Annons

Bildretuschering

Produkter
(logga in för att koppla)

Phobia

Medlem
Hej alla duktiga människor.

Jag har försökt få ett vettigt svar på ett antal sidor, och nu tänkte jag göra ett försök på denna.
Bildretuschering är ett brinnande intresse för min del, men på senaste har jag känt att jag fastnat i samma tekniker.

Vet ni någon bra bok/dvd/tutorial där det finns möjlighet att lära sig "proffsens" tips, knep och tekniker?

Jag har läst en hel del på nätet men fortfarande inte hittat några riktigt professionella tutorials om detta.

Alla tips uppskattas.
Tack på förhand!
 
Du får väl lägga upp lite bilder så man kan se vilken nivå du är på... lättare att rekommendera passande böcker då..

Men, en jättebra bok är Martin Evening - Adobe Photoshop for Photographers. Massor jättebra retouch-knep och lite högre nivå än det brukar vara i Photoshop-böcker. (dvs, den handlar inte om hur du får till dina semesterbilder med auto-nivåer)

En annan bok som man måste läsa om man överhuvudtaget ska kunna levera bilder till kund är: Bruce Fraser - Real World, Image Sharpening. Handlar om brusreducering och skärpning, för både analogt och digitalt. Jättenyttig läsning och får en att förstå hur skärpning faktiskt fungerar.
 
Jo, det är självklart att det hade varit lättare om jag haft bilder upplagda. Tyvär är de nyare stockpictures och jag har därmed ingen rätt att lägga upp dem på internet. Än så länge har jag inte haft möjlighet att jobba med någon riktig fotograf (eller amatörfotograf) och har därför ingen riktig portfolio.

Tack så jättemycket för tipsen! Speciellt den om brusreducering och skärpning.
Då jag är självlärd finns det en del viktiga saker som jag måste börja fokusera mig på som har missats på vägen.
 
Mikael: Photoshop Top Secrets ser verkligen ut som någonting som kan vara värt att kika närmare på. :) Tack så mycket!

Hasse: Den filmen, och liknande, är alltid lika spännande att kika på. Speciellt om man kan lära sig någonting på vägen dessutom. :)
Tack till dig också!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.