ANNONS
Annons

Billig modellfotolösning??

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har aldrig fotograferat en inoljad modell.

Jag är ju heller ingen babefotograf, även om det blivit en gäng modellbilder genom åren, men olja ser jag som lite av en ”klyscha”, precis som att titta osäkert i kameran med stringtrosekanten mellan tumme och pekfinger.

Koncentrationen bör ligga på miljö, ljus och modellens utstrålning. Kan vara skratt, kan vara allvar, men jobba för att minska risken för den där tomma blicken man ofta ser.
En del tjejer skall inte fotograferas i underkläder mot svart pappbakgrund, de klarar inte av att bära en sådan bild.

Då får man fundera över alternativa lösningar, som picturethis bild.
Eller i en soffa med en uppknäppt herrskjorta (som också är en klyscha, men en god sådan).

[edit]Fast, då blir det i och för sig inte en ”Slitzbild”...
 
Senast ändrad:
"Skåningen" skrev:
Tanke: Varför är det okej/acceptabelt på fotosidan att vara natur/reportagefotograf, men inte modellfotograf?

Tror att det helt enkelt är färre som intresserar sig för modellfoto. Själv anser jag inte någon fotoform vara mer seriös än den andra. Alla har sin inriktning inom denna konstform.
 
"Skåningen" skrev:
Med all respekt Johan så har du en skruv lös.

Du borde skämmas över ett sådant inlägg.
Har vi fotografer inte det svårt nog utan att DU skall spä på myten om att alla modellfotograferar bara plåtar för att få taffsa på modellerna ?


Väx upp.

Om inte jag minns fel så skrev du, Niklas:
"Det bästa är babyolja som smörjes in rikligt. Skall man sedan ha sex med modellen så kan kan man babyoljan som glidmedel :)"

Du späder med andra ord på "myten" ganska bra själv...

//J
 
Kul med alla grabbar här som vet hur man tackar nej när Bingo ringer och frågar: Du, jag gillar dina tjejbilder, kan du dra till Indiska Chulalongkorn med Izabelle - omslaget den här månaden - och komma hem med lite spännande bilder. Vi har reserverat mittuppslaget. Fri olja ingår..

- Nae...hmmm...tyvärrr, men jag håller på att putttsa frontlinsen den här veckan...ska plåta en orre till helgen...men en annan gång kanske!?

eller

- Harnte bestämt om ja ska köra digitalt eller på plast...men ring nästa gång, va...

eller

- föståruvell att ja inte vill, Tycker att ni softar FÖR mycket på tjejerna ju...skulle aldrig kunna tänka mig...etc, etc


(Undrar förresten om Moore is less, eftersom den aldrig kommer upp i såna här diskussioner? Sist jag hörde nåt om dom var när min makeupare tyckte att deras fotografer var trevligare än Slitzarnas.

Kan väl int va sant va...att man måste vara trevlig...?)
 
Senast ändrad:
Mitt tips är att du kör med svartvitt. Ser proffsigare ut. Risken med sådana bilder är att det kan lätt se ut som "hemmaporr".
(Därför brukar jag själv fuska med svartvitt film så folk tror man är seriös;-)
 
ZoMbiE skrev:
Johan:
Gott att du ber om ursäkt, men tänk dig för sjutton för innan du skriver nåt liknande i en tråd..

Varför då? Jag tror det förekommer alldeles för ofta att tjejerna utnyttjas på det ena eller andra sättet. Och sådant finns det väl ingen anledning att hålla tyst om?
Som Jessica skriver bidrar fotograferna ganska bra själva med att svartmåla sin verksamhet.

-Sex med modeller, hjälpa till med inoljning med mera, ungefär så långt från verkligheten det går att komma..

Tyvärr har jag nog rätt i att det förekommer en del perverterade skumraskfigurer i den här branschen. De andra behöver ju inte ta åt sig.

