Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig monopod och telekonverter?

Produkter
(logga in för att koppla)

gege87

Aktiv medlem
Är på jakt efter ett enbensstativ i vettig prisklass. Är de billigaste Manfrotto-alternativen som finns på Cyber något att ha? Kombon i fråga är 50D + 300/2,8L.

Sen undrar jag hur pass bra de övriga märkenas telekonvertrar är, Canons är lite dyra i min mening. Är de så pass mycket bättre att det är värt att vänta och spara?

Tacksam för tips. :)

Är på jakt efter ett enbensstativ i vettig prisklass. Är de billigaste Manfrotto-alternativen som finns på Cyber något att ha? Kombon i fråga är 50D + 300/2,8L.

Sen undrar jag hur pass bra de övriga märkenas telekonvertrar är, Canons är lite dyra i min mening. Är de så pass mycket bättre att det är värt att vänta och spara?

Tacksam för tips. :)

För det första tycker jag inte att canons converter är speciellt dyr i jämförelse med objektivet som den skall sitta på =)

Jag vill vidare svara "ja" på din andra fråga. Jag har haft en Soligor Pro 1,4x (som för övrigt ofta misstänkts vara exakt samma converter som den något dyrare från Kenko) och skärpemässigt var skillnaden inte speciellt stor, men kontrastmässigt vann canon stort. Även motljusegenskaperna, som i viss mån hänger ihop med kontrasten, var betydligt bättre hos canons.

Förutom det är canons vädertätad. Ytterligare en aspekt är att (jag kan naturligtvis ha haft ett dåligt exemplar) canons sitter stadigare/tajtare i bajonetten.

Jag rekommenderar dig att köpa original. Säljs många begagnade här på annonsmarknaden. De ligger kring 2500-2700kr. Kommer troligtvis komma ut en hel del nu när canon släppt en ny modell.

Jag har Manfrotto 680B + 234RC som jag tycker funkar jättebra, kostar 965 hos Cyber och 895 hos Scandinavian. Satativet är grövre i verkligheten än "på bild", hur stabilt som helst. Jag är 194cm lång och kamerans sökare når mig till hakan.

Jag har Soligors 1.4x PRO som bara kostar 1590 hos Cyber, den gör jobbet riktigt bra. Om jag var ute efter en 2x skulle jag nog köpa Canon original.

Det är förstås sant. :) Provade med mitt vanliga stativ, och det funkar faktiskt över förväntat. Monopod blir en sak för framtiden. Extender däremot, det är kanske bäst att köra på Canons ändå. Särskilt när det handlar om 2X, som jag antar gör betydligt mer "skada" med en dålig extender.

Vad är rimligt att betala för en Canon 2X i ok skick begagnad?

Köp min

Det är förstås sant. :) Provade med mitt vanliga stativ, och det funkar faktiskt över förväntat. Monopod blir en sak för framtiden. Extender däremot, det är kanske bäst att köra på Canons ändå. Särskilt när det handlar om 2X, som jag antar gör betydligt mer "skada" med en dålig extender.

Vad är rimligt att betala för en Canon 2X i ok skick begagnad?

Jag säljer min tc 2xMKI för två lök. Den är inte mycket använd. Har använt den under 3-4 år ca 1 månad om året i samband med knipfotograferingen vid mitt gömsle! Säljer för att uppgradera till nya versionen som kommer i höst. (5-6 lök eller något i den stilen?) Man är ju prylnörd. tyvärr!

Jag säljer min tc 2xMKI för två lök. Den är inte mycket använd. Har använt den under 3-4 år ca 1 månad om året i samband med knipfotograferingen vid mitt gömsle! Säljer för att uppgradera till nya versionen som kommer i höst. (5-6 lök eller något i den stilen?) Man är ju prylnörd. tyvärr!
PS Och jag kan garantera att den ger skarpa bilder med 300/2,8!!!
Och hoppa gärna över huvudet om du ska köpa enbenare. Sätt fast ekipaget direkt på enbenaren. Man hinner ändå inte med att justera lutning på huvud då det går mycket snabbare och smidigare att bara luta hela paketet framåt/bakåt eller vrida i sidled! Jag anser att kulled eller annat huvud på enbenare ger sämre/långsammare resultat i 999 fall av 1000!!! Detta är bortkastade pengar!!!

kom ihåg att EF 2x convertern är det skillnad på mellan version "I" och version "II".
Version II är tätad men ffa är den även bättre optiskt än version I.

För 1.4x converetern är det endast tätningen som är skillnad. Optiskt är de lika.

Och hoppa gärna över huvudet om du ska köpa enbenare. Sätt fast ekipaget direkt på enbenaren. Man hinner ändå inte med att justera lutning på huvud då det går mycket snabbare och smidigare att bara luta hela paketet framåt/bakåt eller vrida i sidled! Jag anser att kulled eller annat huvud på enbenare ger sämre/långsammare resultat i 999 fall av 1000!!! Detta är bortkastade pengar!!!

Jag kör med 234RC huvudet som inte är en kula men en 90 graders tilt-led (som jag aldrig tiltar). Fördelen för mig är 1) den förlänger enbenaren med viktiga 6cm för en långskånk som mig och 2) den ger snabbfäste så att jag slipper skruva kameran på stativet. Jag använder samma snabbplatta till mitt mono- och tripodhuvud och snabbplattan sitter alltid på kamerahusen, redo att användas på valfritt stativ.

När jag sålde min EF 2x II fick jag 2150kr, men det var drygt tre år sedan och begpriserna har nog gått upp lite sedan dess.

Senast ändrad:
Själv kör jag med kombon Manfrotto 680B med huvud 234C samt Kenko Teleplus Pro 300 1.4x DG till mitt 70-200/4.
Monopoden är riktigt bra, använder den även till mitt Sigma 150-500.
Även ägt Canon 1,4X II, men ser ingen skillnad mot mitt nuvarande Kenko 1,4X.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto