Annons

Bildspel - hur få bilderna i ordning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bigsalmon

Medlem
Jag håller på och sammanställer mitt hittills största bildspel. Tidigare webbvarianter har varit på max 20 bilder, och då har jag helt enkelt numrerat bilderna för att få dem i rätt ordning.

Nu jobbar jag med ett bildspel med bortåt 320 bilder. Det vore skönt att slippa döpa om varenda bild, utan bara kunna dra dem till rätt plats och så stannar de där. Funkar (så vitt jag vet) inte i t.ex. utforskaren.

Bildspelet ska köras på duk vid ett föredrag. Inte på webben.

Hur ska jag göra? Jag har tillgång till Lightroom. Är det ett alternativ? Finns det speciella program för ändamålet?

// Johan

Jag har inte hittills inte hittat något annat än MovieMaker där det går att flytta bilderna, oavsett filnamn. Men det är ett skit att sitta och flytta bilderna hit och dit på tidslinjen.

Är det verkligen ingen som har ett vettigt förslag?

http://help.adobe.com/en_US/Lightroom/3.0/Using/WS7B9C3FA3-9409-4f68-A94A-2E610CB9283C.html

Har inte testat detta själv, men enligt guiden verkar det ju som att man ska kunna dra bilderna till den plats där man vill ha dem:

"2. Arrange the slide order.

Switch to the Slideshow module. If are using a collection or a folder with no subfolders as the source, drag the photos in the Filmstrip to arrange them in the desired order. See Rearrange slide order and Randomize the slide order."

OBS: Om man klickar sig vidare på "Rearrange slide order" så står följande:
" In the Slideshow module, drag photos in the Filmstrip to rearrange them. Drag from the center of the thumbnail, not the edge.

You cannot drag to rearrange photos in the Slideshow module if you have chosen a smart collection or if you have chosen All Photographs or Previous Import in the Catalog panel of the Library module."

Hej, jag har kört mina egna album med Jalbum, fungerar kanon tycker jag, finns många mallar o enkelt att sköta, du kan lägga bilder i olika mappar samt bara dra o släpp för att byta ordning.

Några av mallarna har inbyggt stöd för fullskärmsvisning, loite osäker på dock hur de går att styra med tider, manuell bläddring osv.

http://jalbum.net/en/.

Exempel på album http://www.keiken-photo.com/portfolio/.

/Leif

Hmm.. jag funderade på en annan lösning. Lite osäker på om det funkar, sitter inte hemma så att jag kan testa, men du kanske kan? Eller så kan någon annan säga om det går.

När du är i Librarymode i Lightroom, och visar bilderna som ligger i en och samma mapp på hårddisken, så tror jag att du kan dra och släppa bilderna och på så sätt arrangera bilderna i den ordning du vill ha.

När du exporterar bilder från Lightroom kan du ju bestämma vilket namn filerna ska få (tror jag), frågan är om denna namnsättning vid exporten sker i den ordning som du har sorterat bilderna i? Om det funkar så att Lightroom exporterar bilderna i den ordrning som du har sorterat dem i och sätter namn i samma ordning så kan du ju så att säga döpa om filerna i ett batchjobb.

Hoppas du fattar hur jag tänker nu?

EDIT: Lite ytterligare förtydligande: Om ovanstående funkar som jag tror så kommer du ju sedan ha en mapp med bilder som är namnsatta i den ordning som du vill, vilket innebär att vilket bildvisningsprogram som helst som sorterar bilderna i namnordning kan användas för bildspel.

Senast ändrad:
http://help.adobe.com/en_US/Lightroom/3.0/Using/WS7B9C3FA3-9409-4f68-A94A-2E610CB9283C.html

Har inte testat detta själv, men enligt guiden verkar det ju som att man ska kunna dra bilderna till den plats där man vill ha dem:

"2. Arrange the slide order.

Switch to the Slideshow module. If are using a collection or a folder with no subfolders as the source, drag the photos in the Filmstrip to arrange them in the desired order. See Rearrange slide order and Randomize the slide order."

OBS: Om man klickar sig vidare på "Rearrange slide order" så står följande:
" In the Slideshow module, drag photos in the Filmstrip to rearrange them. Drag from the center of the thumbnail, not the edge.

You cannot drag to rearrange photos in the Slideshow module if you have chosen a smart collection or if you have chosen All Photographs or Previous Import in the Catalog panel of the Library module."

Det fungerar! Tusen tack för det.

Nu är mitt problem att inte går att "stänga av" den automatiska bildrullningen. Jag har klickat ur Slide duration, men när jag exporterat slidar ändå.

Och så går det bara att exportera som pdf. Det är skumt...

Det fungerar! Tusen tack för det.

Nu är mitt problem att inte går att "stänga av" den automatiska bildrullningen. Jag har klickat ur Slide duration, men när jag exporterat slidar ändå.

Och så går det bara att exportera som pdf. Det är skumt...
Slide duration är, från vad jag har förstått, något som endast fungerar när du kör bildspelet i Lightroom, inte när du har exporterat. Om du alltså har klickat ur Slide duration och visar bildspelet i Lightroom så kan du använda piltangenterna för att bläddra dig mellan bilderna. Kan du inte använda Lightroom vid själva föredraget?

Annars är PDF det enda formatet du kan exportera en Slideshow till från Lightroom, förutom video då förstås, men video är ju inte så användbart om du vill ha full kontroll på när nästa bild ska visas vid föredraget.
Har du testat att exportera till PDF då? Hur blir kvalitén? Storleken på PDF-filen kan ju förstås bli hyfsat stor om du har 320 bilder, men man skulle ju rent teoretiskt kunna köra ett bildspel i Adobe Reader genom att köra helskärm. Du kan då bläddra dig vidare från bild till bild med nerpil, högerpil eller mellanslag (space-tangenten).

EDIT: Du har förresten inte testat min andra lösning (inlägg #6)? Jag har inte hunnit testa själv, men du kan väl testa med några bilder bara för att se om/hur det funkar. Jag kanske var lite otydlig i hur jag tänkte, så om något är oklart så är det bara att fråga. :)

Slide duration är, från vad jag har förstått, något som endast fungerar när du kör bildspelet i Lightroom, inte när du har exporterat. Om du alltså har klickat ur Slide duration och visar bildspelet i Lightroom så kan du använda piltangenterna för att bläddra dig mellan bilderna. Kan du inte använda Lightroom vid själva föredraget?

Annars är PDF det enda formatet du kan exportera en Slideshow till från Lightroom, förutom video då förstås, men video är ju inte så användbart om du vill ha full kontroll på när nästa bild ska visas vid föredraget.
Har du testat att exportera till PDF då? Hur blir kvalitén? Storleken på PDF-filen kan ju förstås bli hyfsat stor om du har 320 bilder, men man skulle ju rent teoretiskt kunna köra ett bildspel i Adobe Reader genom att köra helskärm. Du kan då bläddra dig vidare från bild till bild med nerpil, högerpil eller mellanslag (space-tangenten).

EDIT: Du har förresten inte testat min andra lösning (inlägg #6)? Jag har inte hunnit testa själv, men du kan väl testa med några bilder bara för att se om/hur det funkar. Jag kanske var lite otydlig i hur jag tänkte, så om något är oklart så är det bara att fråga. :)

Jag sitter nu och sorterar bilderna och har inte testat ditt andra förslag. Jag ska se hur det fungerar när jag soreterat klart. Nackdelen med det förslaget är att det inte går att lägga till en bild om jag gjort fel eller vill komplettera. Annars har jag, precis som du föreslår, möjlighet att köra bilderna direkt i Lightroom.

Kvaliteten på pdf-bilderna är helt OK. Inget att klaga på, iaf inte på skärmen. Bildspelet blir 350 Mb stort...

En kompletterande fråga - jag har sparat bilderna i 2000 px bredd. Är det overkill eller blir resultatet bättre? Jag anmtar att det beror vilken projektor som används?

Och det är ett föredrag med bilder jag ska köra. Jag tänkte att även det var ett bildspel, men det kanske är fel?

Tack för all hjälp! :)

// Johan

OK, misstänkte det.

Det finns väl ingen standardiserad benämning, men bildspel tolkar jag som tidsstyrda bilder med synkad musik/ljud till.
Ett föredrag där du pratar till måste du kunna styra själv när nästa bild ska visas.

Det finns olika program som är bra på antingen det ena eller det andra, men jag har inte hittat nåt enskilt program som är riktigt bra till båda.

Om det andra förslaget skulle fungera så kan det eventuellt vara möjligt att klämma in en enstaka bild här och där ändå. Det beror visserligen lite på hur själva bildvisningsprogrammet fungerar.

Men i utforskaren fungerar det i alla fall så här:

Om du har flera filer som heter

0001.jpg
0002.jpg
0003.jpg
0004.jpg
osv...

Om du sedan vill lägga in en bild som sorteras mellan bild nr 2 och 3 så kan du döpa den till "0002_1.jpg", den kommer då att sorteras mellan "0002.jpg" och "000.3.jpg" om du sorterar på namn i utforskaren.

Vad gäller hur många px i bredd du bör spara i så är jag lite för dålig på sånt för att svara på det, borde finnas hur många som helst här på FS som kan svara på det dock. Rent spontant känns det som att 2000 px bör räcka ganska långt och t o m kan vara lite overkill. När man visar bilder i stort format på en projektor så sitter ju betraktaren/arna oftast en bra bit från duken och då spelar ju upplösningen inte så jättestor roll.

Nackdelen med det förslaget är att det inte går att lägga till en bild om jag gjort fel eller vill komplettera. Annars har jag, precis som du föreslår, möjlighet att köra bilderna direkt i Lightroom.

/../

En kompletterande fråga - jag har sparat bilderna i 2000 px bredd. Är det overkill eller blir resultatet bättre? Jag anmtar att det beror vilken projektor som används?

Och det är ett föredrag med bilder jag ska köra.
// Johan

Undrar om inte Powerpoint kan vara ett alternativ för dig, där kan man ju välja automatisk bildväxling efter en viss tid eller genomgående bildväxling när man klickar. Går att blanda bildövergångar också, och lägga ljud till.
Lätt att blanda bildordning också.

Bilder ska väl anpassas till det visningssätt man använder sig av. Har projektorn kvalitet X är det bra att göra bilderna i den storleken, i varje fall inte i högre storleken Y så bilderna någonstans skalas ner med komprimeringseffekter.

Så här långt har allt löst sig alldeles utmärkt.

1) Det går alldeles utmärkt att exportera bilderna numrerade i rätt ordning från Lightroom till en mapp i Utforskaren, med möjlighet att lägga in bilder eller filmsnuttar efteråt. Däremot har jag inte hittat något bra sätt att visa bilderna utan automatisk rullning.

2) Det går alldeles utmärkt att köra bilderna direkt i Lightroom, med eller utan automatisk rullning.

3) Det går alldeles utmärkt att exportera bildspelet som pdf. I Acrobat går det att välja om man vill att bilderna ska rulla själva eller inte. Vet inte hur detta fungerar om man bara har Reader.

Jag är nöjd, tack för hjälpen! :)

Jag kan nu tipsa om Irfan View (http://www.irfanview.com/) som verkar kunna det jag vill att det ska kunna. När jag först öppnade bildkatalogen i programmet, fick jag bara bilderna att visas i slumpmässig ordning. Jag hade numrerat dem 1, 2, 3 osv upp till 318 (jag försökte att börja serien med 001 i Lightroom, men det blev automatiskt 1). Något ljushuvud på plats kom på att man var tvungen att numrera 001, 002, 003 osv för att det skulle fungera. Men då fungerade det alldeles utmärkt!

Kan ju vara bra att veta...

// Johan

Har inte läste tråden jättenoga men kan tipsa om programmet ExifPro där man kan ordna bildspelet efter en rad variabler. Jag brukar sortera efter foto-tidpunkt i bildspel där jag använt flera kameror. Kul att sortera efter exifdata när man vill analysera sina bilder.

Bilagor

• Picture1.jpg
    Picture1.jpg
    13.7 KB · Visningar: 135
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto