrunder. Borde finnas till rimliga priser på IKEA, Bauhaus m.m.

Jo det var en idé men jag har jättelångt till närmaste Ikea, för jag bor i en pytteliten by i ingenstans.

Jag ska ha bakgrunder til helkropps porträtt.

mvh Jesper

Jag har inte sett Kaffebrus bakgrunder men de kan nog fungera. Bakgrunder kan vara väldigt enkla. Min första bakgrund var ett stycke grått fleecetyg (skrynklas inte).

Nackdelen med detta var bara att normalt så kommer inte vanligt tyg i så breda sjok, och 1,50cm är för smalt för helkroppsporträtt för mig. Jag vill att modellen ska kunna stå en rejäl bit framför bakgrunden så att det inte ska bli skuggor på den och att den verkligen ska kunna hamna ur fokus om så önskas.

Hans bakgrunder var ju inte särskilt dyra må jag säga. Fördelen med tygbakgrunder är förvaringen och transport. En tremeters pappersrulle är svårare att kånka runt på än en tygsäck med några tygbakgrunder. Å andra sidan vinner pappersbakgrunder bla på att de är släta.

Jag ska fortsätta lite på min tråd.
Om man köper en vit bakgrund från Kaffebrus och sätter den på en mörkblå vägg, kommer det att synas igenom? eftersom bakgrunden är av tunt tyg?

Är det någon som har erfarenhet av kaffebrus bakgrunder så svara gärna

Mvh Jesper

De tunna var inte ngt att ha..

Jag köpte en tunn bakgrund av kaffebrus och det ångrar jag. Den var av ngt tunnt material som mer påminde om tunnt papper. Den gick sönder oerhört lätt och var mkt genomskinlig.

Att använda den som enbart bakgrund rekommenderar jag inte, däremot kan den säkert användas som tillbehör...drapering eller liknande.

Den jag köpte gick sönder totalt och fick kasseras efter en halv dags fotograferande av hundar.

Detta är faktiskt det enda köp jag gjort av kaffebrus som jag inte blivit nöjd med.

/C

De enligt mig allra bästa bakgrunderna är de man färgsätter själv..

Den dagen jag har min egen atelje så köper jag in tätvävt bomullstyg i lagom bredd på rulle.. Där grundar jag och skapar jag bakgrunder både monotona och mer detaljerade.

En bagrund behöver absolut inte vara jättestor heller,, ofta så fungerar det med små som man laborerar med på olika avstånd..

Ett tiotal fullstora bakgrunder och ngr mindre brukar nog vara väl behovtäckande.

Jag har sett folk som köpt grovt papper på rulle och som på sikt får en underbart fin sliten "patina,yta".. Jag gillar dock bäst ett lite grövre tyg, det håller dessutom långt längre.

Mvh Niclas,

Niclas, jag har varit i dom tankarna också. Har precis skaffat en egen studio, och funderar på hus jag ska göra med bakgrunder.

Vet du vart man kan hitta tyg i större brädder än de normala 1.5 meter? Vad använder man lämpligen för färg på tyg?

Jag köpte tyg på 2,40m bredd hos min lokale tyghandlare för 9 kronor metern, sedan färgade jag det i gråsvart och blått.

Kolla med tygaffärerna, kanske kan de ta hem tyg om de inte redan har hemma.

Ja det borde gå att hitta hos ngn tyghandel i närheten av dig.

Färgen jag har använt är vanligt billig Akryl. Den torkar snabbt och stryker man på/ut färgen lätt (alltså inte så tjockt) så kan man lätt senare rulla ihop tyget utan att det spricker/krackelerar.

Det bästa är att testa lite olika hobbyfärger eftersom de "täcker" olika tätt på tyget.

MVH Niclas,

Ja, den är fin.

Försök måla med tre svampar med en färg på varje svamp... då kan du få sådant resultat,kanske.

När man målar sina bakgrunder så bör man göra det med ett lekfullt sinne..:)

MVH Niclas,

Stora tyger för fonder

Hej,

för tyger som är bredare än 140-150 centimeter kan jag rekommendera Wiréns Scentextilier på Döbelnsgatan i Stockholm. De har tyger i bredder upp till 500 centimeter. Dessutom har de en massa andra bra material.

För fotofonder som är helt unika kan jag hjälpa till med digitaltryck tyger osv.

maila då till [email protected]

Hoppas inte det räknas som för reklamigt inlägg det här.

Hälsningar

Micke

Tjocklek/tyngd på tyger?

Vilken tjocklek är det på vanliga tygfonder?

Det finns ju scentyger som är på 300g/m2 vilket känns ganska tjockt, eller är det bara en fördel att det är kraftigt?

Niclas, du verkar har grejjat en del med sådant... vilken tyngd använder ni på tygerna i skolan?

Kan det räcka med 150g/m2 ??

Mvh /Peter

Bakgrunderna som finns att se där i länkarna som jag visade till tidigare är faktiskt i ett kraftigare papper.

Då får ytan en speciell karaktär och det gör inte så mycket om den blir lite skrynklig heller då det nästan bara höjer effekten.. Man kan nästan ana att det är papper när man ser bilderna.

Pappersbakgunderna som ni ser där är det självaste Fredrik Ödman som har fixat. Skolan har ett helt gäng. Jag skulle kunna fråga Fredrik vart han har fått pappret ifrån!

Jag själv gillar bakgrunder i tyg bäst och det jag har köpt är olika bomullstyger som är så lagomt kraftiga så att det får en tyngd i sig när de hänger. Vikten i gram/meter vet jag inte då jag använt så många olika..
Alltså inte ett tyg som fladdrar i värmen från blixtarna;) Den bakgrund som jag använt mest är ett i grunden svart tyg. Där jag har så att säga jobbat negativt med akrylfärg, från skygga till ljus.
Lintyg är dyrt men har sin egen karaktär,, kan ju upplevas som lite styvare men det kan ju också vara önskvärt.
En annan fördel med tjockt tyg är ju att man med fördel kan måla en bakgrund på varje sida! Då blir också stycket ännu tyngre.

Jag har också använt målerier som bakrunder.. fungerar toppen.

Gå på skroten och fixa rekvisita,, det är ett knallbra tips. En stor platt rostig plåt typ. Jag vet att det finns många fotografer som har många knepiga rekvisita som står ute i trädgårdarna och ruttnar,, för att få rätt patinalock..

Det är också Fredrik Ödman själv som kreaterat bilderna som är inledningen till skolan:) Vilket helt säkert känns igen.
www.lofoten.fhs.no
www.fredrikodman.com

MVH Niclas,

ett tips

ett tips är ju att fixa en bluescreen-bakgrund och bestänna bakgrunden i Photoshop. (då kan du fixa ett gigantiskt galleri av bakgrunder i olika färger och material som du har i datorn i stället för på väggen eller i rullar).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar