Annons

Bildkommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)
hansen2 skrev:
Kenneth antydde att han publicerade helt färdiga bilder där det som är kritik var ointressant. Man jag kanske har missuppfattat?

/Johan
Helt uppriktigt, om man anser att ens bilder är perfekta så behöver man kanske inte publicera dem för kritik. Såvida man inte vill ge allmänheten (läs: FS-medlemmarna) en möjlighet att förundras och inspireras...
U
 
Vill bara upprepa budskapet eftersom tråden (trots allt) handlar om bildkommentarer...

-------------------------------------------------
Kommer inte ihåg vem det var som först hänvisade till den här utmärkta artikeln, men Konsten att ge bildkommentarer är lysande!

Möjligen håller jag inte med artikelförfattaren om att "Fan va snygg" och liknande närmast är meningslöst utan tycker att de kan tjäna som en vital bekräftelse. Klappar på axeln är bra att få då och då ;)

Överhuvudtaget är det viktigt att man får skriva vad man vill, spontant och från hjärtat, kort (30-tecken-regeln borde således tas bort) eller långt. Huvudsaken är att man inte sågar fotografen.
U
-------------------------------------------------

Det var allt för den här gången!
U
 
Artificiell skrev:
Helt uppriktigt, om man anser att ens bilder är perfekta så behöver man kanske inte publicera dem för kritik. Såvida man inte vill ge allmänheten (läs: FS-medlemmarna) en möjlighet att förundras och inspireras...
U

Ingen bild är perfekt. Men var står det att kritik måste vara förbättringsförslag? Har du någonsin sett en konstkritiker skriva hur konstnären borde ha målat sin tavla för att den skulle bli bättre?

Är det förresten inte du som brukar gapa över hur mycket ogenomtänkta och ofärdiga bilder som laddas upp i kritikpoolerna?
 
Artificiell skrev:
Helt uppriktigt, om man anser att ens bilder är perfekta så behöver man kanske inte publicera dem för kritik. Såvida man inte vill ge allmänheten (läs: FS-medlemmarna) en möjlighet att förundras och inspireras...
U

Det jag säger är att även om man inte är beredd att ändra en bild ens i den utsträckning det skulle vara möjligt i efterhand, är kommentarer viktiga för framtiden.

Ingen bild är perfekt.
 
jkene skrev:
Är det förresten inte du som brukar gapa över hur mycket ogenomtänkta och ofärdiga bilder som laddas upp i kritikpoolerna?
Egentligen borde jag inte svara på detta påhopp eftersom du är direkt oförskämd (eller ironisk) men det var i det här fallet en annan Ulf som skapade tråden Alienslem... Skit samma, du borde acceptera (och respektera!) att det finns andra åsikter än dina egna. Om inte så ber jag dig att lämna den här tråden och fortsätta med din sarkasm någon annan stans.
U
 
jkene skrev:
Ingen bild är perfekt. Men var står det att kritik måste vara förbättringsförslag?
Ingenstans tror jag..
Men är det någon alls som säger att kritik måste innehålla det då?

Kritik enligt NE:
"kritik (fr. critique, av grek. kritik\´ (te´chn\) 'bedömandets konst', av kritiko´s 'kritisk', 'avgörande', av kri´na 'avgöra', 'bedöma'), ett i massmedier utvecklat sätt att beskriva, tolka och värdera konstverk. "

Bildkritik enligt fotosidan
 
Artificiell skrev:
Egentligen borde jag inte svara på detta påhopp eftersom du är direkt oförskämd (eller ironisk) men det var i det här fallet en annan Ulf som skapade tråden Alienslem... Skit samma, du borde acceptera (och respektera!) att det finns andra åsikter än dina egna. Om inte så ber jag dig att lämna den här tråden och fortsätta med din sarkasm någon annan stans.
U

Ur Alienslemtråden:

Artificiell skrev:
Av dessa skäl är det nog mer effektivt om respektive medlem kritiskt granskar sina egna bilder *innan* publicering.

Om du ska göra enstaka inhopp i trådarna så stå åtminstone för vad du skriver.
 
Jag orkade inte läsa hela tråden...

Dom biterna som var ömsesidig/ensidig kritik av inlägg och det so handlade mest om glass hoppade jag över.

Men annars så finns det mycket bra ideér här.
Själv så tycker jag det är jättekul med positive kommentare, men dom som jag värderar högst är dom som visar på något jag missat eller inte tänkt på alls. Det är dom som gör att jag utvecklas.

Själv har jag ett sätt som leder mig till bilder, men det ger inte flera kommentare på okemmenterade bilder.
Jag går in på ett medlems sida, någon jag vet ger konstruktiva kommentare och tittar på vad den medlem har kommenterad.
Sen kommenterar jag, men faktisk om jag ska vara helt ärlig mest av själviska årsaker.
Jag tror nämligen det är att kommentera som gör att mitt eget bildseende utvecklas bäst.

Sen brukar jag blädra genom nya bilder till och från och medvetet välja sådanna som är okommenterade. För att kommenterar dom tvinger mig till att formulerar vad jag gillar och varför jag gillar det. Eller tvärtom.
Kommenterar inte så ofta teknik, utan jag kommenterar vad bilden säger till mig.
 
Gunnlaug skrev:
Underbart Janne... Detta eminenta konstaterande kan kanske pryda FS med Stora bokstäver ett tag framöver...

Våga ge kritik

"Ingen bild är perfekt...
Solnedgångar, nakenhundar
eller FS tjocka släkt..."

;)

Det är sant. Ingen bild är perfekt. Vissa är rent av dåliga, men alla bilder är välkomna och alla bilder skall kritiseras utifrån den nivå fotografen är på. Alla kommentarer är naturligtvis vänliga, och inte minst... ödmjuka inför de man själv som kommentatör inte kan se i bilden.
 
Arleklint skrev:
Det är sant. Ingen bild är perfekt. Vissa är rent av dåliga, men alla bilder är välkomna och alla bilder skall kritiseras utifrån den nivå fotografen är på. Alla kommentarer är naturligtvis vänliga, och inte minst... ödmjuka inför de man själv som kommentatör inte kan se i bilden.
Jag tror du är inne på något som jag funderat länge på. Jag tänker på två ord - BEHOV och SYFTE.
Vad är mitt behov - vad vill jag med mina bilder och vilken typ av feedback vill jag ha.
Vad är mitt syfte med bilden - vad vill jag visa och varför vill jag visa det.

Om dessa två saker blir lite tydligare så blir det också enklare att formullera relevant kritik.
 
Maxell skrev:
Jag tror du är inne på något som jag funderat länge på. Jag tänker på två ord - BEHOV och SYFTE.
Vad är mitt behov - vad vill jag med mina bilder och vilken typ av feedback vill jag ha.
Vad är mitt syfte med bilden - vad vill jag visa och varför vill jag visa det.

Om dessa två saker blir lite tydligare så blir det också enklare att formullera relevant kritik.

Oj, nu formulerade du något som klingade rätt hos mig.

Teoretiskt skulle det kunna funka så att fotografen får hjälp med det han efterfrågar utifrån det han/hon vill med bilden.

Det förutsätter dock tydliga fotografer och lyhörda kommentatörer.

De senaste trådarna visar inte i den riktningen :(
 
Artificiell skrev:
Det här är min tråd, och jag ber dig därför (än en gång) att lämna den eftersom du inte tillför något konstruktivt.
U

Du ifrågasätter mitt inlägg och samtidigt motsäger dig själv vilket jag poängterar. Jag är därför oförskämd och skall lämna tråden.

Självklart Ulf!
 
Artificiell skrev:
Detsamma gäller dig Janne - tillför något konstruktivt eller lämna min tråd nu.
U

Jag tror jag var konstruktiv gentemot dig när jag försökte tillföra tanken att en kommentar kan vara viktig för framtiden även om man inte är beredd att ändra sin upplagda bild. Jag försökte tillföra att utveckling kan ses i ett längre perspektiv än senaste bild.

Möjligen ser du det som okonstruktivt...

Vad gäller utlagda trådar i forumet så är dom öppna för alla att skriva i. Så fungerar publika forum. Sen är det upp till varje läsare att själv välja vad man tar till sig av och inte.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.