Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bildstöld från Instagram
- Trådstartare Youwou
- Start datum
Antonjb
Aktiv medlem
iSolen.se
Guest
Hej!
Jag har ett öppet Instagramkonto. Nu har ett stort svenskt företag tagit en bild från mitt Instagramkonto och använt den i sin Instagramreklam. Kan jag kräva ersättning?
Någon som vet?
Det är alltså bildstöld?
Leta här i forumen så hittar du säkert massor med trådar om bildstöld.
Hur hittade du bilden?
iSolen.se
Guest
Riktigt sunkig "hjälp". Massa snack om idéer etc men allt handlar om bilder på instagram.
"I allmänhet täcker inte upphovsrätten fakta och idéer, men den kan täcka de ord eller bilder som ursprungligen uttryckte idén."
Usch.
Om vi hoppar över "ord" som knappast är relevant på insta: ersätt "kan täcka" med "täcker" så blir det rätt
Här är lite bättre:
https://help.instagram.com/1523149744588055
men ändå dåliga formuleringar:
"Om någon har delat ditt originalverk (t.ex. foto som du har tagit) utan ditt tillstånd, kan du kontakta ett juridiskt ombud och ta reda på om någon gjort intrång i dina rättigheter."
Du behöver förstås inte kontakta något juridiskt ombud för att ta reda på detta.
PeterWem
Aktiv medlem
Vill du skicka ett PM med länk till mig? Svårt att avgöra om det enbart rör sig om någonting som delas inom Instagram med det du skrivit.Hej!
Jag har ett öppet Instagramkonto. Nu har ett stort svenskt företag tagit en bild från mitt Instagramkonto och använt den i sin Instagramreklam. Kan jag kräva ersättning?
Någon som vet?
Youwou
Medlem
Det finns ju numera reklaminlägg som dyker upp i ens feed på Instagram utan att man har bett om dem. Det här företaget har betalt för ett sådant reklaminlägg. Det är en producerad video med ett antal rullande stillbilder på företagets produkter. Den första bilden som dyker upp filmsekvensen är dock min. Jag har svårt att skicka länk till inlägget, det har snabbt försvunnit långt ner i bildlistan. Däremot har jag naturligtvis fotodokumenterat inlägget.
martinot
Aktiv medlem
Håller med Erland här. Misstänker också att det kan ha varit en del av användaravtalet du skrivit på med Instagram (ivf så gäller det något liknande på Facebook, och de är ju samma företag i grund och botten).
Isf så är det enligt ditt medgivande du gett till företag som Instagram/Facebook att ha rättigheten över de bilder som du laddar upp till dom (sedan exakt var gränsen går för hur de kan utnyttja dina bilder så får du lusläsa avtalet som du själv tackat ja till).
Isf så är det enligt ditt medgivande du gett till företag som Instagram/Facebook att ha rättigheten över de bilder som du laddar upp till dom (sedan exakt var gränsen går för hur de kan utnyttja dina bilder så får du lusläsa avtalet som du själv tackat ja till).
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
En bild som du lagt upp på instagram visas alltså på instagram? Jag har inte lusläst reglerna, men gissar att det kan vara svårt att få det till bildstöld.
Men i det här fallet är det väl ett företag (ej Instagram) som kapat bilden och använder i sin reklam?
Att Instagram får använda uppladdade bilder i reklamen ör sin tjänst är en sak. Att tredje part kaparbilder för sitt syfte är en annan.
Eller?
Att sälja en bild till TV3 som visas på nyheterna, men senare också i schampoo-reklam på TV3 är ju helt olika även om allt är TV3.
Petter...
PeterWem
Aktiv medlem
Det beror på vad man avtalat. Jämför Kalmar tingsrätt FT 806-14 angående Facebook eller Stockholm tingsrätt angående Blocket http://www.bildombudsmannen.se/sv/content/blocket-overtar-fotografierMen i det här fallet är det väl ett företag (ej Instagram) som kapat bilden och använder i sin reklam?
Att Instagram får använda uppladdade bilder i reklamen ör sin tjänst är en sak. Att tredje part kaparbilder för sitt syfte är en annan.
Eller?
Att sälja en bild till TV3 som visas på nyheterna, men senare också i schampoo-reklam på TV3 är ju helt olika även om allt är TV3.
Petter...
Här är väl vad som efterfrågas i denna tråd: http://www.bildombudsmannen.se/sv/content/retweetad-bild
fotograf-magnus-stalberg
Aktiv medlem
Det beror på vad man avtalat. Jämför Kalmar tingsrätt FT 806-14 angående Facebook eller Stockholm tingsrätt angående Blocket http://www.bildombudsmannen.se/sv/content/blocket-overtar-fotografier
Här är väl vad som efterfrågas i denna tråd: http://www.bildombudsmannen.se/sv/content/retweetad-bild
Det är en lite förvirrande text. Skulle inte företag ha rätt att retweeta?
PeterWem
Aktiv medlem
Jag skrev aldrig att jag tror att det stämmer, men det kan vara praktiskt om man vill dra en rövare för företaget genom att visa länken.Det är en lite förvirrande text. Skulle inte företag ha rätt att retweeta?
Jag tror det kommer bli som facebookavtalet. En anledning till att jag inte håller på med Twitter eller Instagram och att jag slutat ladda upp "finare" bilder på Facebook.
iSolen.se
Guest
En bild som du lagt upp på instagram visas alltså på instagram? Jag har inte lusläst reglerna, men gissar att det kan vara svårt att få det till bildstöld.
Jag har inte läst reglerna alls eftersom jag inte hänger där men du syftar säkert på samma typ av delning som görs inom facebook som är ok. Typ retweet.
Detta verkar dock annorlunda, ingen "delning", en reklam utan länk tillbaka till källan och utan erkännande av upphovsmannen.
iSolen.se
Guest
Det är en lite förvirrande text. Skulle inte företag ha rätt att retweeta?
Det där var väl ingen retweet utan bilden laddades upp på nytt av annan part.
fotograf-magnus-stalberg
Aktiv medlem
Det där var väl ingen retweet utan bilden laddades upp på nytt av annan part.
Min kommentar avsåg den text som det länkades till. Den handlar om flera saker och blandar begrepp. Svårt att förstå exakt vad det är som Bildombudsmannen menar ger rätt till ersättning.
iSolen.se
Guest
Min kommentar avsåg den text som det länkades till. Den handlar om flera saker och blandar begrepp. Svårt att förstå exakt vad det är som Bildombudsmannen menar ger rätt till ersättning.
TS fråga är sannolikt inte heller retweet så då blir BOs scenario högst relevant.
ErlandH
Aktiv medlem
... bilden laddades upp på nytt av annan part.
Hur vet du det?
afe
Aktiv medlem
Hur vet du det?
TS har skrivit att det inte är länkat tillbaks till hennes bild, och fotografens namn saknas. Det följer alltså inte Instagrams regler (eller våra upphovsrättslagar). Om de delat bilden inom Instagram följer sådant automagiskt med.
Youwou
Medlem
TS har skrivit att det inte är länkat tillbaks till hennes bild, och fotografens namn saknas. Det följer alltså inte Instagrams regler (eller våra upphovsrättslagar). Om de delat bilden inom Instagram följer sådant automagiskt med.
För att förtydliga: det var inte ett delat inlägg. Min bild är inklippt i en reklamvideo för företaget.