Det talades om seriositet tidigare. Vet inte vad ni tycker om dessa ser-jag-kåt-ut-nu-bilder, men håller ni inte med om att de är ganska fåniga?

/Johan
 
Om någon till äventyrs undar hur min bild är tagen, så använda jag en Pentax 67II, handhållen, Delat 400 (Sv/vitt)
Ljuset kommer från en (1st) RedHead 800W.

Bilden publicerades i Slitz 1999 i samband med en tävling.
Flickan på bilden erbjöds senare ett "expojobb" men tackade nej.

Anledningen till att jag aldrig har lagt upp några bilder på FS, trots att jag varit med flera år, är att jag aldrig hinner lära mig hur man gör. (jag och datorer, ni vet...)

Men om ni vill kika på andra modeller jag plåtat så titta in på www.picturethis.se

Sidan har inte uppdaterats på 4 år, men snart så...
 
Sture, här lägger han in en seriös fråga och vill ha tips, vafan får han?? bara massa skvaller och smutskastning, skitsnack. Skäms gott folk!! alla behöver inte vara träffade dock...men endå.

Har tyvärr inget tips till dig sture,plåtar inte naket ala´slitz själv, men utgå från vad modellen ska göra av bilderna, vad ska de användas till?? är det för att skicka till de stora modellagenturerna, typ stockholmsgruppen, mikas, elite... då skulle jag säga INGA SLITZBILDER!!! då åker de ner i papperskorgen direkt, det är min erfarenhet...Men vill hon in i bingostallet så visst...

160vc, mycket schysst film, litet varmstick som du ville ha...

som sagt har inga riktiga erfarenheter av just denna genrer, så nu ska jag vara tyst..=)haha

Rickard
 
ADAM, din bild borde utses till slitz bästa genom tiderna!!!!!, flera mil från vad de gör numera!!!!!!! bara en snygg glad tjej som gör vardagliga saker, säker i sig själv, utstrålning....klart mycket"sexigare"!!

Sture: håller med om svartvit, men plåta lite färg också...bra bild du e nöjd med, skippa olja, jag- är- kåtast- istan- blicken.

Rickard
 
Som jag skrev innan så tycker jag man skall hålla sig till ämnet inom en viss tråd istället för att dra upp andra trådar och vad som sagts där i andra sammanhang.

Att dra upp annat är bara ett tecken på att man är så omogen som person , att man inte kan föra en debatt på en rimlig nivå. Men så är det när en massa amatörfotografer skall rådgiva en annan fotograf om hur denne skall fotografera , när de själva inte har den erfarenheten själva, utan bra "gissar" eller läser vad någon annan har skrivit.

Det är det som är problemet med denna sidan. En stor samling av folk, som är medlemmar i "klubben för inbördes beundran". Dvs de tycker själva att de är så stora och fyllda med kunskap, att de sätter sig själva på en piedestal, där de kan sitta och titta ner på varandra, och dominera i sitt eget "rike" och utbrister:

"Här sitter kungen av Fotosidan, jag äger en engångskamera med 24 exponeringar och jag kan allt om foto, för jag hade foto som tillval på högstadiet, lyssna på mig, jag skall ge er råd om allt, fråga mig allt, jag kan allt, alla andra har fel, buga buga buga för mig!!!"

Hade man tagit 10 personer från fotosidan och haft dem i expedition Robinson så hade det inte blivit en bra show.För efter 3 veckor hade de fortfarande grälat om hur man skall tända elden. En kommer tycka tändstickor, en med flinta och stål och en att man skall vänta på åskan skall slå ner och på så sätt tända en eld.

Det hela kommer sluta med att det blir en deltagare per Ö, och ingen kommer vinna Robinsson, då de 10 personerna kommer att ge upp, då de inte klarar sig , då de inte har någon PRAKTISK erfarenhet.Trots att de skrivit att de kan allt, vet allt, är bäst på allt i sin skriftliga ansökan.


Niklas Wibom
www.niklaswibom.com

Ps. Roland, dit inlägg var klockrent.Underbart skrivet.Jag bjuder på kaffe :)
 
Tackar för ditt beröm.

Med bilden blev jag utsedd till "årets flickfotograf 1999". Jag vet inte om det är nåt att skryta med, men självklart blev jag glad.

Men gamla meriter ger inte mat på bordet.

Men för att ge något tips om modellfoto, som tråden egentligen handlar om tycker jag för min del att det är vikligt att man som fotograf får en bra kontakt med modellen. Att man kan se i ögonen på modellen att han/hon verkligen litar på dig.
"Blanda inte ihop yrke och hobby" brukar jag säga lite skämtsamt för att återknyta till oseriösa fotografer.
Jag tycker att en naturlig pose, i en vardags situation är intressantare än underliga ställningar i konstlad studiomiljö.
Men detta är en smaksak och beror ju helt på syftet med bilden.
Jag har aldrig gett mig ut för att vara konstnärlig...Men jag tycker om vackra ting.
 
Senast ändrad:
picturethis.nu skrev:

Men för att ge något tips om modellfoto, som tråden egentligen handlar om tycker jag för min del att det är vikligt att man som fotograf får en bra kontakt med modellen. Att man kan se i ögonen på modellen att han/hon verkligen litar på dig.

Det är nog den kontakten som ger det fina resultatet. Tjejen på bilden mår bra, har kvar sin identitet och är glad på riktigt. Helt annat än de trista och stereotypa parningsbilder man annars ser på omslagen i kioskerna.

/Johan
 
"Skåningen" skrev:
Det är det som är problemet med denna sidan. En stor samling av folk, som är medlemmar i "klubben för inbördes beundran". Dvs de tycker själva att de är så stora och fyllda med kunskap, att de sätter sig själva på en piedestal, där de kan sitta och titta ner på varandra, och dominera i sitt eget "rike" och utbrister:

"Här sitter kungen av Fotosidan, jag äger en engångskamera med 24 exponeringar och jag kan allt om foto, för jag hade foto som tillval på högstadiet, lyssna på mig, jag skall ge er råd om allt, fråga mig allt, jag kan allt, alla andra har fel, buga buga buga för mig!!!"

Det här är ju ett skolexempel på omogen retorik. Jag blir nyfiken på varför du lägger dig på rygg och kör med att alla på fotosidan är dumma så fort du stöter på motstånd? Inte första gången jag ser det. Det är sällan alla-är-emot-mig-tricket fungerar.

/Johan
 
Adminnot: visa nu att man kan diskutera modellfoto, även (halv)naket utan att falla ner i personangrepp, gliringar, "skämt" etc mellan fotografer.
 
Jag blir nyfiken på varför du lägger dig på rygg

Jag lägger mig aldrig på rygg för någon, av samma åsikt jag inte böjer mig och tar upp tvålen som jag tappade på golvet i duschen, på en offentlig badhall.........

Jag väntar med spänning på mer råd om fotografande av Slitzmodeller från dig Johan då du, i enlighet med mitt förra inlägg verkar besitta en sådan hög kunskap och erfarenhert av just detta.

/ NIKLAS

Christer: Jag visar detta genom att detta blir mitt sista inlägg.Jag har gett goda råd om val av film mm och jag tycker mitt deltagande i denna diskussionen räcker just nu.
 
clindh skrev:
Adminnot: visa nu att man kan diskutera modellfoto, även (halv)naket utan att falla ner i personangrepp, gliringar, "skämt" etc mellan fotografer.

Det är klurigt att formulera argument i sådana här debattämnen utan att ge utrymme för personangreppstolkningar. Och kan det tolkas som elakheter så görs det oftas det. Det skrivna ordet är, som bekant, inte så dynamiskt.

Å andra sidan är det ju inte det just den här tråden ska handla om - f'låt! ;)

/Johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.