Bakgrunderna som finns att se där i länkarna som jag visade till tidigare är faktiskt i ett kraftigare papper.
Då får ytan en speciell karaktär och det gör inte så mycket om den blir lite skrynklig heller då det nästan bara höjer effekten.. Man kan nästan ana att det är papper när man ser bilderna.
Pappersbakgunderna som ni ser där är det självaste Fredrik Ödman som har fixat. Skolan har ett helt gäng. Jag skulle kunna fråga Fredrik vart han har fått pappret ifrån!
Jag själv gillar bakgrunder i tyg bäst och det jag har köpt är olika bomullstyger som är så lagomt kraftiga så att det får en tyngd i sig när de hänger. Vikten i gram/meter vet jag inte då jag använt så många olika..
Alltså inte ett tyg som fladdrar i värmen från blixtarna
Den bakgrund som jag använt mest är ett i grunden svart tyg. Där jag har så att säga jobbat negativt med akrylfärg, från skygga till ljus.
Lintyg är dyrt men har sin egen karaktär,, kan ju upplevas som lite styvare men det kan ju också vara önskvärt.
En annan fördel med tjockt tyg är ju att man med fördel kan måla en bakgrund på varje sida! Då blir också stycket ännu tyngre.
Jag har också använt målerier som bakrunder.. fungerar toppen.
Gå på skroten och fixa rekvisita,, det är ett knallbra tips. En stor platt rostig plåt typ. Jag vet att det finns många fotografer som har många knepiga rekvisita som står ute i trädgårdarna och ruttnar,, för att få rätt patinalock..
Det är också Fredrik Ödman själv som kreaterat bilderna som är inledningen till skolan
Vilket helt säkert känns igen.
www.lofoten.fhs.no
www.fredrikodman.com
MVH Niclas,