Annons

Bildredigering på 4K-TV?

Produkter
(logga in för att koppla)

davidsteen

Aktiv medlem
Hej,
En vän till mig skall köpa ny TV och funderar på en 4K. Samma vän frågar mig om en dylik inte borde fungera fint för bildbehandling. Spontant kände jag nej, nej, nej, men jag får väl kolla runt lite...

Jag har nog hyfsad koll på datorskärmar men TV är jag helt ointresserad av. Har skannat av forumet här men har bara hittat några trådar om 4K-skärmar för datorer. De sidor på nätet jag kollat på gör mig vimmelkantig av alla nya begrepp, hittar inget om färgrymder, svart- och vitpunkt, kontraståtergivning, färgtemperatur, paneltyper, etcetera, vad gäller 4K-TV.

Ingen fråga sägs vara för dum för att ställas och då jag vet att det finns många kunniga här på FS så ställer jag frågan som L ställde: Borde inte en 4K-TV vara en bra bildbehandlingsskärm?

Hälsningar David
 
Borde inte en 4K-TV vara en bra bildbehandlingsskärm?

Det beror på hur den presterar i övrigt, så som korrekt färgvisning och kontrast. Dessa egenskaper är mycket viktigare för den slutgiltiga bilden än skärmens upplösning, även om det så klart kan vara trevligt att arbeta med en högupplöst skärm. Skickar man en bild för utskrift så syns det ju liksom inte över huvud taget om man har arbetat på en mysig högupplöst skärm eller inte, däremot kommer det ju synas om man inte haft rätt färginställningar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.