Annons

Bildstil när du filmar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför behöver man en plugin till färgkorrigering??

Det finns som inom mycket annat när det gäller video/bild plugin/program som fungerar annorlunda/bättre än den inbyggda funktionen för färgkorrigering i redigeringsprogrammet. Det kan handla om funktioner som sådant, men även hur det är upplagt med arbetsflöde och grafiskt gränssnitt.

Detta är ganska subjektiv, och olika jobbar på olika sätt. Men vanligt inom video är att man har ett plugin som har förinställda "presets" (looks), så man slipper sitta och pilla med 100 olika inställningar, istället har någon kunnig gjort allt det jobbet och man kan själv bara slipa lite på detaljerna.
 
Det finns som inom mycket annat när det gäller video/bild plugin/program som fungerar annorlunda/bättre än den inbyggda funktionen för färgkorrigering i redigeringsprogrammet. Det kan handla om funktioner som sådant, men även hur det är upplagt med arbetsflöde och grafiskt gränssnitt.

Detta är ganska subjektiv, och olika jobbar på olika sätt. Men vanligt inom video är att man har ett plugin som har förinställda "presets" (looks), så man slipper sitta och pilla med 100 olika inställningar, istället har någon kunnig gjort allt det jobbet och man kan själv bara slipa lite på detaljerna.
Aha
Men är då inte ordet plugin lite fel i sammanhanget, plugin trodde jag var ett eget program med egen kod som körs?
Borde det inte vara preset som andra har skapat för det program man använder?
 
Aha
Men är då inte ordet plugin lite fel i sammanhanget, plugin trodde jag var ett eget program med egen kod som körs?
Borde det inte vara preset som andra har skapat för det program man använder?

Njae, det finns både och. Det normala, om jag får generalisera lite, är att det är just plugin. Ett program med egen "kod" som körs, med ibland, eget grafiskt gränssnitt, antingen enligt linjer med redigeringsprogrammet, eller som ett externt "utanpåliggande" program men fortfarande logiskt kopplat mot själva redigeringsprogrammet. Sen skapas det presets av andra till både plugin och existerande funktioner i redigeringen.

Ett exempel på plugin som vuxit från ganska litet redan då populärt program, till extremt populärt idag är Magic Bullets. De har dessutom gjort egna program av det som tidigare var enkla plugin till redigeringsprogram.
http://www.redgiantsoftware.com/products/all/magic-bullet-suite/

BorisFX är en annan känd populär plugin-samling
http://www.borisfx.com/videos/BCCAE/Film-Looks.php
 
Bästa picturestylsen enligt mig (beror på när man använder dem)

Cinestyle

Lignhtform N

Standard neutral (dield down contrast)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.