Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstöld igen..

Produkter
(logga in för att koppla)

törnan

Aktiv medlem
Nu har en av våra kvällstidningar varit i farten igen och "lånat" en bild från en socialmediesajt och jag har erbjudit den drabbade min hjälp att ta reda på hans rättigheter.

Har jag uppfattat BLFs leveransvillkor rätt om jag anser att han ska begära:

Pris för arkivbild
Ersättning för utebliven byline, arkivbildspris
Samt ersättning för olovligpublicering, 20% av ett prisbasbelopp

Vad ligger arkivbildspriset på 2013? är det 750:- ?

Bilden visades enbart i ett av deras web-tv inslag om det spelar någon roll.

Nu har en av våra kvällstidningar varit i farten igen och "lånat" en bild från en socialmediesajt och jag har erbjudit den drabbade min hjälp att ta reda på hans rättigheter.

Har jag uppfattat BLFs leveransvillkor rätt om jag anser att han ska begära:

Pris för arkivbild
Ersättning för utebliven byline, arkivbildspris
Samt ersättning för olovligpublicering, 20% av ett prisbasbelopp

Vad ligger arkivbildspriset på 2013? är det 750:- ?

Bilden visades enbart i ett av deras web-tv inslag om det spelar någon roll.
Lugn detta är ingen domstol. Du verkar taggad så det ordnar sig nog utan vår hjälp.

?? JAg förstår ärligt talat inte vad du menar.

Jag vill bara få lite kött på benen innan jag lämnar min rekomendation till honom.
Jo jag undrar om du är hans juridiska ombud som har att lämna råd. I så fall behöver du inte några råd från amatöradvokater.

Nej jag är inte hans juridiskaombud, dock tror jag att jag har betydligt bättre möjlighet att söka fakta i ämnet än vad han har.

Det jag främst är intresserad av är vad en arkivbild kostar 2013 enligt BLF-TU avtalet, får köpa listan på måndag annars.

Varför ska du blanda in TU, eller Almega avtalet som det heter nu? Din vän omfattas väl inte av det, ska du ta stöd av BLF bör du titta på vanliga prissammanställning för arkivbild och användningsområde.

T ex Bild på internet, <3mån, kommersiellt, 1000 kr men du bör kanske hellre använda punkt C11 Bild i television, 1600kr/dygn, gäller visning av i Sverige sända och mottagna program.

Otillåten spridning 20% av prisbasbelopp.
Utebliven namngivelse, byline, 100% påslag på publicerade bildens pris.

Obs detta är inte mina synpunkter utan info från BLF

Varför ska du blanda in TU, eller Almega avtalet som det heter nu? Din vän omfattas väl inte av det...

Om personen ifråga inte omfattas av det avtalet innebär det att hen inte är BLF-medlem, och då förstår jag inte varför man överhuvudtaget ska lägga någon vikt vid BLFs prisguider.

På vissa "socialmediesajter" har man väl ingen rättighet till sin bild längre efter att man publicerat den? Kan man i så fall begära ersättning?

/Anna

Det låter förbannat märkligt. Jag förutsätter att det inte stämmer.

Jag har för mej att det är så här, Fb:
Publicerad bild på fb, 'får delas och kopieras hur som helst inom fb, även användas
i reklam inom fb om man inte publicerat ett "nej" i sin tidslinje.
Förutom reklamen så ska det väl vara så.
Utanför fb är biden "din".

//MW

Jag har för mej att det är så här, Fb:
Publicerad bild på fb, 'får delas och kopieras hur som helst inom fb, även användas
i reklam inom fb om man inte publicerat ett "nej" i sin tidslinje.
Förutom reklamen så ska det väl vara så.
Utanför fb är biden "din".

//MW

Låter märkligt. Jag har själv fått bilder borttagna som blivit kopierade på Facebook.

Att bilder delas inom Facebook är förstås helt OK. Det är till stor del en av grejerna med FB. Och det är nåt som man ger sitt godkännande till i de där villkoren (som ingen läser) när an blir medlem.

Att kopiera (snarare publicera) en Facebook-bild någon annanstans, utan fotografen tillstånd, är naturligtvis lika otillåtet som som i alla andra fall av otillåten publicering.

Om personen ifråga inte omfattas av det avtalet innebär det att hen inte är BLF-medlem, och då förstår jag inte varför man överhuvudtaget ska lägga någon vikt vid BLFs prisguider.

Man behöver inte blanda in vare sig BLFs eller SFFs prisguider men kom ihåg att de är egentligen sammanställningar från enkäter och visar medlempriser av ett antal fotografers prissättningar och då kan det de ju användas som en liten vägledning i ens egen prissättningen även om man inte är medlem i någon av organisationerna.

Sen kan det ju vara så att man i ett avtal kommit överens med kunden om att uppdraget och/eller /försäljningen sker enligt t ex BLFs leveransvillkor och då gäller ju de även om man inte är medlem.

Ta dubbla betalningen mot vad du skulle tagit i normalt fall om bilden skulle köpts. Be dem även plocka ned bilden. För fakturering skulle man kunna gå via Frilansfinans, så kommer pengarna efter fem dagar. Det sätter även press på tidningen att betala eller bestrida.

Arkivpriset ligger nog på 850 kr hos BLF, så har du fått den frågan besvarad. Vill du använda BLF:s prislista är det helt okej, men den kan vara litet i överkant när det kommer till procenten av prisbasbeloppet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar