Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig optik i Vancouver?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Flash

Aktiv medlem
Hej alla, ny medlem här och detta är mitt första och troligvtis inte sista inlägg :)

Har planer på att ta en tripp till Vancouver i vår. Undrar om priserna på optik är billigare än här? Och om någon här har några tips på bra butiker? Behöver skaffa mig ett tele till min 20D.
 
Jag var i Vancouver 2005 men av vad jag kunde se så var objektiven inte nämnvärt billigare där än här, inte så det motiverade ett köp, tyckte jag. Men jag dammsög inte stan på affärer för sådant, det finns mycket annat att uppleva medan man är där. ;)
 
Tack för ditt svar! Ja, jag var lite rädd för att det skulle vara samma priser som här. Man kanske får ta sig en tripp till Seattle om man hinner och kolla där istället? Har du några bra upplevelse tips annars i Vancouver? :)
 
Ett bra tips kan vara att beställa från någon av de stora fotobutikerna i NY, till ditt hotell/hus där du bor under din vistelse. Då slipper du dessutom skatten som ligger på ett par procent.
 
Jo, tanken har föresvävat mig. Men risken är väl att det kan bli meck, problem med leveranstid och säkert massa andra grejor. Men det är väldigt frestande, vet du några bra fotobutiker i NY som är billiga/pålitliga?
 
Mr Flash skrev:
Tack för ditt svar! Ja, jag var lite rädd för att det skulle vara samma priser som här. Man kanske får ta sig en tripp till Seattle om man hinner och kolla där istället? Har du några bra upplevelse tips annars i Vancouver? :)

Gastown bör man se, inklusive den teaterföreställning de har där som beskriver stans historia. Puben Steamworks brygger egen öl i lokalerna.
Granville är trevligt att flanera runt i.
Ta en tur till Victoria Island, tarvar buss och färjetur så åk i tid på morgonen i så fall.
Har man barnasinnet kvar är nog Science world kul (stor metallboll vid inre hamnen, går inte att missa), jag var aldrig in där, för mycket skolklasser som trängdes i entrén. :) Busstationen ligger något kvarter från SW också, om du ska ta dig till Victoria.
Jag hade fördelen att bli guidad av min släkting med bil och han kunde ta oss till ställen strax utanför stan, mindre orter och stugområden som var mysiga.
Utkikstornet mitt i stan ska man ju upp i också, ser ut som ett flygande tefat uppå en skyskrapa.
Det finns en mindre stad ett par timmar utanför Vancouver, uppe i bergen, som ska vara fin. Jag hann inte med den... Whistler tror jag den heter.
 
Mr Flash skrev:
Jo, tanken har föresvävat mig. Men risken är väl att det kan bli meck, problem med leveranstid och säkert massa andra grejor. Men det är väldigt frestande, vet du några bra fotobutiker i NY som är billiga/pålitliga?

När jag var i Detroit på tjänsteresa (2ggr), beställde jag från 17th street photo, (www.17photo.com) som var en av få butiker som godtog internationella kreditkort. Butiken är kanske inte billigast av alla som visas på amerikanska pricerunner, men jag fick mina grejer snabbt i alla fall. Frakten kostade dock en slant då jag valde leverans med flygpost.

Det finns säkert andra butiker som också är bra, men jag har hållt mig till denna butiken då jag vet att leveranserna fungerar bra och de känns pålitliga :).
 
Tack för era tips! Ska ta mig en funderare om jag vågar beställa linsen och få den skickad till mitt hotell.
 
Vilken lins? Tänk på att det finns måndagsexemplar och det är inte värt att spara 20% och tappa 30% i prestanda jämfört med ett friskt exemplar.
 
Akvariet i Stanley Park är värt ett besök.
Har varit bakom kulisserna där och sett dom mata Öronmaneter, som dom föder upp för att ha i akvarierna. Många av dom roliga fiskarna från havet utanför Vancouver finns också i akvarierna.
 
adam elekes: Blir en Canonm eller Sigma 200mm zoom, har inte riktigt bestämt vilken för jag har inte heller bestämt hur mycket jag tänker lägga ännu. Jag är också lite rädd för måndags ex, hade man köpt i butik kunde man ju ha testat linsen och sen returnerat den om det skulle vara några problem. Blir ju onekligen meckigare om man beställer från NY.

Leif-Göran Hjelm: Tack för tipset! Kanske skulle skaffa sig ett dykhus också :)
 
Köp Canon, det är då du tjänar mest pengar och det blir lättast att få det fixat om gluggen underpresterar. Att köpa Sigma i din situation är en vild chansning och ger en besparing på högst 15-20% jämfört med svenska priser. Tro inte att de på B&H är korkade, de skickar dig ett returnerat exemplar, sen kan du roa dig med att få det fixat hos generalagenten här hemma.
 
Mr Flash skrev:
adam elekes: Blir en Canonm eller Sigma 200mm zoom, har inte riktigt bestämt vilken för jag har inte heller bestämt hur mycket jag tänker lägga ännu. Jag är också lite rädd för måndags ex, hade man köpt i butik kunde man ju ha testat linsen och sen returnerat den om det skulle vara några problem. Blir ju onekligen meckigare om man beställer från NY.

Leif-Göran Hjelm: Tack för tipset! Kanske skulle skaffa sig ett dykhus också :)

Ja, det tycker jag. Vancouver island ligger i Smaragdhavet och har många spännande dykplatser.
Har själv varit på 3 ställen på Vancouver island och dykt.
 
Om jag beställer via nätet från NY blir det helt klart Canon! Men vi får se vad som händer.

Har ingen dyk erfarenhet alls själv. Men blir väldigt sugen när jag tittar på undervattens bilder.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.