Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildrättigheter vid "Presspass"

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Hej!

Det finns ett löparlopp som heter "Color Me Rad", se www.colormerad.se

Man kan ansöka om ett "presspass" och i villkoren står bl a följande

"Color Me Rad shares rights to any image or photo taken at our events and may use those images, video or photos without any expectation of compensation by the Press Pass holder."

Vad betyder detta egentligen? Att mina bilder är deras bilder? Är det isf rimligt?
Om det är fallet, är det isf inte bättre att täcka upp detta event utan presspass?

Jag vet egentligen inte vilka fördelar som ett presspass ger man har ju ändå möjlighet att ta massor av bilder på deltagarna även utan något presspass.

Hej!

Det finns ett löparlopp som heter "Color Me Rad", se www.colormerad.se

Man kan ansöka om ett "presspass" och i villkoren står bl a följande

"Color Me Rad shares rights to any image or photo taken at our events and may use those images, video or photos without any expectation of compensation by the Press Pass holder."

Vad betyder detta egentligen? Att mina bilder är deras bilder? Är det isf rimligt?
Om det är fallet, är det isf inte bättre att täcka upp detta event utan presspass?

Jag vet egentligen inte vilka fördelar som ett presspass ger man har ju ändå möjlighet att ta massor av bilder på deltagarna även utan något presspass.

Hej !

Så vitt jag förstår så är det ett helt kommersiellt med en oklar arrangör, vart går pengarna ?

-------------

Att du får sälja dina bilder hur du vill, och att de kan kräva att få vilken som helst av
dina exponeringar till vilket andamål som helst.

Finns det inte nått sort krav att redovisa tagna bilder, dvs alla exponeringar ?

------------

Jag hade inte ansökt.

//MW

Om du menar vilkoren på den här sidan https://www.eventjoy.com/e/2015-stockholm-color-me-rad-press-pass-2043456 så hade jag avstått, vilkoren är för ensidigt till deras fördel.

ja det är ovanstående villkor enl länk, jag tycker oxå villkoren verkar dåliga

jag var med förra året när detta event ordnades och så som jag uppfattade det då så hade man ju som publik i stort sett tillträde till alla ytor där löparna befann sig och möjligheten att ta bilder var ju i stort sett obegränsad. Kanske att de har löst det annorlunda i år, de är på en annan plats denna gången.

kanske är det bara ett sätt för dem att locka dit bloggare mm, det kanske handlar mer om att exv en bloggare gör detta för arrangören och i motprestation så får bloggaren viss trafik från sin blogg från arrangören via hemsida, FB osv.

med tanken på att det redan på första sidan är lätt att hitta länken till pressfoto så tror jag att det kan vara någon form av "om du hjälper oss så hjälper vi dej" arrangemang
i annat fall brukar man väl få leta sig fram lite till hur man får presspass?

Om det är rätt eller fel rent juridiskt vet jag inte.
Men helt galet är det ...

Om jag var redaktör för en stor dagstidning skulle jag inte skicka fotograf dit, inte heller visa (köpta) bilder från deras event. De skulle max få en notis.
Om en tidning skickar fotografer för att bevaka så har jag svårt att tro att de går med på att dela publiceringsrätten med kommersiella bolag. Som frilans vill man inte heller göra det. Man vill ju sälja bilderna själv.

Skriv inte på.

så den det här med "presspass" är mer någon form av PR-jippo från deras sida, man knyter till sig folk som tycker det är coolt att bli ackrediterade i utbyte mot att de jobbar gratis och som morot lockar man med att marknadsföra deras sidor sk "cross-promote" se de kallar det

redan på deras startsida på hemsidan ligger det med info om presspass

Bilagor

• color.jpg
    color.jpg
    74.3 KB · Visningar: 41
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar